• Anonym

Delta i undersökning om förlossningsrädsla...? Tack

Ålder: 25
    Relationsstatus: sambo

1.Vad var orsaken till att du berättade om din rädsla?

På grund av min övervikt fick jag träffa läkare som pratade om att man hade större risk att bli snittad om man vägde för mycket. Jag är otroligt obekväm i sjukhusmiljö och ville verkligen föda vaginalt för att slippa operation och det som följer med det. Är van att ha kontroll över situationer och kände att här kommer jag inte ha det och ville ha extra stöd inför forlossningen.

2.Har du fått information om behandling av förlossningsrädsla? Om ja, beskriv i så fall hur.

Blev informerad om att jag kunde få träffa en aurora-barnmorska för att prata om mina förväntningar och rädslor.

3.Om du tänker kring din graviditet och kommande förlossning, kan du sätta ord på vad du är rädd för?

Jag var rädd för att behöva göra kejsarsnitt, få EDA, tappa kontrollen över vad som hände och att beslut skullle tas över huvudet på mig.

4.Vad tycker du att man gjort åt saken att många kvinnor är förlossningsrädda?

För mig var det jättebra att få prata med aurora-BM, tycker det är guld värt att den möjligheten finns!

5.Är du gravid? Om ja, är detta första barnet du ska föda?
    Ej gravid nu, fick mitt första barn i april i år.

• Anonym

Ålder: 25
    Relationsstatus: Förlovad

Efterssom rädslan var så pass stor att jag övervägde abort även att barnet var planerat.

2.Har du fått information om behandling av förlossningsrädsla? Om ja, beskriv i så fall hur.
    Väldigt lite, men har blivit hänvisad till Aurora, men fortfarande inte fått någon tid och bebis är färdiggräddad om 3 månader.

3.Om du tänker kring din graviditet och kommande förlossning, kan du sätta ord på vad du är rädd för?
    Jag är rädd för att det skall bli jobbigt psykiskt pga mitt förflutna. Jag är rädd att förlossningspersonalen inte skall se till mina behov utan bara se en som en i mängden. Att smärtlindringen inte hjälper och att jag skall brista allvarligt så jag får ännu mer fysiska problem.

Inte ett skit rent ut sagt. Tycker sjukvården är värdelös i Sverige och det finns inga resurser för att hjälpa kvinnor som av förståeliga skäl är rädda. Ingen hade tvingat en man att såga av ett ben eller två utan bedövning bara för att "det klarade man av förr i tiden när bedövning inte fanns". Det är enbart i förlossningsvården som det är allmännt accepterat att man låter kvinnor ligga och skrika och be någon ta livet av dom för att dom har så ont och istället bara badda lite på pannan och säga "såja, det går ju jättebra!".

Jag är gravid ja. Det är vårt första barn och jag mår skit rent ut sagt över att inte få någon hjälp angående detta. Kan tillägga att jag hör till den grupp som SKALL prioriteras pga min historik, men icke då....som sagt Sveriges vård är värdelös.

• Anonym
    Ålder: 31
    Relationsstatus:gift

Förstår inte frågan riktigt...berättade för vem? BM? andra?

Till BM: För att ha en rak och ärlig konversation med henne

Ja, Freja BM på förlossningen.. totalt värdelöst. Hjälpte ingenting. Läser mycket själv på nätet och böcker i hopp om att bli lugnare den vägen i denna graviditet.

smärtan, har grym foglossning och kommer det att göra ännu ondare under förlossningen(foglossning i blydgbenet),så ja då självdör jag ;) Smärtan i huvudtaget..skämmer mig. usch. blir nervös av att bara skriva om det.

Ingenting.. man måste tjata sig till kejsarsnitt, man måste tjata sig till igångsättning.. helt sjukt fel tycker jag. Man måste lyssna på vad KVINNAN vill och göra det så hon känner sig nöjd, hon ska inte behöva tjata sig till allt. Det är ju ändå hon som ska föda.

ja med andra barnet. första fick jag kejsarsnitt för att jag är rädd( jag hade sån tur jag slapp tjata det minsta för att få ks), denna gång vill jag testa vaginalt men är fortfarande dörädd
Svar på tråden Delta i undersökning om förlossningsrädsla...? Tack