• Lo Ammi

    Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?

    Jag trodde in i det längsta att de inte skulle komma in i riksdagen och när jag till slut såg resultaten så grät jag. Jag är så besviken och ledsen. Något som jag inte vågat tänka förrän jag hade det svart på vitt är: hur påverkar detta (blivande) adoptivfamiljer? Vi har ju inte börjat vår process än och nu kommer tankar som "är det rätt att adoptera ett barn till ett land som kanske kommer bli alltmer främlingsfientligt?".

    Min rädsla är att SD kommer ha den effekten på vårt land - att rasism blir lite mer "rumsrent", lite mer ok. Och att vi alla sakta vänjer oss vid det.

    Någon som har funderat kring detta? Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?
  • Ethi
    Tow2Mater skrev 2010-09-23 12:53:57 följande:
    Mörkrädd? Det var inte många år sen de "samkönade" och deras intresseorganisationer själva sa de inte skulle driva frågan om adoption, så länge de fick "rätten" att gifta sig. Att något kan gå så snabbt från att vara allmänt ok, till något folk blir "mörkrädda" över är ju lustigt. Kanske det kommer att bli lika med invandringspolitiken? Idag tycker de flesta (verkar det iallafall som) vi ska ha öppna dörrar för de flesta invandrare som vill komma in, men om några år kanske man ser tillbaka på det som något som gör en "mörkrädd".
    Ursäkta, men nu drar du förhastade slutsatser. Det du menar var "allmänt ok", behöver väl inte betyda att jag tyckte att det var ok och nu ändrat åsikt? För det har jag inte.

    Men visst, jag skulle ha varit tydligare. JAG blir mörkrädd när jag läser vad SD tycker om adoption. När det gäller precis alltihop för det genomsyras av en sådan människosyn att jag blir kräkfärdig... På ytan kanske det inte låter så illa men när man tar varje mening och funderar på vad den egentligen innebär. Vad den egentligen säger, så blir jag rädd.
  • Maxipaxi
    Ethi skrev 2010-09-23 15:46:35 följande:
    Ursäkta, men nu drar du förhastade slutsatser. Det du menar var "allmänt ok", behöver väl inte betyda att jag tyckte att det var ok och nu ändrat åsikt? För det har jag inte.

    Men visst, jag skulle ha varit tydligare. JAG blir mörkrädd när jag läser vad SD tycker om adoption. När det gäller precis alltihop för det genomsyras av en sådan människosyn att jag blir kräkfärdig... På ytan kanske det inte låter så illa men när man tar varje mening och funderar på vad den egentligen innebär. Vad den egentligen säger, så blir jag rädd.
    Äntligen börjar det hända nåt med debatten i det här landet. Det har varit för mycket RSFL/PK/kvinnostyrt. Nu är det dags att männen tar tillbaka iniativet över debatten.

    Sunt förnuft säger att homosexuella inte ska ha barn. Det är fullständigt sjukt att det är tillåtet. Och inte nog med det, det finansieras också av oss skattebetalare! Skandal!
  • Ethi
    Maxipaxi skrev 2010-09-23 16:39:29 följande:
    Äntligen börjar det hända nåt med debatten i det här landet. Det har varit för mycket RSFL/PK/kvinnostyrt. Nu är det dags att männen tar tillbaka iniativet över debatten.

    Sunt förnuft säger att homosexuella inte ska ha barn. Det är fullständigt sjukt att det är tillåtet. Och inte nog med det, det finansieras också av oss skattebetalare! Skandal!
    *asg* Då vill jag gärna kontra med denna länk, för vad kostar egentligen en man? http://www.dn.se/ledare/kolumner/vad-kostar-en-man-1.1174795
  • VNmamma
    Ethi skrev 2010-09-23 18:33:24 följande:
    *asg* Då vill jag gärna kontra med denna länk, för vad kostar egentligen en man? www.dn.se/ledare/kolumner/vad-kostar-en-man-1...
    Ethi, jag skrattade gott år den artikeln. Sd är ju ett mycket mansdominerat parti, det gör partiet jättedyrt!

    En nyfiken fråga till Maxipaxi: Har du någon koppling till adoption eller är du bara allmänt intresserad? 
  • Eino

    Ja ni ser ju själva vilka sinnesslöa kommentarer som kommer från en typisk SD-anhängare. Landet har länge varit för kvinnostyrt, jo tjena..

    Det är inte särskilt intressant att försöka föra några slags samtal eller diskussioner på nätet med dem. Man kan ju hoppas att vettigt folk läser den här typen av inlägg och vaknar upp.

