• Heroa

    Man vet ju inte hur stor bebisen är när den föds?

    Nu har vi varit på UL och det var så fint! Jag har sagt att efter ul så ska jag köpa den första lilla bebissaken. Tänkte mig något klädesplagg. Men vissa barn väger ju "bara" runt 3 kg och andra över 4kg. Jag o mannen vägde väldigt olika när vi själva föddes. Vilken storlek är bra att börja med?

    Vad behöver en nyfödd, född i mars egentligen? Inte värsta vinteroverallen?? Snart kommer ju våren och den första tiden (alltså veckorna) är man kanske inte ute o vandrar så mycket med vagnen, eller? Det är så spännande  Skrattande

  • Svar på tråden Man vet ju inte hur stor bebisen är när den föds?
  • Kazeer

    Och vissa barn väger betydligt mindre än 3 kg...

    Ja, det är svårt att veta vilken storlek bebisen kommer att ha som nyfödd. Vi hade köpt några plagg i storlek 50, innan första barnet föddes. Och så fick vi en massa kläder i storlek 50-68. Båda våra barn har emellertid haft storlek 44 den första månaden.

    Vårt första barn föddes i början av mars och vi hade en overall som inte var så tjock till honom. Vi bor i södra Sverige och våren var mer eller mindre på gång.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • 4mychildren

    Satsa på en bra vind-fleece overall kanske istället för värsta vinteroverallen. Den första tiden var vi ute med vagnen flera ggr/dag Skrattande Det var så mysigt. Sen ja, vad behöver en bebis. Det är svårt. Vi köpte alldeles för mycket prylar. Man behöver inte sååå mycket. En säng, kanske babysitter att lägga ner bebis i när man ska diska eller så, skötbord? Ja, herregud det står still i mitt huvud nu Skrattande Hoppas någon annan kan ge ett mindre flummigt svar Tungan ute

  • lia76
    Heroa skrev 2010-10-10 18:03:01 följande:
    Nu har vi varit på UL och det var så fint! Jag har sagt att efter ul så ska jag köpa den första lilla bebissaken. Tänkte mig något klädesplagg. Men vissa barn väger ju "bara" runt 3 kg och andra över 4kg. Jag o mannen vägde väldigt olika när vi själva föddes. Vilken storlek är bra att börja med?

    Vad behöver en nyfödd, född i mars egentligen? Inte värsta vinteroverallen?? Snart kommer ju våren och den första tiden (alltså veckorna) är man kanske inte ute o vandrar så mycket med vagnen, eller? Det är så spännande  Skrattande
    Jag har två sepember barn (födda 2006 och 2008).
    Jag var ute med dem varje dag med vagnen. De fick ha fleeceoverall när et var lite kyligt, annars räckte det med en jacka och en filt över .
    Det är viktigt att de får komma ut i friska luften (=
    Och det är ju så otroligt roligt att vara ute och gå med vagnen! 

    Mitt första barn var 53 cm och vägde 3368g när hon föddes. Hade köpt kläder i storlek 50/56 som hon växte ut på typ 2 veckor..
    Andra barnet var 51 cm och vägde 3450g.
    Storlek 50/56 tycker jag är en rimlig storlek att köpa till nyfödda då de sällan är över 56 cm när de föds.
    Skulle de födas mycket liten, under 50cm så kan man köpa kläder i efter hand isåfall.
    Eller låta en släkting köpa kläder som de kan komma över med när ni kommer hem från B (= 
    (=
  • 4mychildren
    4mychildren skrev 2010-10-10 18:18:36 följande:
    Satsa på en bra vind-fleece overall kanske istället för värsta vinteroverallen. Den första tiden var vi ute med vagnen flera ggr/dag Skrattande Det var så mysigt. Sen ja, vad behöver en bebis. Det är svårt. Vi köpte alldeles för mycket prylar. Man behöver inte sååå mycket. En säng, kanske babysitter att lägga ner bebis i när man ska diska eller så, skötbord? Ja, herregud det står still i mitt huvud nu Skrattande Hoppas någon annan kan ge ett mindre flummigt svar Tungan ute
    Ska tillägga att vi hade stl. 56 från det att sonen föddes. Det var stort men blev snabbt lagom men det är ju också såååå olika. Svårt att veta helt enkelt. Köp lite 50 och 56.. Sen är det bättre att handla sånt när bebis kommit så man ser lite bättre vad som behövs.
  • myran82

    Vår son vägde 2,8 kg när han föddes och vi hade mest handlat i storlek 56 och det var jättestort. Vi fick sticka iväg efter några dagar och köpa lite till. Men till de flesta är nog 56 en ganska bra storlek, möjligvis lite stort men säkert inget som stör.

    Vi hade overall till honom i början (han är född i början av april) och så låg han nerbäddad i åkpåse med vindskydd över i någon vecka. Många säger att det var alldeles för mycket, men trots alla kläderna var han kall in på kroppen vid ett tillfälle. De andra gångerna alldels lagom =)
    Alla barn är olika, en del varma & en del kalla av sig så man får helt enkelt prova sig fram lite & känna på bebisen ofta.

