• Anonym (utbränd)

    Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?

    jag har alltid bvarit imot allt var sömnmedel heter likaså  att låta barnet gråta sig till sömns, men det var innan jag fick upppleva detta helvete!

    jag har en bebis på 5 mån. han somnar lugnt själv i sin säng för natten men 5 min efter att han somnat så börjas det. han gallskriker var 3-5 minut hela natten, ögonen är stängda o jag måste gå dit var 3-5 minut för att buffa rumpan eller stoppa in nappen. så håller det på tills dess att han tas upp på morgonen efter. jag har skrivit ner exakta tider o den längsta sträckan han sovit utan att jag behövt gå dit är 6 min.
    Detta innebär att jag aldrig kan gå o lkägga mig för natten. utan jag sitter fullt påklädd bredvid hans säng hela natten.

    jjag kan heller inte ha honom i  in säng för då gallskriker han utan paus.

    eftersom jag aldrig får lägga mig på natten så skulle man ju klara sig om man fick sova på dagen, men då är det likadant. han kan inte sova om inte sängen eller vagnen hela tiden är i rörelse. stannar vaggningen av så gallskriker han.

    Jag har ingen ork eller kraft, energi kvar, jag lider av extrem sömnbrist, flera gånger under  dagen svartnar det för ögonen o jag svimmar till (sjunker ihop men vaknar till efter några sekunder)

    jag måste undvika att sitta still o hela tiden försöka gå runt annars somnar jag av utmattning. jag orkar inte mer! jag är totalt utbränd! kan inte o vill inte mera. jag hade aldrig i världen skaffat ett andra barn om jag visste detta.
    har även dåligt samvete för att jag inte orkar bry mig om min älsta dotter tillräckligt. min sambo jobbar hela dagarna o måste sova om nätterna för att klara av sitt arbete som kräver mycket koncentration.

    kan man få utskrivet sömnmedecin till en 5 månaders med sånna här extrema sömnproblem? han är ju dessutom så övertröttad att han är missnöjd o grinig hela dagarna.

  • Svar på tråden Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?
  • Lanloun
    Anonym (barnsjukskötersk) skrev 2010-09-23 13:41:51 följande:
    Jag jobbar som barnsjuksköterska o vi har haft barn inlagda (o föräldrar) för att barnen har haft sovproblem. Det har varit barn mellan 2-8 månader. Största anledning till att de har lagts in har varit att föräldrarna har behövt SOVA, för att sen kunna ta tag i situaitionen. Så tveka absolut inte för att söka sjukvård.
  • Omorfia
    Anonym skrev 2010-09-23 13:57:41 följande:
    Jag trodde alla karlar var så?
    Du skämtar?! Vad är det för grisar som kvinnor skaffar barn med egentligen?!

    Det finns iaf vettiga, kärleksfulla och omtänksamma män därute.
  • Odetta
    Anonym (Piteå) skrev 2010-09-23 13:38:03 följande:
    ts, begär absolut att de kollar om hon är allergisk, genom allergitester, inte att du skall utesluta mat. Jag har två nära vänner som haft exakt som du, båda deras bebisar var kraftigt allergiska mot ägg och mjölkprotein. Båda hade skrikiga spinkiga barn som aldrig sov.

    Du bor i Norrland. I Piteå, Hortlax vårdcentral har det funnist en skakmaskin att låna, man satte en del av barnvagnen på den. Men jag vet ju inte om den finns kvar. Tyvärr är detta nu sju år sedan.
    Man kan inte testa så små barn för allergier genom allergitester, det måste göras genom att utesluta maten...tyvärr.

    Vår son är allergisk emot mjölkprotein, sojaprotein, ägg, fisk, baljväxter, tomat och en massa mer....på testerna som vi tjatat oss till visar det INGA allergier alls...men allergisk ÄR han. Så tyvärr, det går inte att testa, man måste utesluta.

