För högt TSH - behöver info!
Hej, när man vill bli gravid ska man helst ligga under 1.5!
TSH höjs när ens kropp inte klarar av att göra tillräckligt med T4.
Man kan säga att TSH är som en signal som säger till kroppen att man ska göra mer T4!
Om du blir gravid och du ligger på 3.9 SOM ÄR FÖR HÖGT (även om du inte ska bli gravid, då man ska ligga under 3.5 vid diagnos tillfället och sedan ska man ligga under 2.5 när man resan fått diagnosen. Ju lägre desto bättre) så blir du gravid kommer behovet av T4 ökas, och du har redan lite svårt att fixa detta för du har hähga signaler (TSH) som ber om mer T4!
Men när man går igenom en horminell förändring så krävs mer T4, och hormonet är livsviktigt i din kropps alla organ samt i skapandet av ditt barns SOM FÅR ALLT IFRÅN DIG tills ca 2 dagar efter förlossningen!
Så du ska ligga under 1.5, länge innan du planerar barn!
OM man inte gör det så får inte fostret allt de livsviktiga hormon den behöver för att få en bra start!
Ju högre TSH värde desto sämre blir det för barnet!
Jag låg på 32 när jag var gravid, som lägst var det 18 tror jag!
Min son går igenom en autism utredning nu för han är sen i hela sin utveckling, hans hälsa har varit katastrof och vi har vart inskriva på sjukhuset veckovis! Han slutar andas ibland, i flera minuter och blir helt svartblå! Han slutde göra trombocyter och riskerade att dö osv! Det har vart en mycket jobbig resa, när man pratar om hälsan just!
Vi vet inte om detta beror på just att han inte fick tillräckligt med T4 ifrån mig! MEN det finns en risk att det är därför.
Mitt SF mått (livmoderstrl) slutade växa och jag fick under min grav gå på massa extra koller, jag var mycket sjuk och allt var ganska nära på att gå mycket dåligt! Det slutade lyckligtoch jag hade en dröm förlossning! Men hela grav var jobbig! Min son växte dåligt för jag kunde inte förse han med tillrcäklig med näring tydligen osv..!