• Tiinge­n
    Äldre 23 Sep 11:57
    6059 visningar
    24 svar
    24
    6059

    När var hur blir man medlem i svenska kyrkan??

    Jag och min sambo ska snart ha barn och funderar lite kring det här med dop.
    Vi är båda döpta och konfirmerade med har ingen längtan att tex gifta oss i kyrkan då ingen av oss är troende - funderar därför att gå ur kyrkan.

    Hur blir det med vårat barn - när var hur blir det medlem i kyrkan. Sker detta automatiskt då man skickar in papper om födsel till Skatteverket eller sker det vid tex dopet i kyrkan??

    Om det sker i kyrkan hade vi tänkt att ha ett typ födelsekalas hemma istället (eller i en lokal)
    Men sker det inte iom dopet i kyrkan så kan man ju lika gärna ha en dop cermoni där...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-25 15:25
    Jag har fått svar på min fråga! Tack.. "stänger" nu tråden!

  • Svar på tråden När var hur blir man medlem i svenska kyrkan??
  • Menhir
    Äldre 23 Sep 12:25
    #11
    Khyote skrev 2010-09-23 12:21:04 följande:
    Jag är född 84, inte döpt eller konfirmerad.. Och är medlem i svenska kyrkan. Vet dock inte hur det fungerar idag, men att vara döpt är inte det som ger "inträde" till kyrkan.

    Dopet i sig och det står för går ju läsa om på svenskakyrkan.se

    Men tror knappast du eller din man behöver vara döpt, och om inte ni avskrivit er svenska kyrkan, så är ni automatiskt medlemmar. =)
    Fram till 1996 (tror jag) föddes man in i kyrkan vare sig man ville eller inte, numer blir man medlem genom dopet.

    Dottern, född tidigt 90-tal är medlem men inte döpt medan sonen varken är döpt eller medlem men jag vill minnas att det var helt nytt då när han föddes, 1996.
  • Raskas­k
    Äldre 23 Sep 12:26
    #12
    Khyote skrev 2010-09-23 12:21:04 följande:
    Jag är född 84, inte döpt eller konfirmerad.. Och är medlem i svenska kyrkan. Vet dock inte hur det fungerar idag, men att vara döpt är inte det som ger "inträde" till kyrkan.

    Dopet i sig och det står för går ju läsa om på svenskakyrkan.se

    Men tror knappast du eller din man behöver vara döpt, och om inte ni avskrivit er svenska kyrkan, så är ni automatiskt medlemmar. =)
    Jo, att bli döpt är att bli medlem i kyrkan. Så har det varit i 10 år nu.
  • Äldre 23 Sep 12:30
    #13
    Raskask skrev 2010-09-23 12:17:30 följande:
    Detta reddes ut för något år sedan i en lång och brokig tråd här på fl. Man kan döpa sitt barn i kyrkan utan att föräldrarna är medlemmar. Det är ju barnet som tas upp i kyrkan och det är ju enligt kristendomen barnets rätt och en av anledningarna till att kyrkan alls existerar.Men man får räkna med att prästen ställer frågor om varför man vill göra det (och bör kanske inte kalla prästen för prästjävel, har jag för mig). En präst som känner sig tveksam till om föräldrarna verkligen tänker låta barnet få så mycket kontakt med kristendomen kan också vägra döpa har jag för mig. Hittar inte tråden nu, men minns den livligt.

    Numera blir man ju som sagt medlem av kyrkan iochmed dopet, som det var förr i tiden innan tvångsanslutningen.
    Japp jag hittade info på svenska kyrkans sida. 
    Man får döpa barnet även om föräldrarna inte är medlemmar. Däremot är ju fortfarande frågan varför man vill göra det.

    Dopet har ju innebörden att man lovar inför gud att uppfostra barnet i den kristna läran och  om man inte tror själv förstår jag inte vitsen med det. 
  • La Lola
    Äldre 23 Sep 12:32
    #14

    Öh...en dop är ett dop.
    Vill man inte att barnet ska döpas så har man ju en namngivningscermoni istället.....


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    Äldre 23 Sep 12:32
    #15
    La Lola skrev 2010-09-23 12:32:14 följande:
    Öh...en dop är ett dop.
    Vill man inte att barnet ska döpas så har man ju en namngivningscermoni istället.....
    ett dop är ett dop
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Tiinge­n
    Äldre 23 Sep 12:35
    #16

    Som jag skrev - OM det sker i kyrkan så har vi en egen cermoni hemma istället. DVS vi vill inte att vårat barn ska bli medlem.

    Tack för alla svaren -tolkar era svar som att medlemskapet sker i samband med dopet i kyrkan så då får det bli en hemma grej istället.