    *kram till ts*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Anonym

    Sök hjälp!! Vår son var precis lika som många här beskriver sina barn. Vi gick till läkaren och sa att vi står inte ut, familjen håller på att tappa greppet. Det blev självklart utredningar, allergi och andra möjliga orsaker. Man fann inget, så efter 1 år av utredningar och olika sömn metoder, så fick vi attarax. Han fick det i 2 veckor, för att bryta det dåliga sömn mönstret. Därefter skulle vi inte ge mer, om det inte var så att han gick tillbaka till sin dåliga sömn. Men det har bara behövts en gång efter denna 2 veckors "kur". han sov helt plötsligt hela nätter utan attarax, efter dessa 2 veckor. Sen gick det väl ca 2 måander och han gick in i samma dåliga sömn rutiner, då gav vi honom attarax igen under en vecka. Detta är nu 8 månader sen, vi har inte behövt ge nå mera!! han sover som en prins!!! Så det kan gå med att bryta ett dåligt sömn mönster, som vår läkare sa, att vår son aldrig sovit bra och därför visste han inte hur man gjorde det heller....

  • Helenamittbena

    Först måste jag bara få svära och skrika lite, för FAN vad arg jag blir på er som sitter här som några j ä v l a vetabästivärlden och moraltanter och förfasar er över att TS en kan TÄNKA på att ge sömnmedel till en bebis. Man ska INTE behöva skylla sig själv hela tiden bara för att man skaffat barn och det är inte ALLS "så här det är att ha barn" jämt. 
    Är man trött och knäckt ska man få be om hjälp utan att bli idiotförklarad!

    Jävla puckon, ärligt talat. Har ni inget vettigt att komma med så tycker jag att ni kan gå ut och gräva ned er nånstans i skogen så slipper vi andra (som har lite empati) era osympatiska inlägg. Och framför allt, de som ber om hjälp utan att ha gjort nåt fel slipper bli påhoppade!

    Så, och nu till saken. Jag tänkte tipsa om tassarna som skakar sängen, men det hade nån gjort. Ok.
    Sen var det det där med magen. Jag har inte haft nån kolikbebis, men när sonen (9 månader) började gallskrika på natten med minuters mellanrum för några veckor sedan så köpte jag Minifom på apoteket och halleluja - det funkade!
    Nu kanske det inte är så enkelt för dig, TS, men har du inte provat - gör det. Beteendet som din son har stämmer väldigt bra in på min gasfyllda skrikhals.

    Funkar det inte, och du inte hittar nån annan lösning - riv upp himmel och jord, för så här förtjänar ingen att ha det. Hoppas det löser sig för dig, jag håller tummarna!

  • Anonym

    Vår son sover inte bra på nätterna, vaknar å är orolig. Jag har varit på barn mottagningen, rådet var att prova mjölkfritt i 2 v för att se om det är det...
    Nu testar vi för fullt...Men jag är så trött... Att stiga upp 1 gång i timen, sliter på en.
    Relationen tar stryk. pappan som jobbar behöver sova, men ändå går han upp å tar ungen ibland. För att jag inte orkar.

  • MyPrecious

    Sömnmdel för barn tror jag av många anledningar inte skrivs ut. Jag har alltid haft mina barn sovandes brevid mig då dom fått tryggheten av mig och min lukt. Har inte hört min dotter gråta på natten på säkert en månad...... men gå till bvc eller vårdcentral och fråga:)

  • Anonym

    Har du varit till en läkare för att utesluta att han är sjuk? Öroninflammation m.m.? Om inte, gör det omgående för att fastställa att han inte är sjuk. Sök dig till en erfaren barnläkare.

    Ett barn som mår bra skriker inte, det skriker för att tala om att något är fel. Det finns hjälp att få, du behöver inte ha det så här.

    Får du svaret efter undersökning av läkare att det förmodligen bara är kolik behöver du inte nöja dig med det. Det finns hjälp.

