• Shoegal81

    Så det var NI som röstade på SD?

    För ungefär ett halvår sedan blev jag medlem i familjeliv och läste då en tråd om en tjej som ville att soc skulle betala för hennes möbler. Hon hade gjort en lång lista med möbler hon villa införskaffa och startade en tråd om huruvida hon skulle få det godkänt eller ej. Jag blev såklart mycket upprörd av att läsa något sådant och kommenterade att det så klart var fruktansvärt att tro att man kan utnyttja det svenska välfärdsamhället på det sättet. Fick då en varning av FL. Den här händelsen var en riktig ögonöppnare för mig, och var anledningen till att jag röstade på alliansen i söndags. 

    I dag på jobbet satt vi och pratade och kom fram till att det inte fanns någon som kände någon på vår arbetsplats som skulle kunna tänka sig att rösta på SD. Finner också på facebook att i stort sätt varenda statusuppdatering ger uttryck för hur fruktansvärt det är att något sådant här har kunnat ske i Sverige. Enligt statistiken så är det arbetslösa, unga, och LO anhängare som har röstat på SD. Jag nämnde incidenten ovan till min kollega och sa i förbifarten att på FL kan man förmodligen hitta en stor procentsats SD-anhängare. Han kom tillbaka efter lunch helt upprörd, han hade hittat i alla fall 4 trådar som handlar om hur folk tror att SD inte är rasister. Det är alltså av ren okunskap vi nu har ett rasistiskt parti med 20 mandat. 

    Jag blev illamående av att se SDs valvaka och lyssna på ett 20-tal vuxna män som sjöng på en hejaramsa som lätt skulle ha kunnat förväxlas med ett gäng stupfulla fotbollshulliganer. I stället för att sjunga "AIK" hade det intelligent bytt ut orden till "Jimmie Åkesson". Det är alltså det här vi har i riksdagen nu. Tack vare er. 

    Hur i helvete tänkte ni? Kanske tjejen som ville ha möbler ifrån soc tycker att hon förtjänar pengarna mer än en flykting från krig? Tack vare FL kommer jag i framtiden alltid rösta på alliansen. 

     

  • Svar på tråden Så det var NI som röstade på SD?
  • Maggis
    sverker11 skrev 2010-09-26 12:52:53 följande:
    Rätt tänkt då letar vi upp SD:s partiprogram och ser vad vårt senaste demokratiskt invalda riksdagsparti vill göra:
    "
    En kraftig förbättring av pensionärernas ekonomiska villkor. Sverigedemokraterna kan inte acceptera att pensionärerna, som under lång tid fått se sina villkor försämras, också skall beskattas hårdare än löntagare och vill därför avsätta minst 13 miljarder kronor till en rejäl skattesänkning för landets pensionärer. En kraftig ökning av antalet trygghetsboenden. Sverigedemokraterna vill ge kommunerna ett statligt investeringsstöd med syfte att snabbt få till stånd en kraftig ökning av antalet trygghetsboenden för de äldre som inte längre kan klara sig på egen hand, men som inte anses vara tillräckligt hjälpbehövande för att få plats på ett särskilt boende. En matreform för våra äldre. Sverigedemokraterna vill ge kommunerna ett statligt stimulansbidrag med syftet att ge så många brukare inom äldreomsorgen som möjligt chansen att varje dag få nylagad, välsmakande och näringsrik mat." Usch och fy ett parti som vill förbättra för penionärer. Troligen är det våra fattigpensionärer som röstat in SD. Det är nog dags att stoppa folk över 65 från att rösta. Senila gamlingar bör inte ha något att säga till om.
    Det är alldeles utmärkt att vilja förbättra för pensionärer. Men det är knappast det som är kärnpunkten i deras program, eller hur? För att genomdriva det måste det finansieras och då är frågan hur. Svaret de verkar ha på den frågan köper jag inte riktigt.

