• Bedan
    Äldre 24 Sep 11:02
    11662 visningar
    38 svar
    38
    11662

    Hur länge tycker du att man ska borsta tänderna på barn?

    Mamma borstade mina tänder tills jag var kanske runt 10, på kvällen då. Jag fick visa resultatet fram tills iaf högstadieåldern. Från lekisåldern fick jag borsta själv på morgonen, det är ju viktigt att lära barnen HUR man borstar tänderna.
    Jag tycker det är skit samma hur länge man borstar sina barns tänder ifall de behöver det, bättre det än att de får karies. Min mammas metod funkade bra för mig!

  • Bedan
    Äldre 24 Sep 11:58
    #21
    Mrs Statham skrev 2010-09-24 11:54:56 följande:
    Men alltså, 12 år??? På riktigt??
    Då går man ju i sexan ju!
    Sista året på mellanstadiet liksom och en hel del tjejer har redan fått mens.
    Klarar man av det själv lär man ju klara av att borsta tänderna på egen hand liksom.
    Eller tänker jag helt fel??
    Tills 12??? Verkligen????

    Har ju inga barn själv, men jag skulle nog känna mig väldigt olustig om jag borstade tänderna på mitt mellanstadiebarn. Skulle nog sluta när de börjar i tvåan eller så, kanske tidigare.
    Lite svårt och säga eftersom jag bara har levt med små dagisbarn. Men efter att barnet gått i skolan ett tag så skulle jag börja köpasådana där röda tabletter, är tänderna inte rena får de gå in i badrummet igen, göra om och göra rätt.
    Ett par gånger i veckan (som det faktiskt står i inlägget du citerar) skadar det väl inte att man hjälper till att borstar ordentligt om det behövs. Skit samma om ungen fått mens, det är ju inte mellan blygdläpparna man är och krafsar.
  • Bedan
    Äldre 24 Sep 12:04
    #25
    Mrs Statham skrev 2010-09-24 12:02:34 följande:
    Ja, ettan känns lite tidigt att släppa det helt. Jag röstade på 8år, så typ när man börjar tvåan. Tycker man ska kunna klara av det där själv innan man börjar mellanstadiet iaf..
    Men fram till 12 år känns alldeles för överdrivet långt (och kontrollbehovs varning), man är ju praktiskt tagen vuxen då ju Flört
    Vad är värst, kontrollbehov eller karies? De absolut flesta människor i världen har bara en uppsättning permanenttänder. Om tandläkare säger att 12 år är en bra ålder, vem är du då att ifrågasätta på detta överdrivna sätt?
  • Bedan
    Äldre 24 Sep 12:09
    #27
    Mrs Statham skrev 2010-09-24 12:05:24 följande:
    Ja nej, det var ju inte det jag menade.
    Om man är tillräckligt mogen för att hålla på med bindor, trosskydd, värktabletter och allt sånt själv så tycker jag faktiskt att man ska klara av att borsta tänderna själv.

    Nä, jag vet inte, känns bara som att man dumförklarar barnet lite bara...
    Min sambo är 30 och är fortfarande inte särskilt duktig på att borsta tänderna, att borsta bort tandköttet är han dock superb på, precis som hans mor är. Dock är han väldigt smart så tandborstning har knappast bara med intelligens att göra.
Svar på tråden Hur länge tycker du att man ska borsta tänderna på barn?