Inlägg från: Ingiz |Visa alla inlägg
  • Ingiz

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Jag arbetar själv som pedagog och jag skickar alltid vikarieinstruktioner till vår sekreterare när jag är sjuk. Jag är ju ändå uppe för att sjukanmäla mig och då kann jag passa på att slänga ihop några vik.intruktioner. Jag ser det som att jag ser till att eleverna slipper lida för att jag är sjuk och att verksamheten kan flyta på relativt smärtfritt. Är jag inlagd på sjukhus eller så sjuk att jag inte kan vara uppe så kan man ju inte skicka instruktioner - men det är ju inte ofta det är så.

De behöver ju inte vara jätteutförliga bara att någon kan genomföra dem utan alltförstora problem.

Sedan kan jag tycka att det var dumt att vikarien ringde dig när du redan meddelat sekr. och rektorer att du lämnat lösa instruktioner till kollegor och sagt att du inte ville bli störd. I värsta fall får man väl hitta på något helt annat som vik. och skriva till dig vad man gjort så du får knyta ihop det hela på något sätt när du kommer tillbaka.

Sedan kan jag ju tycka att om dina chefer är orolig för att du tar mycket ansvar och inte kan varva ner så kan de låta bli att kontakta dig. Det kanske var så att vik. frågat kollegorna och de gett henne/honom ditt nr för de kände att de inte visste. Bara för att de gör på ett sätt när det ska komma en vik. betyder inte det att de är pigga på att du använder dig av samma sätt. Alla kanske har sagt att de inte vet vad du vill att vik. ska göra. Dubbelmoral - ja, men så funkar det tyvärr ofta.

Krya på dig!

• Ingiz
    MrsMommy skrev 2010-10-19 12:07:21 följande:
    Jag kan ju tillägga att vi oftast inte får någon vikarie, och då måste vi ändå ställa in lektioner eller lösa det med andra pedagoger som t.ex. tar större grupper.
    Naturligtvis brukar jag kasta iväg ett mail till arbetslaget, precis som jag gjorde den här gången, men det handlar mer om sunt förnuft, och det kan väl ändå inte vara något so arbetsgivaren kan kräva, eller?

Tack!
    Såg att d faktiskt mailat arbetslaget och då tycker jag det blir en helt annan situation.

Vet faktiskt inte vad arbetsgivaren kan kräva vad det gäller detta. Borde man eg. kolla med facket. Även om de säger att man inte ska planera lektioner man inte ska hålla så kan arbetsgivaren hävda att man borde ha planerat åtminstone måndagens lektioner på fredagen eftersom du inte vet att du ska bli sjuk altså borde du planerat måndagen för då ska du ju ändå jobba. Äh, det blev mest svammligt. Förstår du hur jag tänker? Men hör med facket.

När min man är hemma sjuk, han arbetar som avtalshandläggare på ett energibolag, så ringer Previa hem till dem och frågar om symptom mm. Previa är utbildade sjuksköterskor som ger små fiffiga tips på vad man kan göra tex. vila och näsdroppar ev halstabletter och dricka mycket vid förkylning. Dricka mycket och vila vid magsjuka/matförgiftning...etc.
  • Ingiz
    MrsMommy skrev 2010-10-19 12:15:51 följande:
    Det verkar vara mycket rrevligare samtal!

Jag förstår vad du menar, men min planering är ofta att kolla vad som kommer framåt i boken och utgå från det, det mesta jag gör finns i mitt huvud och inte nedskrivet. Ännu mer svammligt, kanske...
    Ja, det är mer en rar dam som ger råd och tips.

Förstår precis vad du menar med planering i huvudet och vad som kommer framåt i boken.

Såg också att du hade skrivit att det inte var sekreteraren som gett ditt nummer. Tråkigt att det var en kollega! Men förhoppningsvis kommer det inte hända igen.

Vissa saker är principsaker! Jag har mina och då ska du få ha dina! Så enkelt är det.

Hoppas allt löser sig till det bästa och att förkylningen släpper.
Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???