• linalw

    Föräldraskap

    Jag och min sambo ska ha vårat första barn om några veckor. Det är gjort via provrör på KS i huddinge genom landstingets försök.

    Nu börjar funderingarna komma ang. vårdnad.
    Min sambo är ju registrerad genom papper som är på skrivna att hon samtycker till att vi gjort IVF.
    Men blir hon automatiskt vårdnadshavare?
    Jag läste i någon bok att detta kunde anmälas till socialstyrelsen innan barnet är fött men hittar inget om det på deras hemsida. På deras blanketter ska barnets namn och personnummer fyllas i.

    Har hon direkt rätt till "pappadagarna" som man får i samband med födseln?

    Hoppas någon är lite mer insatt så att jag blir lite klokare =)

  • Svar på tråden Föräldraskap
  • Kronärtskocka

    Hej

    Tyvärr blir man inte automatiskt förälder bara för att man samtyckt till behandlingen. Istället är det för oss lesbiska som för sambopar, att vi måste till familjerätten. I vårt fall för att föräldraskapet ska fastställas (jmf. med faderskap för heteropar). Socialstyrelsen har utformat blanketterna men det är socialnämnden ( och i dess tur familjerätten) som ansvarar för handläggningen.

    De flesta kommuner skickar brev hem till kvinnor som fött barn utan att vara gifta med någon man, för tid för fastställande av faderskap efter barnet födelse. Men man kan också ringa dem innan och be att få skiva under papperen innan barnet är fött, jag vet dock inte hur mycket snabbare det går då, eftersom processen ändå inte blir klar förrän efter barnets födsel då de behöver barnets personnummer. (Vi skrev under papperen innan barnet föddes och jag blev förälder en månad efter att barnet föddes, det var den tiden det tog att få barnets personnummer och familjerätten att skicka in papperen till skatteverket.)

    När man är på familjerätten för att bekräfta föräldraskapet kan man också välja att skriva under papper om att man vill ha gemensam vårdnad. Det är dock ett eget papper och inget som kommer automatiskt bara för att man har bekräftat föräldraskapet.

    De tio tillfälliga föräldradagarna i samband med ett barns födsel kan din sambo ta ut ändå, det är inte sammanlänkat med vem som är vårdnadshavare. (Och man behöver inte ta ut dagarna just då, utan kan ta ut dem senare också, dock inom 60 dagar från barnets födelse.)

    Grattis och lycka till! Härligt att snart ha barnet hos er!

Svar på tråden Föräldraskap