• Anonym (lurad­?)
    Äldre 23 Sep 23:36
    43600 visningar
    124 svar
    124
    43600

    Får ej tillbaka pengar av "vän"

    Lånade ut pengar till en väninna för att vi skulle åka utomlands tillsammans och hon bedyrade att hon skulle få pengar att betala tillbaka skulden, vi skrev ett kontrakt att hon lånat pengar och att hon skulle betala tillbaka ett visst datum. Det datumet kom och inga pengar hade kommit henne till handa så vi sköt upp datumet då hon sa sig fått höra att hon helt säkert skulle få pengar att betala tillbaka skulden för det datumet, vi ändrade på kontraktet och hon har även fått låna mer pengar under tiden för hon sa att hon absolut skulle kunna betala tillbaka allt då.

    Nu så har hon inte alls några pengar och skulden ligger på ca 18 000kr Förvånad .

    Hur ska jag göra för att få betalt av henne?? Om jag vänder mig till kronofogden och hon ändå inte har några pengar då lär jag väl iaf inte få betalt för skulden eller?? Om hon inte kan betala till kronofogden så hamnar väl skulden bara på hög hos dem och jag får iaf inte betalt.

    Någon som vet om jag kan polisanmäla och kräva skadestånd eller hur sjutton ska jag göra för att få tillbaka mina pengar??

    Hon föreslog att betala månadsvis lite då och när jag frågade hur mkt hon kan betala denna månad så kunde hon inte betala nånting alls för hon hade så otroligt lite pengar att leva på sa hon.

    Nämnde att jag funderade på att stämma henne för skulden och hon sa att jag kommer aldrig få pengarna då iaf och förlorar både pengar och en vän... men jag ser inte henne som nån vän längre iaf så.. jag är grymt besviken och kan aldrig mer lita på henne och jag vill inte vara vän med någon jag inte litar på.

    Tacksam för alla svar ni kan ge mig i den här frågan!!!! 

  • Svar på tråden Får ej tillbaka pengar av "vän"
  • Anonym (lurad­?) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 07:51
    #6

    Tydligen har hon redan skulder hos KFM och hon har inget jobb, hon skulle få retroaktivt bostadsbidrag som skulle täcka för att jag skulle kunna få tillbaka mina pengar men nu har hon inte ens råd med en avbetalning denna månad. Så om jag vänder mig till KFM och hon inte har några pengar hur blir det då?? Då lär jag ju inte få några pengar iaf, och om en advokat  tar tag i ärendet och hon inte har några pengar att betala med   så lär jag ju inte få några pengar heller. Vad ska jag göra?? Vänskapen är väl så gott som uppsagd dock bara inte sagt det direkt till henne ännu men från min sida är den det iaf, försöker bara hålla mig relativt sams med henne tills jag vet hur jag ska göra med allting!! 

    Har sagt att jag tänkte stämma henne.

    Men som sagt hur fan ska jag få pengar oavsett stämning eller via KFM om hon inte har några??? Risken är att skulden bara hamnar på hög hos KFM tillsammans med alla andra hennes skulder som hon har där.

    Pengarna som skulle komma från Försäkringskassan som hon skulle kunna betala  mig för ja  de drogs av till en skuld hos FK som låg på 30 0000kr tydligen. Jag frågade henne hur hon  inte kunde veta att hon hade en sån stor skuld hos dem,  då sa hon att hon visste att hon hade en skuld där men inte att pengarna skulle dras till det utan att de ju hade lovat henne en utbetalning men så drog de alla pengarna för skulden istället så jag kunde därför inte få betalt som hon lovat mig.

    Nu vet jag inte alls hur jag ska göra... jag är arg för jag har sett till att hon kunnat åka på två utlandsresor på kort tid,  jag har varit för snäll och jag sparkar mig i baken pga det nu. Jag är arg på mig själv som varit så dum att jag lånat ut och jag är arg på henne.

    Kan man inte göra en polisanmälan?? Kan en sån hjälpa ev?? Skiter totalt i vad hon tycker, ska skrämma upp henne riktigt också. När jag "hotade" med stämning så sa hon att då kommer jag förlora både pengarna och vän. Som om en vän som hon är nåt o förlora. Nä fy fan henne kan jag vara utan men det är ingen liten summa pengar det handlar om ju de tär 18 000kr !!!!!!

