• Storakarin

    Oregelbundna cykler? observationer och erfarenheter!!

    En tråd för oss 40+ som fortfarande har lite hopp kvar och vill dela med oss av erfareneheter när det gäller cykelrubbning- kortare-längre- lutealfas, ÄL eller inte?
    Positivet som negativt- frågor, svar och undringar är välkommet!

  • Svar på tråden Oregelbundna cykler? observationer och erfarenheter!!
  • Storakarin

    varannan cykel kort varannan lång ibland en som är normal, men väldigt olika resultat på ÄL stickorna....kan man ha Äl fortfarande, tro?

  • nymåne

    Det finns en bra sajt där förklimakteriet (eng. "perimenopause") beskrivs på ett vetenskapligt men lättfattligt sätt: The centre for menstrual cycle and ovulation research http://www.cemcor.ubc.ca/

    I början av förklimakteriet tenderar cyklerna att bli kortare än normalt och sedan blir de längre och alltmer oregelbundna. Enligt vad som står på sajten så befinner jag mig i ett senare stadium av förklimakteriet. Mina cykler varierar mellan 21 och 45 dagar.

    Och det finns andra tecken på förklimakterium som jag tror många inte känner till: om man tidigare haft ömma bröst inför mens, så kan denna känsla försvinna (det har jag själv erfarit - inte ens när jag blev gravid vid 42, 5 års ålder kände jag att brösten var spända en enda gång under graviditeten).

    Och så är det vanligt med "termostatproblem", att man känner sig varm och frusen om vartannat. Man behöver alltså inte ha vallningar (enorma värmekänslor när man svettas häftigt) för det är bara ett antal procent (75 %? minns inte) av alla kvinnor som får det. 

    Men att man kan bli gravid ändå, det är helt säkert. Även om det förstås inte är lika lätt som när man var yngre. Det är väl upp till var och ens ork och intresse vid vår ålder att försöka "få till det" inför ägglossningen...eller det man tror kan vara ägglossning. Kvinnor i förklimakteriet kan nämligen ha bedrägliga lh-stegringar, suck.   

  • nymåne

    Jag är väldigt glad  Skrattande över att du, Storakarin, startade den här tråden! Jag känner mig lite ensam på andra forum för gravidlängtande kvinnor 40+ där det bara diskuteras plus på stickan, missfall o dyl. I min värld är snarare min oberäkneliga kropp i centrum - dess mystiska oregelbundna cykler, konstiga "fertila" sekret på ovanliga tider i cykeln, frågan om jag överhuvudtaget har ägglossning etc.

    När jag var yngre (dvs. ca 40, ja allt är relativt Glad) tänkte jag just så. "När är det ägglossning, blev jag gravid, oj så mycket fertilt sekret det var den här gången, kan bidrottninggelé förbättra chansen, ska jag ta pergotime?". Men idag är kroppen en sådan oberäknelig  "wild horse" att man mer och mer istället blivit intresserad av den här - faktiskt - intressanta övergången man befinner sig i. Och hur ska man få den där lilla klimpen man längtar efter då?    

  • stjärnklar

    Jag har "alltid" haft oregelbunden cykel. Allt ifrån 28 -45 dagar.  Men om man vill veta att man har ÄL så ska man tempa. På fertilityfriend.com skriver man in dagens temp och får en kurva som över tid visar om ÄL skett eller inte. Man behöver dock vara konsekvent och ta tempen samma tid varje dag innan man kliver ur sängen. Enligt ÄL test och tempkurvan har jag ägglossning varje månad. Vi är även flitiga i bebisverksatden ändå vill det sig inte. Det ligger ju nära till pass att tro att äggkvaliten är dålig och att klimakteriet närmar sig.

    Agnus Castus är ett preparat som ska sänka FSH. Mig gav det spottings, har aldrig haft det förut. Slutade direkt med AC och den här månaden verkar lutealfasen vara normal igen även om det drar i livmodern fast det är en vecka kvar till mens. Min lutealfas kortades från 14 till 7 dagar med Agnus Castus. Har man väldigt lång lutealfas så kan kanske AC fungera???


