• Sashimi

    Snåla presenter

    Min mamma har alltid varit generös gentemot oss barn, fastän hon (och medan pappa levde) inte haft så mycket pengar. Nu när hon har blivit mormor för första gången så ger hon generösa gåvor, speciellt med tanke på att hon inte får så mycket pension, hon ger verkligen med hjärtat! Mina svärföräldrar däremot som är förmögna i jämförelse med min mamma kommer med billiga små skitsaker till presenter och förväntar sig att jag ska bli sååå tacksam. Varje gång får jag låtsas bli glad men innerst inne undrar jag hur de tänker eg.?? Svärisarna jobbar som volontärer på en second hand-butik nu när de är pensionärer och svärmor kommer ofta med fula, gamla "fynd" som hon har hittat i butiken och ska ge oss i gåva. Öh. Fula gamla kläder som borde ha slängts på 80-talet! Jag är så besviken. Jag själv är studerande och presenter från familjen är ovärderliga då min plånbok inte är så tjock (och inte min mans heller) men jag vill för den skull inte klä min dotter i sliten pastellrosablågrönrandig plysch! 

    Jag har börjat berätta glatt för svärisarna om t.ex. den dyra lammfällen från Gotland som min mamma köpte till min dotter och hoppas att de fattar vinken, men det gör de nog inte, de tror fortfarande att jag ska bli sååå tacksam för deras presenter. Är jag bortskämd eller har jag rätt att känna mig fundersam över svärisarnas s.k. presenter?

    Det hjälper inte att min man sa åt mig att inte köpa så mkt kläder till vår dotter innan hon föddes för vi kommer få massor. Öh, denna mängd massor har jag inte sett röken utav! Jag har fått fynda på tradera för att få ihop en vettig mängd kläder åt henne!

    Det kanske är skillnad på olika familjekultur som jag kommer från (generös) och min man kommer ifrån, men jag vet inte hur jag ska kunna sluta bli besviken varje gång? Jag vill egentligen inte lägga energi på besvikelse.

  • Svar på tråden Snåla presenter
  • FixarFrasse

    ...de kanske samlar till EN ordentlig present..?
    Mina svärföräldrar var och är likadana (=snåla), plötsligt satte de in stora pengar (sexsiffrigt belopp) på våra konton för att de tyckte att det var bättre att ge rejält få gånger. Naturligtvis en enorm men trevlig chock.

    Vissa vill ju också av någon mystisk anledning spara till "ett bra arv"...

  • Idun

    Men lägg inte energi på det då? Nu vet du ju hur de fungerar- och gåvor kan man ju inte kräva. 
    Om föräldrarna är förmögna så får väl din sambo fråga sina föräldrar om dom har lust att bidra med något som ni behöver- specifikt då. "Vi har tittat ut en säng till barnet på Ikea, har ni möjlighet att bidra med en slant?" Säger de nej så vet ni. Var glad över att din mamma är så generös och minns hur du känner du så kan du stötta dina barn ekonomiskt sen när/om de får det tufft.  

  • Pickeli

    För att svara på din fråga om du är bortskämd eller inte : Ja förjävligt bortskämd, till den grad att det känns som att du förväntar dig att dina svärföräldar ska betala för dina barn bara för att de är rika.

    Gåvor och presenter är ingen rättighet. Det är bara egoister som tror det.

    DÄREMOT så tycker jag att du kan prata med din sambo och berätta för föräldrarna att deras presenter inte duger och att du avböjer framtida gåvor av liknande slag så slipper dina svärföräldrar köpa saker åt någon som inte uppskattar det.


    Google it!
  • stockholmare

    du är bortskämd! en fin present enligt mig har ingenting med summan att göra. ett opersonligt presentkort på 1000 kr är värt mindre för mig än att någon tex. köper fina muffinsformar för 49 kr eftersom jag älskar att baka. då är det ju en gåva som någon köpt speciellt till mig, för att just jag ska uppskatta den. Att säga att presenter är viktiga för att få din ekonomi att gå ihop är ju bara pinsamt dumt. det är ditt, och bara ditt ansvar att sörja för ditt barn. Var tacksam för allt du får, oavsett värdet

  • Sugarbabe

    Du låter väldigt omogen och bortskämd, en presents värde ligger inte i priset utan i tanken bakom.

  • Sashimi
    FixarFrasse skrev 2010-10-11 11:41:41 följande:
    ...de kanske samlar till EN ordentlig present..?
    Mina svärföräldrar var och är likadana (=snåla), plötsligt satte de in stora pengar (sexsiffrigt belopp) på våra konton för att de tyckte att det var bättre att ge rejält få gånger. Naturligtvis en enorm men trevlig chock.

    Vissa vill ju också av någon mystisk anledning spara till "ett bra arv"...
    I.s.f. sparar de nog till ett bra arv, de är såå hushålliga av sig och sparar på varenda björnbär som de får från sommarstället, inget ska gå till spillo!
  • Sugarbabe
    Sashimi skrev 2010-10-11 11:58:22 följande:
    I.s.f. sparar de nog till ett bra arv, de är såå hushålliga av sig och sparar på varenda björnbär som de får från sommarstället, inget ska gå till spillo!
    Hoppas de testamenterar pengarna till Lions eller någon annan organisation när de avlider.
  • Sashimi

    Tack ni andra som kallar mig för bortskämd och egoist, jag kanske förtjänar att höra det? Min syn på saken är den att gåvorna från min mamma är alltid värda så mycket mer då jag vet att hon ger från hjärtat, hon har alltid haft ett stort hjärta, och med tanke på att hon har en låg pension. Då blir gåvorna från svärföräldrarna så futtiga, automatiskt, men jag får väl ändra på min syn och se det som att gåvor är just gåvor, och det är deras sätt att ge gåvor på, fynd från second hand.. (Inget fel med second hand, jag fyndar ju begagnade kläder från tradera, men i.s.f. ska de vara fräscha åtminstone om man planerar ge bort det som present.)

Svar på tråden Snåla presenter