• Misery

    olivolja mot löss

    Är det någon som provat och kan säga att det verkligen fungerar...hur länge ska man låta det sitta i håret?
    Hade på dottern i förrgår efter att ha lösskammat håret hon klagar på att det kliar lite men jag hittar inga löss när jag kammar...

  • Svar på tråden olivolja mot löss
  • Fembarnsmama

    Jag använder olivolja när barnen har löss, applicerar rikligt och låter det sitta i över natten ev med gladpack om. Upprepa efter en vecka. Fungerar utmärkt och är dessutom billigt. Rapsolja går också bra. Observera att kudden kan få oljefläckar, så jag brukar skydda den med en handduk. Jag tror att det både kväver lössen och att de också fryser ihjäl.

  • MariaM78a

    Min dotter upptäckte vi löss på i söndags, och i måndags la vi i köpt medel ( är väl mest bara oljor) o luskammade. Har luskammat varje dag sedan dess, tredje dagen idag och hittar inga löss.

    Men sluta ändå inte kamma och gör en behandling till efter en vecka! Förmodligen finns det ägg som inte är kläckta än, och även om kammen tar äggen måste det vara fullt möjligt att man missar ett.

    Själv tycker jag det är en enormt lugnande känsla att kamma varje kväll och se att inget kryper runt. Fy vilken fobi jag fått efter detta!

    Angående kliandet så kan det klia ett par dagar efter att lössen försvunnit. Min dotter kliar men det är på grund av medlet också tror jag.

    Kanske ska man ta olivolja en dag sen också?

    Fembarnsmamma: Fortsätter du kamma i ett par veckor efteråt?

  • Misery

    Det beror väl lite på vilket medel du använder som du köper på apoteket. Det mesta är det ju kemikalier i. Ville inte ha sånt i dotterns hår så jag köpte det som det var naturliga saker i som kväver lössen. Men sen läste jag om olivolja och det funkar på samma sätt lössen dör genom kvävning. Kamma måste man fortsätta med och även göra om kuren flera gånger.

Svar på tråden olivolja mot löss