• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Anonym (utreds)

Aussiemia - du är långt ifrån den enda med samma problem.
    Jag orkar inte heller längre, håller på att stjälpa mitt liv på det privata planet...

Det där med kontrollbehovet och städnoja - många med ADD/ADHD har även AS - där kommer kontrollen in.

Jag har precis gjort klart en basutredning inför min ADHD-utredning och fick en packe diagnoser i knät - bland annat borderline "light" med drag av AS och det är nog den där AS som har räddat mig - för på jobbet har jag koll, är det något som jag är väldigt intresserad av har jag koll - i övrig är jag och har alltid varit en kaospilot...

• TjockKatt
    Anonym (utreds) skrev 2011-04-29 08:47:57 följande:
    Aussiemia - du är långt ifrån den enda med samma problem.
    Jag orkar inte heller längre, håller på att stjälpa mitt liv på det privata planet...

Det där med kontrollbehovet och städnoja - många med ADD/ADHD har även AS - där kommer kontrollen in.

Jag har precis gjort klart en basutredning inför min ADHD-utredning och fick en packe diagnoser i knät - bland annat borderline "light" med drag av AS och det är nog den där AS som har räddat mig - för på jobbet har jag koll, är det något som jag är väldigt intresserad av har jag koll - i övrig är jag och har alltid varit en kaospilot...
    Fast AS är så mycket mer än bara kontroll. Det är inte alla som har det heller. AS är en autismspektrumstörning och har man det också så märker man nog av det på lite andra sätt än att man har kontroll över städning och arbete. Det är inte alltid alla områden kaosar när man har ADHD. Många med AS har snarare stora problem med städning, därför går AS och andra autismspektrumstörningar under LSS vilket ger tillgång till boendestöd om det behövs.
  • Anonym (utreds)
    TjockKatt skrev 2011-04-29 10:20:15 följande:
    Fast AS är så mycket mer än bara kontroll. Det är inte alla som har det heller. AS är en autismspektrumstörning och har man det också så märker man nog av det på lite andra sätt än att man har kontroll över städning och arbete. Det är inte alltid alla områden kaosar när man har ADHD. Många med AS har snarare stora problem med städning, därför går AS och andra autismspektrumstörningar under LSS vilket ger tillgång till boendestöd om det behövs.
    Helt rätt av dig, det var jag som generaliserade lite...
  • Anonym (relentless)

Hej, jag lyckas inte nåt vidare med att följa den här tråden. Tittar lite då och då, hänger inte riktigt med. Usch jag är ledsen idag, orkar inte med sånt där och har hållit mig ifrån det där träsket att vara deppig och nere så länge nu tycker jag. Jag är ju en jättepositiv människa, egentligen. Tror jag.

Fick en panikattack idag och jag har inte haft nån på flera år, trodde jag hade det där under kontroll och det bara kom och krossade min sista illusion om ett självförtroende. Jag har ju inte koll på nånting. Jag känner mig som en tioåring som försöker leva en vuxen människas liv, jag måste ju för fan ta med min post till jobbet så att någon snäll kollega kan förklara den för mig. Inte räkningar då, räkningar förstår jag. Jag vet inte ens vad det är meningen att jag ska göra på mitt jobb, jag kommer inte ihåg något av det som de tror att jag ska kunna. Jag har inte ens umgåtts med en vuxen människa utanför arbetstid på ett halvår. Det enda jag vill är att sitta ifred med datorn och läsa om mitt "specialintresse för tillfället" vilket det än må vara då och mina stackars barn de bara stör och jag bara väntar på att de ska lägga sig för jag går runt hela dagen och är så stressad så jag mår illa. Bara för att jag har insett att mitt jobb aldrig kommer fungera, det är fel yrke för mig, jag är fel, för rörig och okoncentrerad för att kunna hålla på med det här och för att lära mig det här. Så då har jag hittat ett till yrke som är fel för mig, finns säkert hur många som helst men hur hittar jag ett som är rätt?

Så nu tänker jag att jag måste utbilda om mig igen, och jag vet inte ens vad jag har för behörighet, om jag har någon. Och vad skulle jag utbilda mig till, nu tror jag att jag vill bli specialassistent har jag fått för mig men då kanske jag kommer på sen att jag inte passar för det heller. Behöver prata med en studievägledare eller nåt, men var finns en sån då? Och så har jag sagt upp dagisplats till barnen nu också lite sådär hux flux och skaffat ett dagis som ligger långt bort åt ett annat håll än det jag ska på morgonen och jag vet inte ens hur jag ska lösa det, jag har ju ingen bil eller körkort. Jag vill flytta också. Men mest känner jag mig bara väldigt deppig just nu och det känns inte som jag kan klara av nånting, jag är bara helt obegåvad på precis allt och så jävligt klantig och klumpig och stressad och slarvig också - vart fan skulle jag kunna jobba och vara en tillgång? Jag känner att alla på mitt jobb börjat tröttna nu på att jag inte kommer nån vart och inte kan göra nåt självständigt och jag är helt rädd varje dag att bli inkallad på nåt snack och få klart för sig en gång för alla att det här funkar inte längre. 

