• Charlotta71

    Runt 40 och bor söder om stan och kämpar för barn?

    Hej,
    Jag är 39 år och min sambo 42 år och vi har kämpat i drygt 2 år för att få barn, vi har varit tillsammans i 4 år.

    Vi har hunnit med 4 inseminationer, 8 äggplock och vår 7;e insättning så sent som igår. Vi gick tidigare på S:t Göran och går idag på Huddinge Sjukhus.

    Är det någon annan/annat par som ligger i samma fas i livet som oss och som kämpar för familj och är boendes söder om stan?

    Det vore kul att dela mina/våra tankar med några andra.

    Kram från Lottis

  • Svar på tråden Runt 40 och bor söder om stan och kämpar för barn?
  • Skruttefia

    Hej!

    Vill tipsa om att det finns ganska många runt 40 som kämpar för att få barn. Här är t ex en tråd (som ligger under provrörsbefruktning): www.familjeliv.se/Forum-7-134/m53069854.html. Det är en blandning av barnlösa och de med barn sedan tidigare (som jag själv t ex) i tråden.

    Här är en annan tråd (som jag inte själv är med i eftersom den riktar sig uteslutande till barnlösa): www.familjeliv.se/Forum-11-261/m50471770.html

    Kram


    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Lie71

    Hej. Hur har det gått för er? Vi fick besked att ÄD är det enda som fungerar, utomlands då man anses som för gammal i Sthlms län. Vi är i samma ålder som er, Hoppas det fungerar för er.

  • Lisen

    Hej Lottis!

    Vi har varit tillsammans lika länge som er och har ungefär samma erfarenhet och livssituation, och bor i söderort. Vet inte om du kommer ihåg mig men jag tror att vi hörts tidigare i en tråd när ni gick på St Görans? Tyvärr kämpar vi fortfarande, vi hamnade precis i glappet när man höjde åldern för IVF-försök genom landstinget så alla försök privat. Nu funderar vi på att göra ytterligare ett IVF-försök innan vi går vidare till ÄD. Hur ser era planer ut?

    Lie1 - Hur ser era planer ut, kommer ni att gå vidare till ÄD?

    Kram Cantika

  • Lie71

    Hej Cantika.


    Vi ska åka till AVA i Åbo den 3 Feb för första besöket med läkaren, de säger att det är mellan 7-9 månaders väntetid innan ÄD, men kan gå snabbare ibland. Jag och min sambo har pratat fram och tillbaka om Finland eller Riga, men Finland känns lite som "hemma", Så det får bli Finland. Bokade detta denna vecka så det var väl lite snabbare än vad jag hade väntat mig för att få komma på 1:a besöket. Har nu fått hem en massa papper som ska gås igenom, så det får tas under helgen. Det som jag tycker verkar svårt är att få ta de sista proverna i Sverige så allt det är klart. Har kontaktat vårdcentralen, så läkaren ska ringa nästa vecka. Så får man väl fråga snällt .  Hur har ni gjort om ni betalar privat med all provtagning? 
    Man har många tankar och funderingar så blocket går varmt för annars lär man väl ha gjömt det man ville fråga om när man sitter framför läkaren
    Eftersom man redan kom i klimakteriet när man var 30-års åldern så ligger det så "långt" bak i tiden och då hade man ändå inte börjat planera för barn pga omständigheter, så känns det som man landat bra ändå med det besked man fick.
    Känslor inför 1:a möte i Finland är väldigt blandat. Men man håller tummarna.

    Jag hoppas det kommer lyckas för er. Hoppas höra av hur det går för er.

    Kram Lie

  • Charlotta71

    Hej alla och tack för era svar!
    Ledsen att jag inte svarat tidigare men jag har pausat från FL under en period.
    Vi har precis haft vårt 9:e ÄP i fredags och jag plockades på 15 ägg varav 11 var befruktade idag.
    Dock tyckte inte HS att embryona var så fina att de villa sätta in idag utan de ville satsa på långtidsodling istället. Jag känner mig redan så uppgiven så det är väl lika bra att få besked direkt än att gå och "ruva" och hoppas på graviditet och bli jättebesviken om några veckor.

    Det som är jobbigt är ju att ingen förstår varför vi inte blir gravida eftersom jag har så himla mycket ägg vilket brukar betyda bra kvalitet men någon måste väl vara undantaget antar jag.

    ÄD är nästa plan, vi får se om vi gör sista behandlingen på HS eller om vi kör Riga direkt, de verkar inte ha några köer alls nu heller så det är ju skönt. Det är HS som får bestämma vilket vi bör göra.

    Jag fyller 40 år i april så vi hinner göra vår sista behandling utan problem.

    Stor kram och jag håller tummarna för er, skulle gärna få en uppdatering på hur ni har det!

  • Lisen

    Lottis, jag har också pausat en hel del från FL sen vi gjorde vårt senaste försök i våras. När man är mellan behandlingar känns det rätt bra att få koppla av med annat.
    Det låter jättebra att ha 11 befruktade, det är ju inte alls många som fallit bort! Jag har aldrig fått så det räckt till långtidsodling. Hur har det gått för er?
    Angående det här med kvantitet så tog jag ett AMH-prov för ett år sedan. Enligt det har jag ganska bra med ägg kvar vilket var ett positivt besked och gjorde att vi beslutade att försöka med ytterligare en IVF. Dock undrar jag lite över det där testet, det verkar inte som att kvantitet är lika med kvalité, åtminstone inte i vårt fall. Och sen läser man om dom som har jättelågt AMH-värde och ändå blir gravida.