    Men oavsett så röstar väl flertalet (antar jag) utifrån vad de personligen anser viktigt och/eller som gynnar dem, vilket ligger i människans natur. Så du behöver inte ironisera över senila gamlingar eftersom jag ingenstans vare sig påstår eller tycker att de borde hindras från att rösta. Dessutom så är jag efter 22 år inom äldre -och akutvård väl medveten om hur många av våra äldre lever och tycker också det behövs förbättringar. Jag tycker bara inte SD är den bästa vägen dit.
    //Maggis
  • Kate Ryan
    NästanSvensson skrev 2010-09-26 01:57:40 följande:
    Vi bor alla på samma planet! Varför ska vi inte hjälpa folk när vi har möjlighet?
    Vi har det så jäkla bra här i Sverige, medan miljontals människor svälter till döds....
    Varför ska vi stänga våra gränser för de som behöver hjälp?
    Vi är knappast överbefolkade!
    Jag håller med TS i att jag hellre hjälper krigsdrabbade människor än nån jäkla socialbidrags tagare som aldrig arbetat en dag i sitt liv och ändå vill ha pengar till både resor och dator, och gud vet allt!
    Vad är meningen med en nation?
  • Dorian Ertymexx
    Fru Sveden skrev 2010-09-26 08:20:11 följande:
    Men FI och PP kanske också borde fått tv-tid? Och fått vara med i debatter? Visst dom har ju också bara en fråga som dom driver, men tydligen har våra politker misslyckats väldigt mycket med att framhäva att SD är mindre bra för Sveriges riksdag och dom kanske borde diskuterat invadrarpolitiken mer för att framhäva vad deras ståndpunkt i frågan var. Alla som röstar går inte in och läser varje partis partiprogram innan de röstar.
    Inte alls - men SD kör med martyrkortet. Om de inte får "tillräckligt" med tv-tid så gnäller de över det, om de får tv-tid och blir motsagda gnäller de över att de inte får tycka som de vill. Gnäll är SDs starkaste vapen.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    sverker11 skrev 2010-09-26 12:38:31 följande:
    Så länge media, politiker och antirasister klumpar ihop alla invandrare/flyktingar i en grupp så får vi nog leva med det.