    Det bästa vi har skaffat oss är fårskinnet vi har i vagnen, det användes hela sommaren och kommer så klart användas nu i vinter. Perfekt året runt.

  • clembke

    Vi har haft strlk 50/56 till båda våra barn (den ena vägde 3495 o va 51 lång o den andra vägde 3750 o va 52 lång) Visst va dom lite stora men dom passar ganska snart.
    Vår yngsta är född 30 mars o vi hade ingen overall alls till honom. Vi hade på honom body, byxor, långarmad o sen täcke i vagnen. Han va aldrig kall. Mössa me naturligtvis. Nån gång använde vi en stickad overall, men det va mest om vi skulle till ishallen.

  • Mary Jo

    Alla barn är ju såklart olika.
    Min tjej vägde 3200 gr och var 48 cm lång och hon drunknade i alla 56 plagg vi köpt.
    Min man var tvungen att åka och köpa kläder i storlek 50. Vi köpte kanske 5-6 bodys och 3 par byxor och nån pyamas med fot. (Hon är född i slutet av feb men hade bf i mars).
    Det räckte gott och väl. Hon växte ur det fort. men det gör dom med alla kläder nästan;)

    Glöm inte att man kan ju faktiskt handla sen,även om det är roligt att handla innan.


    Angående overall så beror det kanske lite vart man bor i sverige:) Jag bor i Luleå och min tjej hade Vinteroverall+åkpåse och var alldeles lagom. Men som nån skrev får man verkligen testa sig fram.


    En sån där babyoverall som är en påse kanske du kan köpa? Dom är bekväma och kostar runt 100 lappen på lindex,kappahl,h&m och liknande.

  • mupparsmupp

    jag hade SF på 36 i v.40+2 och ut kom en pojke på 4694g och 55lång :)

    vi hade tagit med oss mest storlek 50, men det satt som korvskin på lill stackarn :P men hade ett par ombyten i 56 som tur var :)

    efter 2 veckor hade han växt ur 56 och det var bara att börja med 62 :)


    Bebis 9 maj 2010
  • sarsparis

    Det är en ren chansing med kläder om man inte fått göra ett tillväxt ul. Min son var 50 cm och vägde 3.6 kg, han hade strl 50 i ca 3 veckor. Jag är ändå glad att vi hade några få plagg i 50. Min vän fick en 4.5 kg barn och han hade 56 endast i 3 veckor innan det fick bli 62.

    Köp några få plagg i 50 och några fler i 56. Om barnet nu visar sig vara mindre eller större kan ju mannen, mormor, farmor, faster, moster mm gå och köpa kläder som passar. Så tänkte jag iallafall. Sen tyckte jag också att det var skönt att gå ut när jag kom hem från bb dag 3. det första jag gjorde var faktiskt att gå  ned till lindex och köpa lite kläder.

    En tunn fleeceoverall kan vara bra att ha. nu är jag iof en person som älskar att vara ute, när sonen var 4 dar var vi ute på den första långpromenaden, sen var vi ute minst 1 ½ h varje dag.

  • josefina73

    Min dotter var 49 cm lång och vägde 3210 g när hon föddes i slutet av augusti, bf-5. De flesta st 50 plagg var lite stora och fick vika upp armar och ben på kläderna ett tag i början. Nu är hon 6 veckor och har fortfarande st 50. Så det är ju jätteolika från bebis till bebis..! Jag skulle också köpa en typ fleeceoverall om jag vore dig, och sen ha kanske täcke och filt i vagnen. Det har jag haft nu under hela sept och det är alldeles lagom.


    Älskade tjej 100829
  • elink

    min dotter är född i mitten av mars. hon hade en fleeceoverall från POP i stl 56. den räckte tills det var för varmt med overall. hon var högst genomsnittlig som nyfödd: 52 cm och 3,6 kg och har hållt sig på svarta genomsnittskurvan i sin tillväxt.


    HON har använt 56 ganska länge. men hennes storebror hade stl 74 redan som 3 månader.


    så köp du lugnt lite i 56. kanske inte så mycket 50. det är mitt råd.

  • Heroa

    Tack för tips! Jag ska försöka att inte handla för mycket hehe. Men nån liten första grej måste det bli. Stl 50 och 56 verkar väl vettigt då att ha några plagg i. Sen köper vi ju förstås vagn, skötbord och babyskydd osv, sånt praktiskt. Sen får man väl ta med tiden. Man vet ju inte så mycket med första barnet.

    Ang. promenader med vagnen så längtar jag massor efter det men eftersom jag tror att jag ska spricka från naveln till svanskotan förväntar jag mig att inte kunna gå så mycket direkt efteråt Förvånad Håller tummarna att det INTE blir så, men jag är rädd!

  • mupparsmupp

    får hoppas att du inte får några komplikationer  :)
    men som jag fattat det som så brukar det gå snabbare att komma igen efter en vaginal förlossning. Jag fick halv akut kejsarsnitt och gick promenader 1 vecka senare utan problem :)


    Bebis 9 maj 2010
Svar på tråden Man vet ju inte hur stor bebisen är när den föds?