    Lie, vad spännande att ni har fått datum för besök i Åbo och är på gång! Jag har också funderat på den kliniken men då var väntetiden ca ett halvår, nu låter det ju tyvärr som att den blivit ännu längre. Alternativet är Riga för oss också, och där ser det bättre ut vad det gäller väntetid. Men jag tror många föredrar Finland för språkets skull och att det är enkelt att ta sig med båtarna. Åtminstone för oss i Sthlm.
    Alla prover som behövts har tagits på IVF-kliniken. Då vi gjorde utredningen så gick det på landstingstaxa så det blev inte så dyrt. Antar att det blir ett större problem om man gör ÄD då man behöver ta alla proverna här hemma. Har ni gjort någon IVF innan ni bestämde er för att prova ÄD?

    Kram till er, är nyfiken på att höra hur det går!!

  • Lie71

    Hej Lottis och Cantika.
    Lottis, jag hoppas det går vägen för er. Det verkar som långtidsodling kan vara bra för att se om äggena vidareutvecklas. Vi kommer nog begära det vid ÄD.
    Det var som stod i första mailet, sen när jag frågade specifikt om det, så sa de mellan 6-9 mån beroende på utseende, men det kan även gå fortare. Det är väl så om man har ovanliga färger så kan det ta längre tid. Inte vet jag, men sen kan väl lagändringen som var spela lite roll om att de inte får vara anonyma, alltså färre donatorer. Samma som Sverige.
    Det är väl mer min mans prover som ska göras och nu har vi fått tid ihop på vårdcentralen hos vår husläkare som ville att vi bägge kommer dit. Jag har mitt TSH prov klart redan som de i Åbo efterfrågar.
    Vi har inte gjort någon IVF alls då jag har ett FSH värde av 76, kom i klimakteriet vid 30-års åldern enligt gyn, nu 39 år.LH låg på 49(Vad nu det värdet betyder?)
    Så min gyn kollade med Huddinge men jag skulle hinna bli 40 år(nu i januari) innan något försök skulle bli av, så de sa nej.
    Då sa gyn att endast var privat utomlands som gäller för oss.
    Då jag har mina rötter samt släkt i Finland i dags läget så var valet inte svårt trots väntetid. Tanken finns med Riga, så det är inte helt avpoliterat. Får se hur det känns med läkaren, det är nog mer vår tanke med första besöket.
    Frågan är ju om man är kapabel att bära ett barn eller inte, om något annat hindrar det.
    Jag har ätit Primolut och fick då blödningar, men det är väl ingen garanti.

    Kram till er tiller och håller tummarna för er

  • Charlotta71

    Cantika, Lie; skönt att det sakta men säkert går framåt för er.
    Vi fick tillbaka två halvdana blastocyster i torsdags och känner väl inget större hopp i ärlighetens namn. Läkaren såg depp ut när vi satte in och jag förstod att kvalitén inte var någon höjdare.

    Vår läkare har hela tiden sagt att många ägg = hög kvalitet men så verkar det som sagt inte vara i vårt fall.
    Får se om om vi kör en 10:e behandling eller om det blir Riga direkt. Vi får ta ett snack efter mens kommer alt. TD den 1/2.

    Spännande att vi är flera som ska köra ÄD samtidigt och kan stötta varandra i detta.
    Jag och min sambo tog MASSOR med prover förra sommaren eftersom det gjordes en missfallsutredning. Dessa prover måste kompletteras något innan vi ska till Riga och jag vet vilka prover som saknas. Tänkte vädja till HS att hjälpa mig med remiss för att underlätta allting.

    Vi har betalat allt själva förutom de två behandlingarna på HS men det är bara att bita ihop....

    Hade hoppats på stor mage till 40-årsdagen i april men så blev det inte, sorg....

    Kram på er!

  • Lisen

    Lottis, grattis till de två blastocysterna! Förstår att du känner dit besviken om inte kvalitén var topp, men dom sätter ju aldrig tillbaka något som inte har en chans så dom måste ändå ha varit hyfsat fina. Har dessutom läst vid flera tillfällen om dom som satt in toppenfina embryon utan att bli gravida och sedan lyckats med ett halvfint. Jag håller tummarna här! Glad

    Lie, har dom nyligen ändrat lagen i Finland menar du? I så fall har jag missat det. 6-9 månader är ändå betydligt kortare än den privata kön här i Sverige för ÄD, den ligger tydligen på 3-4 år nu. Konstigt att det skiljer så mycket när reglerna är desamma i båda länderna?

    Vi har ju tagit en del prov sedan tidigare för att göra IVF, vet inte om det är ytterligare prov som tillkommer vid ÄD? Men det är ju möjligt att vissa av dom är för gamla i vilket fall och behöver tas om.
    Det måste ha varit skönt att få göra en riktig missfallsutredning så att man är säker på att det inte är något problem som gör att man inte lyckas. Vi har bara haft ett MA så har inte genomgått någon utredning för det. Men ibland funderar man ju på om det kan ha funnits någon annan orsak än att embryot inte var livsdugligt.

    Ja, verkligen spännande att vi är flera som är i ungefär samma fas! Känner att det här med ÄD är lite ny mark (efter flera år i IVF-karusellen) så känns jätteskönt att ha stöd av er här.

    Kramar!

Svar på tråden Runt 40 och bor söder om stan och kämpar för barn?