Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Beror på hur sjuk jag är. Jag är också pedagog och ger lösa instruktioner till rektor/assistent när jag sjukanmäler mig, men är jag för sjuk för att vara på jobbet så är jag ju för sjuk för att sitta och detaljerat beskriva vad varenda elev ska göra. Den som får betalt för arbetet får faktiskt också utföra det, så jag har slutat göra uppsatser om vad varje lektion ska innehålla. Jag tycker också man har rätt att ställa krav att rektorn ringer ut någon som är så pass driftig att de kan göra någon form av planering. På en arbetsdag har jag oftast 3-4 timmar undervisning, övriga 3-4 timmar tycker jag att vikarien också kan göra planering/uppföljning.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79

Som sagt, det beror ju också på varför man är hemma. Om jag vabbar är det inga problem, bara att ringa. Ligger jag hemma i vinterkräksjuka så har jag inte energin att tänka. Förra året svimmade jag i hallen på väg till sängen, jag visste knappt vad jag hette. När jag fick sonen så ringde de som tokar, men fick lämna meddelanden, eftersom jag låg på IVA och sen på BIVA där telefoner inte är tillåtna.

• cloudberry79
    bakeacake skrev 2010-10-20 20:00:33 följande:
    Så du tycker alltså att din vikarie ska stå där och inte veta vad den ska göra?

Skulle du vilja ha det så om du skulle vara vikarie..

"hej Anna, här har du en grupp på 25 elever, gör vad du vill med dem"

Nej Tack!

Igår vikade jag för en kvinna som låg på sjukhus med antibiotika dropp för lunginflammation. Hon hade skrivit ihop 5 A4 sidor med instruktioner och råd...

Men känner man inget ansvar för sina elever så då är det ju helt ok att inte bry sig...
    Visst känner jag ansvar för mina elever, men en eller två dagar kan de jobba efter de riktlinjer jag satt upp. Jag kan inte svara på varenda fråga eller hålla ett föredrag när jag är sjuk, vore jag så frisk att jag kunde skriva fem a4 skulle jag hellre gå på jobbet än förlora inkomst.
Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???