• Anonym (relentless)

det knäcker mig. det är förödmjukande att gå till jobbet och misslyckas med det jag skulle dit för att göra - varje dag. jag måste bort därifrån

• Anonym

ha ha förslåt att jag bara kastar mig in i tråden, jag har troligen ADD och hör på denna;
    jag har vart ensam sen i onsdagskväll från man och barn. har två påsar ikeatvätt som behöver vikas. i dag kl 15 kommer dom. fatta att tvätten ligger där förbannat fortfarande ovikt. 

• Anonym

jag känner mig inte ens deppig och i går kväll var första gången jag gick ut öht!!! har mat hemma och har ätit det som finns. jag har bara legat framför datorn och kollat på film, läst på olika forum,fb etc shit vad sjuk jag är.barnen och hunden räddar mig.

• aussiemia
    Anonym skrev 2011-04-30 10:43:20 följande:
    ha ha förslåt att jag bara kastar mig in i tråden, jag har troligen ADD och hör på denna;
    jag har vart ensam sen i onsdagskväll från man och barn. har två påsar ikeatvätt som behöver vikas. i dag kl 15 kommer dom. fatta att tvätten ligger där förbannat fortfarande ovikt. 
    Men det är väl en klassiker att vänta med allt till absolut sista sekunden. Så gjorde jag alltid de helger barnen var hos sin pappa. Städade som en tok 20 minuter innan de kom. Och fortfarande med allt som ska göras, inlämningsuppgifter, anmälan till kurser, handla till middag. Jag har hela mitt liv inbillat mig att jag är sååå spontan och kul. Ja men tjena.
    Nu tex måste vi söka permanent uppehållstillstånd för att få stanna och det måste göras innan jag fyller 45 i september. Redan har det gått 3(!!!) månader som vi varit behöriga att skicka söknad, men det har alltså inte blivit gjort.  Jag är så less på mig själv, så jävla trött.
  • Anonym (relentless)

Jag gör också allt i sista minuten, men det går ju inte att få det gjort annars eller jag vet inte hur det skulle gå till. Som vi är alltid sena på morgonen och jag har verkligen testat med att gå upp tidigare och bli klar i tid, men då kanske man har 5 minuter kvar till man ska gå och då sätter man igång med nåt annat och glömmer av sig för det enda man kan tänka är att vi har ju gott om tid - även 10 minuter efter det att vi borde ha gått och då blir vi bara ÄNNU senare. Om jag inte påbörjar något som ska göras precis innan det ska vara klart så hittar jag inte motivationen att göra det helt färdigt på en gång - om vi snackar skolarbeten, blanketter som ska fyllas i och sådana grejer. Då blir det att man gör det halvfärdigt och tänker att man gör klart det sen, men det går ju inte att ta upp det igen för sen är det bara nåt jäkla kaos och man fattar inte längre hur man tänkte nr man började så man måste ändå göra om från början. Bortkastat alltså.

• Anonym (snart 30)

Hej på er! Jag har haft tråden i mina favoriter ett tag men nu tänkte jag skriva en liten rad!
    Jag har funderingar på om jag har adhd, jag vet inte om jag orkar eller vill gå igenom någon utredning, men om det finns medicin eller annat som hjälper mer än stjälper så tar jag nog steget en dag!
    Det vankas nämligen högskolestudier så småningom och eftersom jag varit där förut vet jag ungefär hur det kan bli om jag inte ger mig tusan på att vara riktigt disciplinerad. Jag är lättlärd och får höga betyg bara jag tar mig för, men som alltid annars har mina inlämningsuppgifter fått antingen högsta betyg eller underkänt på grund av att de inte ens kommit in. Det tär på självkänslan!

Jag har nog inte något behov att "hitta hem" längre eftersom jag försökt och kommit fel så många gånger tidigare, så nu har jag nog kommit till ett läge där jag bara vill hitta vägar och strategier att gå för att lyckas med de mål jag satt upp. Kanske medicin om det hjälper.

Nu ska jag läsa igen det jag missat!

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna