Inlägg från: Lille Gris |Visa alla inlägg
  • Lille Gris

Se hit, hjälp finns att få! ProgesterAll är svaret!

babytigger skrev 2010-09-28 20:18:07 följande:
    så jag som har 28 dagar ska börja på dag 14 (28-14)
    Men om jag gör det så börjar jag 2-3 dagar innan min ägglossning, är det bra?
    Har för mig att jag läste att man inte skulle använda den innan ägglossningen för
    att inte rubba den..
    Men då börjar jag nångra dagar tidigare nästa gång då =)

tack för svaret
    Progesteron är det hormon som börjar bildas när ägget lossar från äggstocken och som hjälper ett ev befruktat ägg att fästa i livmodern. Om man tillsätter progesteron i form av tabletter eller krämer så sänds det ut signaler om att man har haft ägglossning redan, och då kan kroppen stoppa det ägg som är på väg att lossa. Så att börja före ägglossning är nog inte att rekommendera.
    Har du koll på när i cykeln du har din ägglossning? För alla har inte exakt 14 dagar mellan ägglossning och mens, det kan diffa på några dagar från person till person. Har du tex bara 12 dagar så bör du inte börja förrän på dag 16-17.

Hur länge har du försökt och har du fått konstaterat lågt progesteron?

TS:
    Stannade din cykel på 32 dagar även när du slutat med krämen? Hur länge räcker en tub?

Det är inte så mycket konstigare att använda en kräm eller ta tabletter i form av Provera e dy för att förkorta menscykeln. Båda är hormontillskott, den ena tas upp i tarmarna och den andra genom huden, skillnaden är väl bara att just den här krämen inte är testad och godkänd av Läkemedelsverket. Det svåra brukar vara att få kroppen att stabilisera sig utan dessa tillskott.
    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
Svar på tråden Se hit, hjälp finns att få! ProgesterAll är svaret!