    Precis som någon nämnde så är SD emot adoptioner från utomeuropeiska länder, för de är så väldigt omhuldande och tänker på de adopterades eget väl och ve. Väldigt fint..
    Nu tror jag ju inte att det främst handlar om att SD tror att det kommer innebära en stor kostnad med barn som är adopterade från utomeuropeiska länder. Det har ju snarare visat sig att adopterade som grupp lyckas mycket  väl med utbildning och senare ute i arbetslivet.
    Jag är snarare övertygad om att det handlar om ett finare sätt att utrycka det som man tidigare varit väldigt öppen med, nämligen att man är rädd att "blanda raser" och att den ariska rasen inte ska smittas med utländskt blod.

    När partiet startades gick man tydligt ut med att man ville kasta ut alla av utländsk härkomst. När de sedan tänkte till snilleblixtarna så kom de fram till att adoptivbarn förvisso inte kunde skickas tillbaka till sina ursprungsländer hur som helst då de ofta inte har något att återvända till.
    Då var lösningen helt enkel att alla adoptivbarn skulle steriliseras.

    Nu har man som sagt städat upp ordentligt och polerat upp ytan för sterilisering av adoptivbarn skulle kanske
    inte klinga så fint i gemene mans öron, därav den nya formuleringen.

    Jag hoppas på att vi alla ska kunna vända opinionen men jag tror tyvärr inte att det kommer gå av sig självt. Vi måste alla arbeta för att motarbeta dessa mörka krafter.
    Självklart ska vi inte låta SD på något sätt påverka vårat val när det kommer till ursprungsländer för våra barn men vi måste alla bli lite mindre bekväma/rädda för att engagera oss mot rasism och främlingsfientlighet. 

  • Thalis
    VNmamma skrev 2010-09-23 22:23:25 följande:
    Ethi, jag skrattade gott år den artikeln. Sd är ju ett mycket mansdominerat parti, det gör partiet jättedyrt!

    En nyfiken fråga till Maxipaxi: Har du någon koppling till adoption eller är du bara allmänt intresserad? 
    Maxipaxi: Har 2 biologiska barn som han lät DNA testa utomlands utan mammornas godkännande för att han ville veta om han var pappan,men han misstrodde aldrig mammorna.
    Nu vill han införa obligatoriska faderskapstester eftersom vi kvinnor är lögnaktiga fast bara vissa.
    Fast igentligen vill han att alla ska veta sitt ursprung......
    Och när han kommer in igen i tråden så kommer kan att kalla mig för fula saker
    Snart mamma- igen!!
  • Topdog
    Ethi skrev 2010-09-21 22:23:26 följande:
    Jag plockade igår bort en sverigedemokrat från min vänlista på facebook. En tjej jag gått i grundskolan med och jag inte kan tänka mig har det minsta emot mina barn. Men oavsett vilket så vägrar jag dela kort på det finaste jag har med en sverigedemokrat. Det skär i hjärtat att det blivit så här  Vart ska det sluta?! Vill vi ens veta det...
    Fast om vi som inte gillar SD, vägrar umgås med dom som sympatiserar med SD, då kommer ju dom aldrig att få höra motargument till Sds åsikter.

    Jag har (vad jag vet) inga Sverigedemokrater i bekantskapskretsen. Men jag är övertygad om att man gör sig en björntjänst om man utesluter dom. Precis som jag tror den utblivna diskussionen med SD inför valet, har gynnat SD ichmed att de fått stå oemotsagda. Devs attförska tysta ner SD ger bara fler röster, för det är deras argument som bör motsägas, inte ignoreras.
  • Thi 08
    Topdog skrev 2010-09-24 10:53:29 följande:
    Fast om vi som inte gillar SD, vägrar umgås med dom som sympatiserar med SD, då kommer ju dom aldrig att få höra motargument till Sds åsikter.

