• Anonym (Flimm­eröga)
    Äldre 15 Oct 23:30
    20425 visningar
    13 svar
    13
    20425

    Flimmer för ögonen - vad beror detta på?

    Den sista tiden har jag vid vissa tillfällen drabbats av flimmer för ögonen. Dvs det börjar som små flimrande partier som sedan växer tills dess att jag knappt ser något. Detta går över efter 30 minuter-1 timme och följs sedan av huvudvärk. Jag kan tänka mig att det handlar om något slags ögonmigrän, men vad beror detta på och hur kan man förebygga det? Idag satt jag med ögonen mot fönsterljuset vid ett möte och det var tillräckligt för att utlösa flimmret. Jag var tvungen att sitta kvar vid mötet och drabbades av yrsel och trodde jag skulle svimma. Ibland blir det här vanligare före mens. Någon som varit med om något liknande och som har några tips om vad detta beror på och hur man kan förebygga det?
     

  • Svar på tråden Flimmer för ögonen - vad beror detta på?
  • Anonym (Flimm­eröga) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 23:37
    #4

    Jag ser flimrande prickar som sen samlar ihop sig till flimrande vita fält och som till slut täcker stor del av synfältet så att jag bara ser fläckvis, som om jag var bländad av solen. Men nej, det kan väl inte vara hål på hornhinnan det handlar om? Låter läskigt. Och det är ju bvara ibland det händer, en eller två gånger varannan vecka eller så, men himla jobbigt. Ibland tar jag typ alvedon innan jag ska på möte eller liknande då jag vet att jag måste vara på topp bara för att förebygga att det eventuellt ska ske.

  • Anonym (Flimm­eröga) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 23:48
    #7

    Tack för det! Såg på länkten du skickade att man kan få anfall vid speciella tidpunkter under menscykeln, t.ex. vid mens eller ägglossning. Har utan tvekan ägglossning nu och sista anfallet hade jag för två veckor sen vid mens, så det stämmer säkert. Verkar vara ofarligt men obotbart...

Svar på tråden Flimmer för ögonen - vad beror detta på?