     

  • Anonym (lurad­?) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 08:31
    #12
    beccagranen skrev 2010-09-24 08:14:34 följande:

    Hade jag vart i din sits så hade jag tagit kontakt med "vännen", förklarat att jag behöver få mina pengar. Om hon inte har dom så skulle jag göra upp en avbetalningsplan, hon kanske inte kan betala 18000 en månad. Men uppdelat på ett år eller halvår? Huvudsaken är väl att man får tillbaka dom. Säg även att du blir tvungen att kontakta KMF om det inte betalas?


    Hon erbjöd sig o betala månadsvis och när jag frågade hur mkt jag kunde få denna månad så hade hon inga pengar att betala denna månad ens, inte ens en del av skulden!!!! Har nämnt att jag tänkt gå till kronofogden med skulden då slutdatumet redan skjutits upp och när det sedan kom så fick jag iaf inte några pengar och jag tvivlar på att hon kommer betala något månadsvis, hon kommer inte ha råd och jag kommer fan aldrig få tillbaka pengarna eller så kommer det ta flera år för henne att betala. Finns det inte något sätt att snabbt få pengarna från henne??? 

    Går jag till KFM så kan hon ju iaf inte ljuga om att hon inte har pengar som hon kan till mig som privatperson bara... 
  • Anonym (lurad­?) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 08:45
    #14
    bonnieloveskim skrev 2010-09-24 08:37:30 följande:

    Jag kan inte skriva annat än vad redan skrivit här.

    och så tillägga att man aldrig aldrig aldrig så låna uta mer pengar till någon än vad man kan tänka sig försvinner om man inte får tillbaka dem.

    dvs låna aldrig pengar tilll kompisar - de är vuxna individer och får lösa sina egna ekonomiska problem.


    Trodde verkligen att hon skulle kunna betala när hon t.o.m skrev kontrakt med mig på lånet och bedyrade att hon skulle få pengar senare så hon skulle kunna betala tillbaka. Så är det  så att KFM är mitt bästa alternativ i den här situationen?? Ingen som ser något annat alternativ förutom avbetalningsplan då det inte verkar funka trots att hon sagt sig vilja göra så.. för hon kan ju iaf inte betala mig något denna månad och tror inte hon kan göra det nästa månad heller då.
  • Anonym (lurad­?) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 08:59
    #16
    bonnieloveskim skrev 2010-09-24 08:48:29 följande:
    hm.. jo du kan ju ta med dig ett par starka killar och ett avtal där du skrivit i förhand att hon ger dig sin tv, stero video, filmer, micor mm  och andra saker du vet hon har som du kan sälja och få igen lite pengar för.

    så är hon sedan kvitt både skulden och dig oavsett om du får igen 18.000 eller mindre.
    Men satte hon dig i skiten så gör detsamma.
    Haha... ja det är ju också ett alternativ... det enda jag vet att hon har är dator och playstation typ och nå pianoaktigt, men det kan ju inte jag komma o ta bara sådär. Det är väl sånt som kronofogden får utmäta isf såsmåningom antar jag... hon hade  t.o.m blivit vräkt nu och jag vet inte var sjutton hon ska bo nånstans efter den sista. Hon ville ju bo hos mig men jag svarade aldrig ens på den förfrågan, skulle aldrig i mitt liv vilja ha henne boendes här hos mig!! Fy fan hur skulle man bli av med en sån där snyltande kackerklacka sen då?? 

