• Selfish Geene

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

I de flesta abort-trådar verkar nästan ingen vara helt och hållet emot abort, de flesta tycker att abort kan vara bra och nödvändigt i vissa situationer.
    men..

Av någon anledning verkar abort bli "oetiskt" efter ett visst antal (det exakta antalet varierar något men det brukar vanligtvis ligga mellan 3 och 6 stycken)

Andra etiska ställningstaganden är inte beroende av antalet (en våldtäkt är lika oetisk som tio och det är lika oetiskt att döda en person som fem)

Andra medicinska ingrepp blir inte oetiska när patienten gjort om samma procedur flera gånger. Skidåkaren är inte oetisk varken första eller tredje gången han åker in för benfrakturer.

Hur kommer det här sig?

• Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?
  • mammatill3underbara

Till alla er som tycker att jag är elak: Jag är 100% emot aborter! därför anser jag att man ska inte använda abort som ett preventivmedel! Tänk på alla som inte kan få barn och som sitter på kilniken och precis fått veta att dom aldrig kommer få barn så kommer det in en 20-åring och säger att hon ska in på sin 8 abort! är inte det oetiskt?

• Väntarochlängtar
    jådåsåatt skrev 2010-10-06 10:47:24 följande:
    Jag vet inte hur vanligt det är. Dock vet jag att det är väldigt ovanligt att göra 8 aborter, kolla på socialstyrelsens hemsida för att hitta statistik.

Och att man gör en abort innebär ju inte att man aldrig någonsin vill ha barn, därför är ju sterilisering inte alltid ett alternativ. Det är dessutm dyrt på vissa ställen.

Du tror mycket, är det inte bättre att du kollar upp hur v anligt det är med folk som inte kan ha något preventivmedel innan du fördömmer. Jag vet rätt många som inte tycker att kopparspiral är någon hit, dessutom måste man ju ha fött barn för att få en sådan.
    Man måste inte fött barn för att få en kopparspiral - men det rekommenderas. Du kanske också skulle läsa på!
    Vad menar du med att kopparsprial inte är någon "hit" ? Man kan få starkare menstationer och mellanblödningar om man har otur.. men det jämnfört med att göra abort är väl valet inte så svårt?
  • Väntarochlängtar
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-06 10:45:45 följande:
    Varför skulle detta faktum förändra den etiska situationen?
    Valet är då mindre eller obefintligt!
  • Esther M
    mammatill3underbara skrev 2010-10-06 10:50:11 följande:
    Till alla er som tycker att jag är elak: Jag är 100% emot aborter! därför anser jag att man ska inte använda abort som ett preventivmedel! Tänk på alla som inte kan få barn och som sitter på kilniken och precis fått veta att dom aldrig kommer få barn så kommer det in en 20-åring och säger att hon ska in på sin 8 abort! är inte det oetiskt?
    Vad har deras barnlöshet med hennes abort att göra? Får de fler barn om hon inte gör abort?

Och för helvete, abort kan INTE användas som preventivmedel. Det kan användas istället för preventivmedel. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Till alla er som tycker att jag är elak: Jag är 100% emot aborter!
    Det handlar inte om att du är elak. Du framför argument som kritiseras och du går till personangrepp.
    Tänk på alla som inte kan få barn och som sitter på kilniken och precis fått veta att dom aldrig kommer få barn så kommer det in en 20-åring och säger att hon ska in på sin 8 abort! är inte det oetiskt?
    Nej, varför skulle det vara oetiskt? Vilken skyldighet har 20-åringen att föda barn för att andra inte kan få barn?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 10:52:30 följande:
    Valet är då mindre eller obefintligt!
    Jag förstår faktiskt inte hur den etiska situationen kring en abort förändras beroende på hur situationen med preventivmedel förändras.