    Mina tre barn fick diagnosen kolik, dom är normala, det är bara att genomlida var svaret. Första barnet led vi och hon i sex månader, innan det gick över. Vi sov inte en natt och hon skrek och skrek. Man genomgår ett helvete. Andra barnet fick vi kontakt med en kvinna som var utbildad till att ge akupunktur till bebisar, det tog fyra dagar sedan var han helt lugn och sov och sov. Tredje barnet hade jag läst på lite innan han kom i fall att det skulle bli likadant och när bebis nummer tre började efter femton dagar åkte jag omedelbart iväg så han fick hjälp hos en kiropraktor. Anledningen till att vi valde att gå till en kiropraktor var för att det ska vara mer långvarigt. Det tog tre dagar och sedan lade sig lugnet. Sök på internet för att hitta någon i närheten där du bor. Vi fick även rådet av akupunktören att helt utesluta mjölk ur min kost och det hjälpte nog också, men det är svårt att veta då det inte märks så snabbt om man är överkänslig mot mjölk. Man behöver inte vara allergisk för att få väldigt ont i magen av mjölk.

    Stort lycka till! 

  • Anonym (Lycka till)

    TS jag tycker att de är konstigt att du inte får någon hjälp. Jag och min son blev remitterade till sjukhuset av en barnläkare för att kunna vila ut en natt när min sons kolik var som värst. Dessutom fick jag tid hos en psykolog på BVC. Nu tog sjukhuset inte in mig, de tyckte väl att han inte skrek nog mycket när vi satt i väntrummet, men jag tycker att du borde få en liknande möjlighet.

  • Anonym (s)
    Helenamittbena skrev 2010-09-23 15:16:42 följande:
    Först måste jag bara få svära och skrika lite, för FAN vad arg jag blir på er som sitter här som några j ä v l a vetabästivärlden och moraltanter och förfasar er över att TS en kan TÄNKA på att ge sömnmedel till en bebis. Man ska INTE behöva skylla sig själv hela tiden bara för att man skaffat barn och det är inte ALLS "så här det är att ha barn" jämt. 
    Är man trött och knäckt ska man få be om hjälp utan att bli idiotförklarad!

    Jävla puckon, ärligt talat. Har ni inget vettigt att komma med så tycker jag att ni kan gå ut och gräva ned er nånstans i skogen så slipper vi andra (som har lite empati) era osympatiska inlägg. Och framför allt, de som ber om hjälp utan att ha gjort nåt fel slipper bli påhoppade!

    Så, och nu till saken. Jag tänkte tipsa om tassarna som skakar sängen, men det hade nån gjort. Ok.
    Sen var det det där med magen. Jag har inte haft nån kolikbebis, men när sonen (9 månader) började gallskrika på natten med minuters mellanrum för några veckor sedan så köpte jag Minifom på apoteket och halleluja - det funkade!
    Nu kanske det inte är så enkelt för dig, TS, men har du inte provat - gör det. Beteendet som din son har stämmer väldigt bra in på min gasfyllda skrikhals.

    Funkar det inte, och du inte hittar nån annan lösning - riv upp himmel och jord, för så här förtjänar ingen att ha det. Hoppas det löser sig för dig, jag håller tummarna!
    Väl talat!!

    Jag vill tällägga att det verkar finnas människor här som helt säkert säger att man inte kan få sömnmedel till bebisar och jag vet då med säkerhet folk som fått det. Även när jag själv var liten fick min mamma sömnmedicin till mig då jag hade kolik, fast jag blev dock inte lugn av det - snarare motsatsen... mamma blev då erbjuden att jag skulle läggas in så hon kunde få sova. Fattar inte varför alla skriker rätt ut att man skulle vara sämre för att man skulle ge sitt barn sömnmedel - snarare tvärt om - en mamma som inte får sova är nog sämre än en som ger sömnmedel för att få vila ut och orka vara en bra förälder
Svar på tråden Kan man få utskrivet sömnmedecin till en bebis?