    Säga vad man vill om rasister men de klumpar iallafall inte ihop folk med olika ursprung. De brukar tvärt om var noga med att påpeka att människor från olika platser är olika.
    Eh, va? Det gör ju precis det! De klumpar tex ihop muslimer som en grupp. Vi talar bara där om över miljarden individer från Dakar till Djakarta, från Kina till Kongo, och menar att de alla är likadana.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    sverker11 skrev 2010-09-26 12:52:53 följande:
    Rätt tänkt då letar vi upp SD:s partiprogram och ser vad vårt senaste demokratiskt invalda riksdagsparti vill göra:
    "
    En kraftig förbättring av pensionärernas ekonomiska villkor. Sverigedemokraterna kan inte acceptera att pensionärerna, som under lång tid fått se sina villkor försämras, också skall beskattas hårdare än löntagare och vill därför avsätta minst 13 miljarder kronor till en rejäl skattesänkning för landets pensionärer. En kraftig ökning av antalet trygghetsboenden. Sverigedemokraterna vill ge kommunerna ett statligt investeringsstöd med syfte att snabbt få till stånd en kraftig ökning av antalet trygghetsboenden för de äldre som inte längre kan klara sig på egen hand, men som inte anses vara tillräckligt hjälpbehövande för att få plats på ett särskilt boende. En matreform för våra äldre. Sverigedemokraterna vill ge kommunerna ett statligt stimulansbidrag med syftet att ge så många brukare inom äldreomsorgen som möjligt chansen att varje dag få nylagad, välsmakande och näringsrik mat."Usch och fy ett parti som vill förbättra för penionärer. Troligen är det våra fattigpensionärer som röstat in SD. Det är nog dags att stoppa folk över 65 från att rösta. Senila gamlingar bör inte ha något att säga till om.
    Det står hela vänstern också för. Och det utan att skylla allt på invandrarna (vilka, ironiskt nog, oftast är de som har hand om de äldre).
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • sverker11
    Maggis skrev 2010-09-26 15:36:31 följande:
    Det är alldeles utmärkt att vilja förbättra för pensionärer. Men det är knappast det som är kärnpunkten i deras program, eller hur?
    Hur vet du att det inte är kärnpunkten i deras program? Bara för att media föredrar att fokusera på en annan fråga och alla andra följer efter behöver det inte betyda att den andra frågan är deras kärnpunkt.
  • sverker11
    Grenadjären skrev 2010-09-26 14:30:44 följande:
    De är ju inte dummare än att de vet vad de ska ha mer på dagordningen för att de ska låta bra i folks öron.
    De är ett  missnöjesparti så deras "uppgift" är att ta upp frågor som de etablerade partierna inte tror att de tjänar tillräckligt med röster på. Det som är intressant är att alla som gapar rasist oftast inte ens brytt sig om att läsa partiprogramet. Skulle jag vara pensionär skull jag sannolikt tänkt att man får ta det onda med det goda och röstat SD för att pensionärsfrågan förhoppningsvis skulle komma upp om än inte övers på dagordninge så åtminstone bland topp fem.
  • sverker11
    Dorian Ertymexx skrev 2010-09-27 12:51:40 följande:
    Eh, va? Det gör ju precis det! De klumpar tex ihop muslimer som en grupp. Vi talar bara där om över miljarden individer från Dakar till Djakarta, från Kina till Kongo, och menar att de alla är likadana.
    Inte då. De brukar ofta dela upp muslimerna i grupper som araber, iranier (som brukar anses som något bätter) och svarta. Själva grundiden med rasism är nämligen att dela upp folk i grupper.
  • Dorian Ertymexx
    sverker11 skrev 2010-09-27 16:59:30 följande:
    Inte då. De brukar ofta dela upp muslimerna i grupper som araber, iranier (som brukar anses som något bätter) och svarta. Själva grundiden med rasism är nämligen att dela upp folk i grupper.
    Well, sanning med modifikation. Grupperna brukar dock generaliseras om ganska massivt. Och det är inte ett skvatt bättre.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Maggis
    sverker11 skrev 2010-09-27 16:44:36 följande:
    Hur vet du att det inte är kärnpunkten i deras program? Bara för att media föredrar att fokusera på en annan fråga och alla andra följer efter behöver det inte betyda att den andra frågan är deras kärnpunkt.
     Jag är läskunnig och har läst deras partiprogram. Jag har också öron att höra med. Och det är knappast så att det är pensionärerna de pratar mest om. Media brukar jag undvika.
     
    sverker11 skrev 2010-09-27 16:59:30 följande:
    Inte då. De brukar ofta dela upp muslimerna i grupper som araber, iranier (som brukar anses som något bätter) och svarta. Själva grundiden med rasism är nämligen att dela upp folk i grupper.
    Mmm. En modern variant av skallmätning, antar jag. Oerhört tilltalande och klokt.
    //Maggis
  • Dorian Ertymexx
    sverker11 skrev 2010-09-27 16:44:36 följande:
    Hur vet du att det inte är kärnpunkten i deras program? Bara för att media föredrar att fokusera på en annan fråga och alla andra följer efter behöver det inte betyda att den andra frågan är deras kärnpunkt.
    Enkelt. De har diskuterat invandring sedan partiets grundande, medan äldreomsorgen är något de tagit upp först i år.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • bitte67

    Intressant om SD:s fakta om invandrare och muslimer:

    city.se/redaktionen/2010/09/28/det-ar-dags-att-tala-fakta/

    Bland annat dessa "fakta":


    6 RÄTT OCH FEL MED JIMMIE ÅKESSON


    Jimmie Åkesson (SD) har vunnit många debatter och tv-framträdanden där han fått måla upp en bild av Sverige, och peka på
    problem. Här är några fakta som visar upp en annan bild.


    1. Sverigedemokraterna vill införa en straff-avgift på runt 40 000 kronor till staten för den som gifter sig med en utländsk medborgare.
    Fakta: Hushåll där en svenskfödd gifter sig med en utlandsfödd betalar mer skatt och får mindre socialbidrag än andra.