  • Khyote
    Äldre 23 Sep 12:37
    #17
    Leoella skrev 2010-09-23 12:00:51 följande:
    Läser ditt inlägg igen TS.

    Menar du att ni funderar på att gå ur kyrkan, men vill ändå att ert barn ska bli medlem där?
    071001 skrev 2010-09-23 12:02:27 följande:

    Leoella, jag tolkar det mer som att ts vill ha en dopceremoni i kyrkans lokaler, men inte om det innebär att barnet tas upp i församlingen. Vilket är lite knasigt tänkt får jag säga


    Om detta är fallet så kan jag förstå att det kan ses som rätt "knasigt"..

    Sen kan jag ju samtidigt förstå traditionen med dop i kyrka, men är ni inte troende så förstår jag inte varför ni vill "överlämna" erat barn till Gud?

    Men jag ska inte vara snabb att döma, utan oavsett anledning så tycker jag att ni borde få döpa ert barn där ändå om ni ändå önskar detta, men prästen kanske blir lite fundersam? För oftast får man ändå ha samtal med prästen om just Gud och om dopet.. Ska snart börja träffa prästen själv angående kommande dop framöver, så både jag och prästen ska samtal om varför dop, och om Gud och vad det innebär. Bara så ni är medvetna om detta.. =)
  • La Lola
    Äldre 23 Sep 12:37
    #18

    dopguiden.se/


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Åttiot­våa
    Äldre 23 Sep 12:54
    #19
    Menhir skrev 2010-09-23 12:25:53 följande:
    Fram till 1996 (tror jag) föddes man in i kyrkan vare sig man ville eller inte, numer blir man medlem genom dopet.

    Dottern, född tidigt 90-tal är medlem men inte döpt medan sonen varken är döpt eller medlem men jag vill minnas att det var helt nytt då när han föddes, 1996.
    En liten korrektion. Fram till 1996 blev man medlem i Svenska kyrkan vid födseln OM någon av föräldrarna var medlem. Om ingen förälder var medlem blev inte barnet det heller.

    /Inte döpt, inte konfirmerad, har aldrig varit medlem i Svenska kyrkan trots att jag är född 82.
  • Äldre 23 Sep 17:14
    #20
    Hoppetossan 79 skrev 2010-09-23 12:30:44 följande:
    Dopet har ju innebörden att man lovar inför gud att uppfostra barnet i den kristna läran och  om man inte tror själv förstår jag inte vitsen med det. 
    Det finns INGET löfte i dopgudstjänster i Svenska kyrkan, där föräldrarna lovar att uppfostra barnet i den kristna läran, även om många här verkar tro det. Däremot kan prästen fråga efter trosbekännelsen "vill ni att ert barn ska döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?"

    Jag är präst i Svenska kyrkan och det händer att föräldrar väljer att döpa sina barn trots att de inte själva är medlemmar. Det kan finnas en mängd olika anledningar, oftast är någon av föräldrarna medlem i någon annan kyrka. När barn döps kommer de med i våra medlemsregister. Det gör att man blir inbjuden till församlingsverksamhet, som t ex bibelutdelning, konfirmandundervisning m.m.

    Om en förälder är medlem i Svenska kyrkan och inte döper sitt barn blir det "antecknat". Om man inte är döpt vid arton års ålder försvinner man ur kyrkans register, med mindre man anmäler att man vill vara medlem, men inte döpas.

    Lycka till nu!

    / Skånepräst
  • Äldre 23 Sep 21:35
    #21

    Kolla upp Humanisterna. De har jättefina namngivningsceremonier som är helt oreligiösa.

  • Äldre 23 Sep 21:37
    #22

    Barnvälkomnande heter det visst hos dem.

  • Tiinge­n
    Äldre 25 Sep 12:39
    #23
    Lilla Lycka skrev 2010-09-23 21:37:14 följande:
    Barnvälkomnande heter det visst hos dem.
    Tack,ska kolla det :)
  • Äldre 25 Sep 12:53
    #24

    Ett dop är en kyrklig handling, oavsett lokal.

    Döper ni ert barn i hemmet (eller på Arlanda, uppe på en klippa, vid en sjö et c...), med präst och dopritual enligt Svenska kyrkans ordning, så blir barnet döpt och därmed medlem i kyrkan.

    Vill ni inte ha medlemsskapet så kan det kanske vara läge att fundera på ett annat alternativ till dop. Vill ni att ert barn ska vara kristet döpt, men inte medlem i just Svenska kyrkan så finns det ju andra församlingar som praktiserar barndop, jag vet dock inte om dopet är medlemsgrundande där.

    Men som sagt, vill ni slippa själva den kyrliga biten så finns det ju sekulära alternativ

Svar på tråden När var hur blir man medlem i svenska kyrkan??