• Bulleb­ullen
    Äldre 20 Sep 22:52
    118958 visningar
    30 svar
    30
    118958

    Bruna larver inomhus, VAD ÄR DET!???

    Har nu hittat ett antal bruna små larver inomhus, på gollvet lite ihoprullade som en snurra. De är ca 1,5-2 cm stora
    och jag tror det är larver men det ser nästan ut som små maskar. Är det någon som vet vad detta är?
    Det är ju skitäckligt och jag väntar bara på att min dotter ska ta en i munnen. Är det från katten eller vad??
    Vi har inte skitigt hemma, de bara ligger där.

  • Svar på tråden Bruna larver inomhus, VAD ÄR DET!???
  • Äldre 21 Sep 10:16
    #11

    Har också hittat två såna i sommar! Skitäckligt! 
    En gång kröp den på sonens skötbord när vi skulle byta blöja (snacka om att han blev rädd när mamma började vifta med armarna och slåss med toapapper mot den) och nu nyligen låg det en i sovrummet.
    Hatar de äckliga små krypen Kräks 


  • Äldre 21 Sep 14:49
    #12
    Linda1976 skrev 2010-09-20 23:06:32 följande:
    Hm, såna hade min mamma också, hon hittade 2 i köket. Fick panik och tokstädade ur alla skafferier, utan att hitta nåt mer. 

    Pälsängrar får man väl av dålig städning, de har ju alltid det i serien "Rent hus"? Och de ser ju mer ut som små räkor, typ.... 
    Man kan ha dem även om man har rent hemma. De kommer visst utifrån och så söker de sig till textilier.

    Apropå "Rent Hus"...ibland tror jag att de lägger ut ohyra för att det ska bli bra TV Jag menar - hur fasen kan man få en massa larver under madrassen??
  • Näbbmu­sen
    Äldre 21 Sep 15:07
    #13

    Nästan säker på att det är pälsängrar, larverna hittas oftast i kök då dom gillar animaliska rester. Dessa växr sig sedan till baggar och därför hittar du dessa skal, de har inte dött!

    Dessa baggar hittas oftas i garderober och liknande där de tuggar hål på ylle och bomullskläder och likande.

    kolla efter i garderoben, har du någonting vitt ihopvikt så titta mellan vikningarna då de dras till ljusa färger. Där kan du hitta fler skal.

    Sjukt svåra att bli av med då dom kommer utifrån och även kan komma ifall grannen har det dåligt städat.

    Jag hittade tre stycken i vår förra lägenhet och tvättade ALLT! Skurade garderoben med klorin och som tur var så var det vinter så jag skicka ut alla väskor och dylikt i plastpåsar på balkongen.

    Skurade äve hela köket och kastade alla plastpåsar då dom kan ligga där. Tog ur allt ur lådorna och torkade ur dom invändigt med medel.

    Så tispen är, kolla bakom spisen, bland ugsformarna, i lådorna i köket och även bland ljusa kläder i garderoben!!

    Lycka till!!

  • Näbbmu­sen
    Äldre 21 Sep 15:10
    #14

    Kolla även anticimex för mer tips!!

    Larvern är för övrigt randig brun/svart och baggen är även den brun/svart.

    Hittat några små hål i kläderna senaste?

    SLÄNG INGA KLÄDER PÅ GOLVET!! Ha rent och fräscht så trivs dom inte =)

  • Näbbmu­sen
    Äldre 21 Sep 15:12
    #15
  • Smultr­an
    Äldre 10 Sep 23:27
    #16

     




     Hej,
    Dags att blåsa liv i denna tråd såhär ett år senare.

    Nu när hösten börjar komma så uppstår samma problem igen.
    Jag är 110% säker att de maskar/larver som avses i denna tråd är samma som vi har.

    De kryper fram ganska fort. Rör man dem rullar de ihop sig till en kringla. 
    Likaså när de självdör, vilket de gör hyfsat fort när de kommer in, så lägger de sig också oftast som en kringla.
    Väl döda så blir de nästan pulvriserade/faller isär när man tar upp dem.
    De har liksom ett "hårt skal" men är inte svåra att döda, men det känns inte bara mjukt.

    Varje höst/vinter när kylan smyger sig på försöker mängder av dessa ta sig in i garage och förråd.
    Vi har inte haft några inne i huset, förräns i år då vi upptäck några få hittills.

    Kan någon veta vad detta är därute?              