    Jag är så arg nu! 
  • Anonym (lurad­?) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 09:14
    #18
    bonnieloveskim skrev 2010-09-24 09:10:05 följande:
    Nej om ni är överens att hennes saker kvittar skulden behöver du inte KFM till det.
    utnyttja det nu när hon är vräkt och behöver ställa sina saker nån stans..
    playstation vill månag gärna köpa begagnat och dator med... piano vet jag inte hur eftertraktat det är... för stort för att ta plat hemma om man inte får det sålt kanske,
    Hon skulle nog få sälja alla sina möbler och inte ens det skulle täcka skulden... och pianot är mer som en liten synt så att säga.. inte ett stort vanligt piano.. Sen skulle hon ALDRIG gå med på detta alternativ det vet jag..
  • Anonym (lurad­?) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 09:39
    #23
    elmadumle skrev 2010-09-24 09:26:54 följande:
    Man kan ju inte skriva kontrakt i efterhand och gå och hämta saker, det kan man bli polisanmäld för själv. Nej jag skulle ta skulden till kf, så småningom får du dina pengar. Och den vänskapen kan du nog vara utan, eller hur?
    Jag kan definitivt vara utan den vänskapen!!! Hon är no friend of mine längre!! Men om hon redan har flera skulder hos kronofogden och de anses som viktigigare och hon inte ens har råd att betala dessa och så kommer detta ärende in läggs inte det bara på hög då och jag riskerar att aldrig få mina pengar om hon kanske blir befriad från sina skulder hos kronofogden till sist t.o.m kanske?? Då blir jag ju utan pengar och då kommer hon ju aldrig och betala tillbaka pengar till mig när vi inte ens är vänner längre och jag har stämt henne hos kronofogden. Vill vara helt säker på att jag kommer få mina pengar om jag går till kronofogden!
  • Anonym (lurad­?) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 10:05
    #25
    Michisen skrev 2010-09-24 09:46:42 följande:
    Jag har en fråga till dig - ert "kontrakt" - är det ett skuldebrev? Hon har skrivit under att hon är skyldig dig en summa pengar?
    Och denna summa pengar ska utbetalas till dig senast ett visst datum?

    För saken är den, att kan du sälja skuldebrevet till någon annan för den summa som står på skuldebrevet - så får du igen dina pengar och din före detta vän får finna sig i att hon är skyldig någon annan pengarna.

    Finns liksom en lag om skuldebrev och hur man kan göra med dem och vem som kan kräva ut pengar.
    Är skulden ställd så att hon ska betala till dig personligen så går det ändå att överlåta det enkla skuldebrevet, om skuldebrevet är ställt till innehavaren så är det ett löpande skuldebrev och då är det ännu enklare att överlåta det.
    Japp det är ett skuldebrev!!  Hon har skrivit under att hon är skyldig mig en summa pengar som sedan ändrats och även återbetalningsdatumet men hon har skrivit under på detta kontrakt. 

    Var kan jag sälja skuldebrevet någonstans till vem?? Vem skulle vara intresserad av att köpa det? Förklara lite mer om detta snälla!!
  • Anonym (lurad­?) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 10:28
    #31
    Anonym skrev 2010-09-24 10:24:04 följande:
    Ett alternativ är att du kontaktar din väns familj/föräldrar/nära vänner och förklarar att du har för avsikt att driva in din skuld via kronofogden då kanske någon av dem kan tänkas betala en viss del av skulden. Kanske inte helt etiskt men men...

    Värmland finans kanske vill köpa ditt skuldebrev?
    www.varmlandsfinans.se/tjanster/fordringskop....
    Hennes föräldrar är akoholister och de lever väl typ på socialen så det är inget att hämta där, sen exen hennes barns pappor ja de har ju inget ansvar gentemot henne ekonomiskt...  några direkt nära vänner har hon väl inte heller då ingen kunnat hjälpa henne när hon sitter i skiten o blir bostadslös.

    Ska kolla det där värmlandsfinans... tack för tips. 
  • Anonym (lurad­?) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 10:43
    #33
    Anonym skrev 2010-09-24 10:30:36 följande:
    Herrejösses. Varför har du lånat ut pengar till denne person?
    Därför att allt kändes så himla bra och pålitligt när jag lånade ut pengarna och hon lovade att hon skulle få ut pengar retroaktivt från försäkringskassan för bostadsbidrag som var försenat, MEN så visade det sig att hon hade en skuld på 30 000kr hos dem så de drog alla pengarna hon skulle få till skulden istället och därför fick hon inte ut några pengar och kunde inte betala skulden till mig!

    Hade det varit i dagsläget hade jag inte lånat ut pengarna... sen har jag alldeles för svårt att säga nej också, jag är alldeles för snäll! 
Svar på tråden Får ej tillbaka pengar av "vän"