    2. Jimmie Åkesson: Segregationen ökar.
    Fakta: Andelen med utländsk bakgrund i utanförskapsområden minskar. 85,9 procent bor inte där.


    3 Jimmie Åkesson: Många känner som jag.
    Fakta: 94,3 procent av väljarna röstade inte på SD.


    4 Jimmie Åkesson: Hatbrotten ökar med muslimsk invandring.
    Fakta: Sant. Fler muslimer utsätts för hatbrott.


    5 SD vill avskaffa modersmålsundervisningen.
    Fakta: Elever som deltar i modersmålsundervisning får högre betyg i samtliga ämnen, även svenska.


    6 Jimmie Åkesson: Islam skadar jämställdheten i Sverige.
    Fakta: Jämställdheten i riksdagen påverkades negativt när SD kom in. 3 av partiets 20 ledamöter är kvinnor.

  • Dorian Ertymexx
    bitte67 skrev 2010-09-28 19:43:11 följande:
    Intressant om SD:s fakta om invandrare och muslimer:

    city.se/redaktionen/2010/09/28/det-ar-dags-at.../

    Bland annat dessa "fakta":

    6 RÄTT OCH FEL MED JIMMIE ÅKESSON


    Jimmie Åkesson (SD) har vunnit många debatter och tv-framträdanden där han fått måla upp en bild av Sverige, och peka på
    problem. Här är några fakta som visar upp en annan bild.


    1. Sverigedemokraterna vill införa en straff-avgift på runt 40 000 kronor till staten för den som gifter sig med en utländsk medborgare.
    Fakta: Hushåll där en svenskfödd gifter sig med en utlandsfödd betalar mer skatt och får mindre socialbidrag än andra.


    2. Jimmie Åkesson: Segregationen ökar.
    Fakta: Andelen med utländsk bakgrund i utanförskapsområden minskar. 85,9 procent bor inte där.


    3 Jimmie Åkesson: Många känner som jag.
    Fakta: 94,3 procent av väljarna röstade inte på SD.


    4 Jimmie Åkesson: Hatbrotten ökar med muslimsk invandring.
    Fakta: Sant. Fler muslimer utsätts för hatbrott.


    5 SD vill avskaffa modersmålsundervisningen.
    Fakta: Elever som deltar i modersmålsundervisning får högre betyg i samtliga ämnen, även svenska.


    6 Jimmie Åkesson: Islam skadar jämställdheten i Sverige.
    Fakta: Jämställdheten i riksdagen påverkades negativt när SD kom in. 3 av partiets 20 ledamöter är kvinnor.


    Just det sista är så man vill brista ut i hysteriskt skratt - SD VILL skada jämställdheten! De vill ju att kvinnorna ska stå i köket (eller, som de så fint kallar det, "vi är för traditionella könsroller och familjevärderingar"). Men det är som alltid - de vill skrämma folk att rösta på dem, fast de är emot just de de vill skrämma till sig röster ifrån. Som när de hotade HBTQ-folket med islam, fast HBTQ-folket, med goda skäl, är långt mer nervösa inför SD än inför muslimer. ;)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx

    Och punkt fem är jag levande bevis för. Hade hemspråksundervisning hela min studietid från ettan till tredje ring, och jag rockar på svenska.


    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • lindalake

    är det sant? alltså det där med straffavgift? finns det fler källor, typ deras valmanifest eller liknande. hade varit intressant att veta, liksom så man inte står och säger nåt sen som inte alls är sant.


     


    ja SD är ju inte direkt för jämställdhet...

  • med
    En gode vän hälsade er alla och tipsade några sidor.
     
  • Mandi74
    med skrev 2011-01-30 00:14:22 följande:

    Jag stavade fel,


    Jag menade googla,förstås.


    och vad vill du med alla dina länkar egentligen.. och vad ska vi googla på?
    Brevis esse laboro, obscurus fio
Svar på tråden Så det var NI som röstade på SD?