  • Suck och suck
    Äldre 10 Sep 23:47
    #17
    Smultran skrev 2011-09-10 23:27:31 följande:

     


     


     


     Hej,
    Dags att blåsa liv i denna tråd såhär ett år senare.

    Nu när hösten börjar komma så uppstår samma problem igen.
    Jag är 110% säker att de maskar/larver som avses i denna tråd är samma som vi har.

    De kryper fram ganska fort. Rör man dem rullar de ihop sig till en kringla. 
    Likaså när de självdör, vilket de gör hyfsat fort när de kommer in, så lägger de sig också oftast som en kringla.
    Väl döda så blir de nästan pulvriserade/faller isär när man tar upp dem.
    De har liksom ett "hårt skal" men är inte svåra att döda, men det känns inte bara mjukt.

    Varje höst/vinter när kylan smyger sig på försöker mängder av dessa ta sig in i garage och förråd.
    Vi har inte haft några inne i huset, förräns i år då vi upptäck några få hittills.

    Kan någon veta vad detta är därute?              


    Det där är väl pälsängrar? Fast i en hiskelig uppförstoring! Vilka monster!!
  • Suck och suck
    Äldre 10 Sep 23:48
    #18

    Eller kanske inte ändå. Blir lite osäker...

  • Smultr­an
    Äldre 10 Sep 23:52
    #19

    Hej, 

    Snabbt svar

    Men, tveksam.
    Det finns en länk till Anticimex tidigare i tråden med bild på pälsänger, och det är inte helt likt tycker jag.

    Dessa saknar helt de karaktäristiska "borsten" i baken, och är mörkare än vad jag minns pälsängrar. Jag har sett dem "live" någon gång också, och tycker inte de känns lika. Det kanske finns olika varianter.

    De kommer utifrån och in, och i stora mängder kan man se dem.

    Tidigare hade vi en matta utanför förrådsdörren som man kunde skrapa av sig på. Under den verkade denna trivas utmärkt. När jag tog bort mattan en sen höst för att skaka grus ur den, fanns det bokstavligen talat 100-tals sådana här maskar, hälften döda, hälften levande under mattan. De verkade trivas där. När jag upptäckte detta så bytter jag till skrapgaller, och numera håller de inte till just där. 

    Däremot kan man ibland se att de verkar samlas några bakom makadam till en mur som vi har. Men de fanns här före den muren skapades, de verkar bara trivas i makadamet.   

  • Äldre 10 Sep 23:54
    #20
    Bullebullen skrev 2010-09-20 23:15:28 följande:
    Det är inga räkor.
    Hallå det är väl skillnad på att "se ut som" räkor o att faktiskt vara det?

    Nörd.
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Smultr­an
    Äldre 10 Sep 23:55
    #21

    Tilläggas kan också att jag aldrig har sett några "tomma" skal bland de som är döda. Eller några som har utvecklats till annat än just dessa maskar. De verkar helt enkelt dö, och de växer inte vidare till något annat vad jag kan bedöma.

  • Suck och suck
    Äldre 10 Sep 23:56
    #22
    Smultran skrev 2011-09-10 23:52:51 följande:
    Hej, 

    Snabbt svar

    Men, tveksam.
    Det finns en länk till Anticimex tidigare i tråden med bild på pälsänger, och det är inte helt likt tycker jag.

    Dessa saknar helt de karaktäristiska "borsten" i baken, och är mörkare än vad jag minns pälsängrar. Jag har sett dem "live" någon gång också, och tycker inte de känns lika. Det kanske finns olika varianter.

    De kommer utifrån och in, och i stora mängder kan man se dem.

    Tidigare hade vi en matta utanför förrådsdörren som man kunde skrapa av sig på. Under den verkade denna trivas utmärkt. När jag tog bort mattan en sen höst för att skaka grus ur den, fanns det bokstavligen talat 100-tals sådana här maskar, hälften döda, hälften levande under mattan. De verkade trivas där. När jag upptäckte detta så bytter jag till skrapgaller, och numera håller de inte till just där. 

    Däremot kan man ibland se att de verkar samlas några bakom makadam till en mur som vi har. Men de fanns här före den muren skapades, de verkar bara trivas i makadamet.   
    Huvva, Antisimex!! Om de där monsterna tar sig in.
    Jag har haft andra lustiga småkryp när jag bott i lägenhet, mängder med konstiga små flugor en gång (EJ blomflugor! och i massor.) Rensade ut hela köket och Antisimex fick komma och spruta.
    (Det var INTE likmaskflugor iallafall! Som en bekant haft. Tur var väl det)
  • Suck och suck
    Äldre 10 Sep 23:57
    #23
    Dripknot skrev 2011-09-10 23:54:58 följande:
    Hallå det är väl skillnad på att "se ut som" räkor o att faktiskt vara det?