Kan du förklara det?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Väntarochlängtar
    Esther M skrev 2010-10-06 10:49:55 följande:
    Varför är det viktigt för den etiska aspekten av aborten huruvida man skyddat sig? handlar det om fostrets rätt till liv eller kvinnans rätt till sin kropp?
    Kvinnan har väl rätt till sin kropp -även om hon skyddar sig??!! Eller om hennes partner skyddar sig !
    Barnet/fostret har ju ingen talan så då måste vi ju som vuxna människor ta det ansvaret - om vi har möjlighet, speciellt i i-länderna. Där finns det liksom ingen ursäkt att inte ta sitt ansvar... och det är ju inte samma sak som att kvinnan inte har rätt till sin kropp?!
  • jådåsåatt
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 10:52:07 följande:
    Man måste inte fött barn för att få en kopparspiral - men det rekommenderas. Du kanske också skulle läsa på!
    Vad menar du med att kopparsprial inte är någon "hit" ? Man kan få starkare menstationer och mellanblödningar om man har otur.. men det jämnfört med att göra abort är väl valet inte så svårt?
    Jag är påläst:) De flesta barnmorskor sätter in in en kopparspiral om man inte fött barn, bl.a för att det finns en risk att man blir steril av den, men det kanske är en risk man får ta enligt dig?

Enorma blödningar en vecka i streck varannan vecka och en fruktansvärd mensvärk är några av symptomen mina vänner fått. Varför skulle det vara ok att gå omkring och må dåligt större delen av månaden?
    Då hade jag hellre gjort en abort och kunnat leva någorlunda normalt resten av tiden.
    Man ska väl ändå ha rätt till nån form av livskvalite även om man har sex?
  • Rundabullar
    7 små apor skrev 2010-10-06 10:44:48 följande:
    Källa på det.
    Rundabullar skrev 2010-10-06 10:36:33 följande:
    Jag tycker att fri abort är en väldigt viktig sak, värd att kämpa för, men det är också vädligt kostsamt för samhället, alltså är det trist att folk tar det för givet och ser det som ett alternativ till att skydda sig.
    Var god att ange vad alternativen kostar, att barn bortadopteras tex. Dvs eftersom du anger abort som en stor samhällskostnad bör du kunna väga upp det gentemot vad alternativen skulle kosta.Jag betalar andras p-medel via skattsedel, det är lika mycket att "skurka" på samhället.
    Om vi beräknar livskostnaden för p-medel med låt oss säga 10 aborter är det tveksamt om aborterna är speciellt belastande rent kostnadsmässigt för samhället.  Vi kan tex inte ta förgivet att alla kvinnor blir med barn på studs, för oerhört många tar det längre tid än ett år.
    Hej!

Jag har ingen källa. Det är bara ett antagande, baserat på att jag faktiskt inte hittat några siffor eller uppskattningar eller ens redovisningar kring kvinnor eller män som varken tål hormoner (hyfsat vanligt), kondomer, pessar och dessutom stöter bort spiralen. Jag har jobbat i nära samarbete med preventivmedelsmottagning och just där har det aldrig hänt. Det finns säkert sådana personer, men jag ANTAR att det inte är vanligt.

Däremot förstår jag problemet. Jag tycker inte att det finns något ritkigt bra p-medel på marknaden.

Ett fött barn kostar mer än en abort, helt klart. Alla som gjort abort har rätt till det och de har sina skäl. Det är bättre att göra abort än att föda ett oönskat barn, tycker jag.

Jag hade ingen aning om att man får bidrag (?) för p-medel i Sverige? Trodde det var bara ungdomar, och personligen tycker jag att det är jättebra.

Jag har utgått från att alla vuxna människor betalar sina egna p-medel. Är det inte så i Sverige?
  • Väntarochlängtar
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-06 10:55:15 följande:
    Jag förstår faktiskt inte hur den etiska situationen kring en abort förändras beroende på hur situationen med preventivmedel förändras.

Kan du förklara det?
    Och jag förstår inte hur du tänker..
    Vi pratar väl inte om en abort i denna tråd utan åtta?
Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?