    Storakarin skrev 2010-09-19 19:02:29 följande:
    varannan cykel kort varannan lång ibland en som är normal, men väldigt olika resultat på ÄL stickorna....kan man ha Äl fortfarande, tro?
    Du har säker ÄL fortfarande. Som sagt tempa!
  • nymåne

    Jag är mycket nyfiken på vad Fertilityfriends temphjälp har att säga om min ägglossning. Har haft min muntermometer vid sängbordet i flera månader. Men varje morgon glömmer jag bort det eftersom min dotter oftast väcker mig med dunder och brak och pockande behov. Jag måste kanske vakna "av mig själv" för att komma ihåg det. 

    Men imorgon ska jag banne mig komma ihåg att tempa! Tänk om jag har en ägglossning som sker långt efter lh-stegring enligt Clearblue. Och att vi missar den varje cykel just därför! Hemska tanke.  

  • Hemulan

    Nymåne - jag känner igen mig så himla mycket. Jag kan ha 2-3 normala menstruationer, ca 23 dagars intervall, men sedan - anything. När jag åt pergo i vintras var jag och kollade äggblåsan och doktorn sa ungefär"hem och pippa nu". Sedan fick jag mens 2 dagar senare, fast jag sett en äggblåsa på ul. Hela cykeln flyttade sig.

  • nymåne
    Progesteronkräm - bra mot långa lutealfaser?
    Har nu beställt Progesterall (progesteronkräm, tack för tips Amoremio) och ska se om den kan fixa till mina extremt långa lutealfaser. Är idag på cd 38 utan någon tillstymmelse till mens. Och kanske (nej, hemska tanke!) missade jag en ägglossning nyligen eftersom jag hade fertilt sekret för bara några dagar sedan - men negligerade det som en alltför sen cykeldag för ägglossning. 

    Och så lite om Fertility friend-tempning: 
    Jag får väl se de här sista dagarna innan nästa cykel som en träningssträcka där minnet tränas upp varje morgon så att muntempen och anteckningsblocket åker fram så fort jag vaknat. 

    Hemulan,
    Våra cykler verkar bete sig ungefär lika knasigt. Mycket märkligt det där med din cykel som flyttade på sig helt och hållet. Vintern 2005 hade jag två jättefolliklar som enligt ultraljudet hängde sprickfärdiga på ena äggstocken cd 37. Dagen efter fick jag mens. Då var jag bara 39 år, så jag tror det hängde ihop med att jag tog Pergotime den cykeln.  
  • Storakarin

    nymåne: jag har missat lite. Progesteronkräm? Vad Var hur?


    sen : Vi ska nog inte lita på Äl test å tempkurvor alltför mkt.  Våra kroppar är nog inte så pålitliga som vi tror. var där inte en läkare som sa att man skulle lägga pengarna på kaviar å champagne istället för dyra ÄL test....
    Ärligt tror jag att  samlags-frekvensen är avgörande. när jag blev gravid så enkelt sist trots att jag var 39 år snart 40 så var jag nykär, pigg å vi hade all tid för oss. Nu när man har barn och är kär men inte nykär är iallafall vår umgängesfrekvens mindre...
    En 80 åring jag talade med blev gravid när hon var 47- långt innan IVF å sånt fanns. Hon hade inte önskat fler barn men tog av religiösa skäl inte p piller men sa att hon hade koll på sin cykel och körde sk säkra perioder för att inte bli gravid. Men hon blev gravidvid 47. sannolikt hade ho ju haft ÄL vid en helt otippad tidpunkt?

  • nymåne
    Storakarin,

    Progesteronkrämen finns att beställa på följande hemsida: http://www.hormoni.se/
    Den kan "kicka igång" ägglossningen och få oregelbundna cykler att bli regelbundna.

    Håller med dig till fullo om att "umgänget" blir mer sporadisk när man har småbarn. Ibland undrar jag faktiskt om vi överhuvudtaget skulle haft sex om inte den där trean hägrade som en fluffig bakelse...

    Och att det säkert är viktigt att hålla igång samlivet "all around the clock" eftersom vi gamlingar kan släppa ägg helt otippat. Tack för påminnelsen! Vem vet, dina ord kanske var det som behövdes för att jag ska bli gravid längre fram...Förresten, vilken historia som 80-åringen berättade! Nu när jag lärt mig att man dessutom kan släppa fler än ett ägg per cykel (och med tanke på mina knepiga cykler är nog ingenting omöjligt) så ska jag på allvar se till att sambon och jag får till det rejält många fler gånger än vad som nu är fallet.  
Svar på tråden Oregelbundna cykler? observationer och erfarenheter!!