• spino

Prednisolon?

jag tog prednisolon vid 2:a IVF - FET (3:e aterforingen) och lyckades bli gravid och har nu en dotter pa 3 manader. jag fick prednisolon pga god kvalitet pa agg och embryon men de ville inte fasta. jag tog 15 mg per dag fram till 12 veckor gravid, (sista 3 veckorna trappade jag ned med 5mg i veckan). jag gjorde mina behandlingar i UK. 

• spino
    Lizz skrev 2010-10-11 12:44:45 följande:
    Vid de två sita IVF hade jag TOPP-ägg, högsta poäng enligt min klinik..minu, minus;((

Grattis till graviditeten! Har du några symtom annars som får dig att tro att det är immunologisk faktor hos dig och att det var prednisolonens hjälp?

tack!

de tog blodprov for att se hur hoga mina varden var av NKC (natural killer cells) som tydligen forhojer immunforsvaret. jag hade hoga varden men precis inom gransen for normalt.

de sa att forskningen for anvandning av kortison vid IVF fortfarande ar pagaende och man vet inte om det ger verkan men det kan ju ha varit det som fick det att fungera for mig. jag kommer absolut be om prednisolon vid min nasta IVF ocksa.

lycka till!

• spino
    Lizz skrev 2010-10-11 13:31:56 följande:
    Åhh varför ska de vara så sega i Sverige, man går fortfarande och tror här att vi har den bästa sjukvården i europa!! Vilket skämt!! De kan ju inte ens scanna äggen här för att se vilka som är livsdugliga, massa moraltanter/gubbar som tror att det är en metod för att välja ut några elitembryon!!Skrikandes

Vilket land bor du i?
    bor  norr om London. tycker att de vagar och kan mycket har i england (men sa kommer ju IVF:ens fader harifran ocksa )
  • spino
    callimero skrev 2010-10-12 13:38:35 följande:
    Ni som blivit ordinerade Prednisolon - vilken dos har ni tagit?
    From när och hur länge?
    5 mg tre ggr om dagen from AL till v 12 av graviditet
  • spino

hej germany, jag tar 15 mg prednisolon och 75 mg aspirin. Har gjort 3 fulla IVF och ett FET som resulterade i en dotter sommaren 2010. Jag tog da samma dos pred, det var forsta gangen jag fick kortison. Har sedan dess gjort ett farskforsok med kortison som inte lyckades och nu knaprar jag igen i vantan pa FET. Tar 5mg x 3ggr dagligen fran CD 1. Nar jag blev gravid tog jag pred fram till vecka 12, trappade succesivt ned.

• spino

jag borjade direkt med 15 mg om dagen. har sett massor av olika upplagg pa natet med prednisolon men vet inte vad de ar baserade pa. prednisolon har en hel del biverkningar och jag maste saga att jag var mycket lattad nar jag slutade i v. 12. det ar en stresshormon och iallafall jag mar inget vidare av att ta det, men vad gor man inte for ett litet liv! har svart att rada dig Germany, om hur lange du ska ta det, du kanske kan ta den diskussionen med din klinik NAR du plussar .  Jag gor mina behandlingar i UK och det lite modigare med medicinering har an i Sverige, sa det kan ju ocksa paverka att MissCat och jag har sa olika upplagg.

Svar på tråden Prednisolon?