    Nörd.
    Ha, ha, ha ! (Lite kul när folk blir sura sådär.)
  • Suck och suck
    Äldre 11 Sep 00:02
    #24

    Alltså visst är det där tusenfotingar du har Smultran
    Citat från Antisimex hemsida:
    "


    Tusenfotingar


    Mångfotingar kallas i dagligt tal för tusenfotingar.


     


    Dubbelfotingarna, 2 benpar på varje kroppssegment, med 43 arter i Sverige lever av multnande växter, alger, svampar, mossor och lavor. I fuktiga källare och bottenvåningar kan de periodvis uppträda i stor mängd.


    Tusenfotingen som även kallas källarmask är inget skadedjur i den benämningen att de gör skada på t ex mat och textilier. Tusenfotingarna är fredliga växtätare som ofta finns i stor mängd i marken, under stenar, och på andra mörka och fuktiga ställen. Liksom daggmasken har tusenfotingen stor betydelse för omsättningen av nedfallna blad, och för markens blandning och genomluftning.


    Enkelfotingar, 1 benpar på varje kroppssegment, med 32 arter i Sverige är snabba och smidiga rovdjur.


    Vill du ha vår hjälp?


    Kontakta ditt närmaste Anticimex-kontor när du behöver vår hjälp. Du söker enkelt fram ditt närmaste kontor här till höger. Skriv in ditt postnummer i sökrutan."

  • Suck och suck
    Äldre 11 Sep 00:02
    #25
  • Smultr­an
    Äldre 11 Sep 00:06
    #26

    Hej,

    Ja.... Jag får säga att det känns likt.

    Det är många ben under, och tillsynes två små "antenner" längst fram.

    Det kändes bara för enkelt, och jag kan inte förstå att de finns här i sådan omfattning. 
    Hmmm... Får ta och sova på saken och titta imorgon igen....              

  • Suck och suck
    Äldre 11 Sep 00:10
    #27
    Smultran skrev 2011-09-11 00:06:42 följande:
    Hej,

    Ja.... Jag får säga att det känns likt.

    Det är många ben under, och tillsynes två små "antenner" längst fram.

    Det kändes bara för enkelt, och jag kan inte förstå att de finns här i sådan omfattning. 
    Hmmm... Får ta och sova på saken och titta imorgon igen....              
    De gillar nog er källare och förråd, som sagt.?
  • Sara 594
    Äldre 11 Sep 17:47
    #28

    Tusenfoting:
    http://www.guteinfo.com/?id=2528
    Min gissning!

  • Äldre 23 Sep 23:21
    #29
    Smultran skrev 2011-09-10 23:27:31 följande:

     




     Hej,
    Dags att blåsa liv i denna tråd såhär ett år senare.

    Nu när hösten börjar komma så uppstår samma problem igen.
    Jag är 110% säker att de maskar/larver som avses i denna tråd är samma som vi har.

    De kryper fram ganska fort. Rör man dem rullar de ihop sig till en kringla. 
    Likaså när de självdör, vilket de gör hyfsat fort när de kommer in, så lägger de sig också oftast som en kringla.
    Väl döda så blir de nästan pulvriserade/faller isär när man tar upp dem.
    De har liksom ett "hårt skal" men är inte svåra att döda, men det känns inte bara mjukt.

    Varje höst/vinter när kylan smyger sig på försöker mängder av dessa ta sig in i garage och förråd.
    Vi har inte haft några inne i huset, förräns i år då vi upptäck några få hittills.

    Kan någon veta vad detta är därute?              


    Det är dubbelfoting
    vi har likadant i vår källare... mängder!
    Gubben ringde anticimex om hjälp, men det kommer inte ut å hjälper för det är inget skadedjur!
    Man kan använda myrmedel sa de.... eller så är det bara att sopa bort de!

    Äckliga är de iaf! Blää...

    Det är andra höst/vinter vi har de inomhus... undra varför de inte har dykt upp tidigare!?
  • Äldre 2 Jun 13:29
    #30

    Hemma hos mig med so ackliga! dom va in min stad tunna! va fan! VA ACKIGA KRUP! Kräks

Svar på tråden Bruna larver inomhus, VAD ÄR DET!???