    Jag har (vad jag vet) inga Sverigedemokrater i bekantskapskretsen. Men jag är övertygad om att man gör sig en björntjänst om man utesluter dom. Precis som jag tror den utblivna diskussionen med SD inför valet, har gynnat SD ichmed att de fått stå oemotsagda. Devs attförska tysta ner SD ger bara fler röster, för det är deras argument som bör motsägas, inte ignoreras.
    Och jag är av åsikten att det är lönlöst att diskutera med dem, se bara på FL, på denna tråd. De kommer inte ändra sig. Därav tror jag att dessa idioter alltid haft dessa åsikter men inte vågad vädra dem, förrän "alla" framträdde samtidigt och gjorde det acceptabelt att prata om sina SD-åsikter & står för dem. Jag tror inte man kan ändra ngn som har så pass radikla åsikter, som ju ändå SD handlar om. Står ju faktiskt på deras hemsida å ena sidan att "svenskarna föder få få barn" och i nästa stycke "invandrarna föder för många barn". bara vissa barn som är godkända som avkommor i Sverige? har man läst deras hemsida och har någorlunda IQ behöver man ingen som säger till en att detta är raspolitik! Det borde man väl själv förstå och omfamnar vi de med liknande åsikter tror jag knappast de kommer bli svagare. Jag tror de kommer prata ännu mer öppet om sin aåsikter och förolämpa människor i deras närhet. Det är nog själva förolämpningar som jag avsäger mig genom att "klicka bort". Och att min dotter ska behöva ha människor i sin närhet som faktiskt inte tycker hon hör hemma här.
  • Topdog
    Thi 08 skrev 2010-09-24 12:57:32 följande:
    Och jag är av åsikten att det är lönlöst att diskutera med dem, se bara på FL, på denna tråd. De kommer inte ändra sig. Därav tror jag att dessa idioter alltid haft dessa åsikter men inte vågad vädra dem, förrän "alla" framträdde samtidigt och gjorde det acceptabelt att prata om sina SD-åsikter & står för dem. Jag tror inte man kan ändra ngn som har så pass radikla åsikter, som ju ändå SD handlar om. Står ju faktiskt på deras hemsida å ena sidan att "svenskarna föder få få barn" och i nästa stycke "invandrarna föder för många barn". bara vissa barn som är godkända som avkommor i Sverige? har man läst deras hemsida och har någorlunda IQ behöver man ingen som säger till en att detta är raspolitik! Det borde man väl själv förstå och omfamnar vi de med liknande åsikter tror jag knappast de kommer bli svagare. Jag tror de kommer prata ännu mer öppet om sin aåsikter och förolämpa människor i deras närhet. Det är nog själva förolämpningar som jag avsäger mig genom att "klicka bort". Och att min dotter ska behöva ha människor i sin närhet som faktiskt inte tycker hon hör hemma här.
    Om ingen tar diskussionen med dom, så kommer ju SDs åsikter stå oemotsagda. Och om ingen går i svaromål så finns det ingen som kommer att tvingas tänka ett varv extra.

    Att dra parallellen till den här tråden, känns inte relevant. Åsikter ändrar man inte för att någon på ett forum tycker annorlunda. Åsikter ändrar man när argument sjunkit in. Det som skrivs här idag, kanske inte får effekt förrän vid nästa val. Men bara för att det inte ger omedelbar effekt, så kan man ju inte ge upp.

    Jag tror definitivt inte att alla SD-anhängare alltid har haft dessa åsikter. Jag tror att de har träffat andra som har argumenterat för SDs sak, och när ingen har kommit med motargument och ifrågasättanden så har åsikterna befästs.

    Jag uppmanar alla att ta diskussionen med SD-anhängare i deras bekantskapskrets. Endast goda argument och förklaringar av ens egen ståndpunkt kan ändra något. Ifrågasätt, diskutera, be personen att förklara och förtydliga, ställ ännu fler frågor, ge egna exempel och ifrågasätt ännu mera. Jag lovar dig att argumenten kommer att falla ganska snart. Och även om personen ifråga inte kommer att erkänna för dig att hans/hennes åsikter kanske inte var så genomtänkta, så kanske ett lite frö till ifrågasättande slagit rot.

    Jag tror dessutom inte att de flesta i SD har särskilt radikala åsikter. Jag tror att är många röstar på SD av missnöjesskäl snarare än extrema ideologiska skäl. Jag tror också att många som röstar på SD kanske inte funderar särskilt mycket och är särskilt kunniga om politik och samhället. Jag tror snarare att många blir upprörda över händelser som exempelvis den i Landskrona och drar den väldigt enkla och ytliga slutsatsen att det har med invandring att göra. Och om ingen då vill ta debatten, för att det inte är någon mening att diskutera med extremister, hur ska då dessa personer få en annan bild av det hela?
  • Ethi
    Topdog skrev 2010-09-24 10:53:29 följande:
    Fast om vi som inte gillar SD, vägrar umgås med dom som sympatiserar med SD, då kommer ju dom aldrig att få höra motargument till Sds åsikter.
    Sant, men när det gäller just facebook så vill jag inte att såna människor ska kunna se kort på mina barn eller dela vår vardag. Eftersom det inte går att bestämma att alla mina vänner utom just en ska se en sak, så såg jag ingen annan utväg än att plocka bort henne helt. Dessutom vill jag markera tydligt att jag inte vill vara vän med människor med sådan åsikter. För det vill jag inte.
Svar på tråden Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?