• Anonym (Mamman)

    "åldersgräns" för att duscha med föräldrar/ses nakna?

    Som jag har förstått så finna det de som tycker att 5 åringar och uppåt EJ ska se sina föräldrar nakna.
    Och jag kan inte förstå detta?!
    Vi duschar ALLTID tillsammans hela familjen, är ju inget konstigt med det?
    När jag växte upp så var det hysch hysch och jag hatade det! Man vägade ju knappt gå på toa?!

    Min son är 9 år

    Hur har ni det?
    När tycker ni att det är ok/ej ok?
    Var går gränsen?

    Vid

    5 år
    6 år
    7 år
    8 år
    9 år
    10 år
    11 år
    12 år
    13 år

  • Svar på tråden "åldersgräns" för att duscha med föräldrar/ses nakna?
  • Nyfiken gul

    har inget problem med detta men jag tycker att alla barn har rätt till sitt eget privatliv och det måste man som vuxen/förälder respektera. bara för att man inte är pryd behöver man inte heller gå till överdrift i den vägen.

    Min son som är 12 duschar alltid själv numera... brytpunkten kom väl typ runt 10-11 då han slutade ropa på mig vid duschning och då valde att låsa dörren och tvätta sig själv.

    men han har inget problem med att komma in och fråga mig om något om jag sjläv står i duschen.

    Men jag skulle inte få för mig att gå och byta om med 12-åringen på badhuset tex. Det är han stor nog att göra själv på herrarnas.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Milo)

    Jag är itne det minsta blyg inför min familjl. Jag är också uppvuxen med att nakenhet är naturligt. Nu är mina barn små 3 och 2 år gamla. men jag kommer nog inte dölja mig på ett bra tag om jag inte ser att dom tycker det är jobbigt. Men just nu verkar dom itne tycka nakenmamma är det minsta konstigt! inte när pappa är naken heller.

  • MajaVira
    Nyfiken gul skrev 2010-10-10 19:29:34 följande:
    Tror att det är helt rätt, att barnen får själva välja när de vill vara mer "privata" medan de fortfarande ska känna att det är naturligt att se föräldrarna nakna.
  • Anonym (Mamman)

    Självklart skulle jag aldrig puscha för att sonen ska duscha med mig!
    Det bestämmer han ju sjäkv, men jag kommer inte skyla mig för att han blir äldre.
    Nankenhet är naturligt, men jag skulle aldrig vara för på eller på annat sätt gå över hans gräns.

  • Claris

    tror inte många 10-11åringar duschar med sina föräldrar.
    jag har dörren olåst när jag duschar,det springs fortfarande in och frågas om saker.

  • Claris
    Anonym (Mamman) skrev 2010-10-10 19:33:54 följande:
    Självklart skulle jag aldrig puscha för att sonen ska duscha med mig!
    Det bestämmer han ju sjäkv, men jag kommer inte skyla mig för att han blir äldre.
    Nankenhet är naturligt, men jag skulle aldrig vara för på eller på annat sätt gå över hans gräns.
    jag tror man märker..när barnen blir generade eller frågar lite mer om saker.
  • IsadoraW

    Jag tycker att barnens reaktioner får vara vägledande, och känslan. Men jag kan nog tänka mig att jag inte kommer att skyla mig helt eller gå och gömma mig för mina barn men samtidigt försöka respektera deras reaktioner och om de verkar illa berörda (kanske särskilt sonen) vara mer mån om att vara lite mera diskret om vi byter om/badar/duschar ihop.

  • Parniara

    I min familj badade både vuxna och barn bastu tillsammans nakna efter skidutflyker å andra vinteraktiviteter. Inget konstigt, men vardagsduschandet gjorde man väl själv från lågstadiet.

  • Kimona

    Har aldrig duschat med mina föräldrar. Däremot sover mamma naken så jag får se henne naken varje dag och har gjort i hela mitt liv -.- tycker det är otrevligt men vad göra

Svar på tråden "åldersgräns" för att duscha med föräldrar/ses nakna?