• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • BeaBee
    Alle skrev 2011-02-24 13:46:25 följande:
    Den allmänna skötseln av hushållet och barnen har blivit en jättepuck här hemma
    Vi bråka jämt och vårt förhållande är bajs just nu....
    Sambon ogillar starkt när det är stökigt och sunkigt OCH DET GÖR JU JAG OCKSÅ!!! Fast han inte riktigt tror mig...
    Vi har ett schema med anvarsdagar, det funkade bra i början...men nu lite si och så.
    Jag säger som du BeaBee - Det är väl inte jobbigt att diska lite? Det är ju bara att göra det - Nä, det är det inte....
    Ja vi har precis likadant som er här hemma. Min sambo tror mig inte heller när jag säger att jag inte heller vill att det ska se ut så här här hemma. Han har visserligen fått ökad förståelse fr mig men han glömmer bort det mellan varven..
  • Alle
    BeaBee skrev 2011-02-24 14:41:47 följande:
    Ja vi har precis likadant som er här hemma. Min sambo tror mig inte heller när jag säger att jag inte heller vill att det ska se ut så här här hemma. Han har visserligen fått ökad förståelse fr mig men han glömmer bort det mellan varven..
    Min menar på att det lär väl inte påverka honom så mycket om jag får en diagnos eller inte...
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • BeaBee
    Alle skrev 2011-02-24 15:20:07 följande:
    Min menar på att det lär väl inte påverka honom så mycket om jag får en diagnos eller inte...
    Så där är dte här med, jag säger att om jag själv förstår vad som händer med mig och om jag ev får medicin så måste man kunna få livet att fungera någorlunda men ja varken han eller jag är särskilt hoppfull mellan varven
  • Alle
    strulmaja skrev 2011-02-24 13:36:34 följande:
    Sambon och jag har försökt att upprätthålla något slags städschema men det funkar bara i några dagar sen faller allt.

Det här du skriver om tvätten påminde mig om en sak. Jag har tidigare alltid sagt: Om jag bara bodde i ett hus så skulle allt bli bra och lättare, om jag bara hade en bil...., om jag bara hade det och det. Jag inbillade mig verkligen att saker och ting skulle bli enklare, ja t.o.m normala då, men nu har jag insett att det blir aldrig annorlunda. ADHD symtomen försvinner ju inte bara för att jag flyttar, byter pojkvän eller vad det nu är jag gör.
    Idag bor jag i hus istället för lägenhet och saker och ting är fanimej inte enklare. Jag startade en maskin tvätt av bara farten i morse (egentligen skulle jag leta rätt på ett par strumpor åt sonen) och där ligger den än, tvätten, trots att den varit klar i säkert tre timmar nu. Dock ska det sägas att jag helt hade glömt bort den tills jag läste ditt inlägg men istället för att bara gör det, sitter jag här och om jag känner mig själv rätt kommer jag sitta här tills det är dags att hämta barnen. Jag minns hur jobbigt det var att gå ner i tvättstugan och hämta tvätten när jag bodde i lgh. Nu har jag tre m till tvättstugan men det är fortfarande lika jobbigt. Ingen skillnad alls.
    Det där "om jag bara" har jag klamrat mig fast vid i flera år - Om inte om fanns, så skulle allt vara bra...
    Ett annat mantra är "Sen ska jag" eller då "När ... ska jag" När det blir vår ska jag börja träna, Sen när jag orkar/får tid/etc etc så ska jag göra det där och det där .....
    Snurrigt värre men jag tror att ni förstår vad jag menar....
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • BeaBee
    strulmaja skrev 2011-02-24 13:36:34 följande:
    Sambon och jag har försökt att upprätthålla något slags städschema men det funkar bara i några dagar sen faller allt.

Det här du skriver om tvätten påminde mig om en sak. Jag har tidigare alltid sagt: Om jag bara bodde i ett hus så skulle allt bli bra och lättare, om jag bara hade en bil...., om jag bara hade det och det. Jag inbillade mig verkligen att saker och ting skulle bli enklare, ja t.o.m normala då, men nu har jag insett att det blir aldrig annorlunda. ADHD symtomen försvinner ju inte bara för att jag flyttar, byter pojkvän eller vad det nu är jag gör.
    Idag bor jag i hus istället för lägenhet och saker och ting är fanimej inte enklare. Jag startade en maskin tvätt av bara farten i morse (egentligen skulle jag leta rätt på ett par strumpor åt sonen) och där ligger den än, tvätten, trots att den varit klar i säkert tre timmar nu. Dock ska det sägas att jag helt hade glömt bort den tills jag läste ditt inlägg men istället för att bara gör det, sitter jag här och om jag känner mig själv rätt kommer jag sitta här tills det är dags att hämta barnen. Jag minns hur jobbigt det var att gå ner i tvättstugan och hämta tvätten när jag bodde i lgh. Nu har jag tre m till tvättstugan men det är fortfarande lika jobbigt. Ingen skillnad alls.
    Jag har tur att jag har den underbara sambo som jag har eftersom han aldrig ger upp på att försöka göra allting lättare för mig och just det här med tvätten var en stor seger. Han hatar att tvätta och jag får inte upp tvätten från tvättstugan och det löste vi med att jag alltid tvättar och hänger alla maskinerna men han har alltid ansvaret för att hämta den då han kommer hem från sitt nattjobb.

