7 små apor skrev 2010-10-06 10:44:48 följande:
Källa på det.
Rundabullar skrev 2010-10-06 10:36:33 följande:
Jag tycker att fri abort är en väldigt viktig sak, värd att kämpa för, men det är också vädligt kostsamt för samhället, alltså är det trist att folk tar det för givet och ser det som ett alternativ till att skydda sig.
Var god att ange vad alternativen kostar, att barn bortadopteras tex. Dvs eftersom du anger abort som en stor samhällskostnad bör du kunna väga upp det gentemot vad alternativen skulle kosta.Jag betalar andras p-medel via skattsedel, det är lika mycket att "skurka" på samhället.
Om vi beräknar livskostnaden för p-medel med låt oss säga 10 aborter är det tveksamt om aborterna är speciellt belastande rent kostnadsmässigt för samhället. Vi kan tex inte ta förgivet att alla kvinnor blir med barn på studs, för oerhört många tar det längre tid än ett år.
Hej!
Jag har ingen källa. Det är bara ett antagande, baserat på att jag faktiskt inte hittat några siffor eller uppskattningar eller ens redovisningar kring kvinnor eller män som varken tål hormoner (hyfsat vanligt), kondomer, pessar och dessutom stöter bort spiralen. Jag har jobbat i nära samarbete med preventivmedelsmottagning och just där har det aldrig hänt. Det finns säkert sådana personer, men jag ANTAR att det inte är vanligt.
Däremot förstår jag problemet. Jag tycker inte att det finns något ritkigt bra p-medel på marknaden.
Ett fött barn kostar mer än en abort, helt klart. Alla som gjort abort har rätt till det och de har sina skäl. Det är bättre att göra abort än att föda ett oönskat barn, tycker jag.
Jag hade ingen aning om att man får bidrag (?) för p-medel i Sverige? Trodde det var bara ungdomar, och personligen tycker jag att det är jättebra.
Jag har utgått från att alla vuxna människor betalar sina egna p-medel. Är det inte så i Sverige?