Det där med "Om bara" känner jag verkligen igen. Så har jag varit hela livet men det konstiga är ju att man alltid tror på sig själv. Numera så misstror jag mig själv, är det det här jag vill eller är det bara ADHD:n som talar?
  • Samarkand
    BeaBee skrev 2011-02-24 22:19:45 följande:
    Jag har tur att jag har den underbara sambo som jag har eftersom han aldrig ger upp på att försöka göra allting lättare för mig och just det här med tvätten var en stor seger. Han hatar att tvätta och jag får inte upp tvätten från tvättstugan och det löste vi med att jag alltid tvättar och hänger alla maskinerna men han har alltid ansvaret för att hämta den då han kommer hem från sitt nattjobb.

Det där med "Om bara" känner jag verkligen igen. Så har jag varit hela livet men det konstiga är ju att man alltid tror på sig själv. Numera så misstror jag mig själv, är det det här jag vill eller är det bara ADHD:n som talar?
    Det där med att misstro sig själv, har jag också halkat in på nu när jag har börjat förstå hur mycket av den ev. ADHDn som styr mitt liv.
    Just med min eviga flyttlängtan har jag börjat få hum om att det nog är ADHDn som sätter igång det hela tiden.
    Jag tänker också; Om jag flyttar till det där huset som jag vill ha så kommer jag känna mig hemma och aldrig vilja flytta igen. Då kommer jag få ro.. Jag tänker alltid: att om jag flyttar till värmen i Spanien kommer jag bli lycklig, om jag bara kunde flytta till Skåne så skulle jag vara närmre utlandet..
    Men är det verkligen så att jag kommer att få ro i flyttsjälen? Det är något jag hela tiden frågar mig nu. Jag har flyttat runt 20 ggr ( 10 ggr ca under min uppväxt) i mitt 36 åriga liv och har nu kommit till en punkt där jag känner att jag har fått nog av att flytta o av att alltid längta bort.
    Nu är jag i Skåne och känner mig relativt nöjd. Jag vet att jag har danmark och tyskland runt hörnet och det lugnar mig faktiskt. Allt är ju nytt nu också och då är det ju kul och intressant. Men vad händer sen när allt blir mer vardag för mig??
    Men ja, ibland längtar jag redan nu hem till Stockholm och känner starkt att jag vill flytta tillbaka dit till hösten.. Dock så vet jag att när jag sen väl har gjort det kommer jag att längta bort och gå och reta mig på de saker jag avskyr med Stockholm (stressen, alla intrycken, alla egomänniskor etc).
    Så eg kanske det inte spelar någon roll vart jag bor för jag kommer alltid att vilja bort någon annanstans? I så fall kan jag likväl bo i Stockholm ... Usch vad jobbigt man gör det för sig.
  • Anonym (ADD)

Ville bara in och meddela att jag var hos psyk idag och vi satt i 1.5 timme, fick svara på miljoner frågor och han satt där och noterade allt sen fick jag en uppgift att göra, när det sen var klart så sa han att jag troligtvis till 95% har ADD och vi ska ses igen nästa fredag.

Killen var jättebra att prata med, väldigt mjuk och omtänksam och verkligen lyssnade, har fortfarande svårt att smälta att han var SÅ bra. Ska bli spännande och se hur detta slutar.

Mm jag blir diagnoserad ADD så har vi en add-grupp här på 5-6 personer som samlas en gång i veckan tillsammans med en läkare och psykolog, så diskuterar man och fikar tillsammans, tror jag hamnat i en drömvärld nu he he.

Så glad jag är nu. Ska jag laga middag, på återhörande goda vänner kram !!Hjärta

• Anonym (känner igen)

Känner igen dess saker på mig själv är dock inte utredd eller ens haft tanken på detta förens jag såg om ADD då en bekants dotter har fått diagnosen ADD.

Kan man ha dessa tillstånd eller vad jag ska kalla det utan att ha ADD?

Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp. 

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i 

sängen för att sova. 

Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog 

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

• Samarkand
    Anonym (ADD) skrev 2011-02-25 16:14:01 följande:
    Ville bara in och meddela att jag var hos psyk idag och vi satt i 1.5 timme, fick svara på miljoner frågor och han satt där och noterade allt sen fick jag en uppgift att göra, när det sen var klart så sa han att jag troligtvis till 95% har ADD och vi ska ses igen nästa fredag.

Killen var jättebra att prata med, väldigt mjuk och omtänksam och verkligen lyssnade, har fortfarande svårt att smälta att han var SÅ bra. Ska bli spännande och se hur detta slutar.

Mm jag blir diagnoserad ADD så har vi en add-grupp här på 5-6 personer som samlas en gång i veckan tillsammans med en läkare och psykolog, så diskuterar man och fikar tillsammans, tror jag hamnat i en drömvärld nu he he.

Så glad jag är nu. Ska jag laga middag, på återhörande goda vänner kram !!Hjärta
    Vad skönt för dig! Skickar stor kram till dig på vägen :)
  • Anonym (ADD)
    Samarkand skrev 2011-02-25 21:25:00 följande:
    Vad skönt för dig! Skickar stor kram till dig på vägen :)
    Tack, betyder mycket !!
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna