Inlägg från: peolexa |Visa alla inlägg
  • peolexa

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

MrsMommy skrev 2010-10-20 20:19:52 följande:
    Så det är svart eller vitt? Antingen bryr man sig om sina elever och är beredd att avstå allt vad privatliv är, eller så bryr man sig inte alls? Det finns inget annat jobb där man förväntas ställa upp så 100%igt. När min kollega förra året meddelade att hon var gravid var det allvarligt en förälder som blev lite sur och ifrågasatte vad som skulle hända med hennes sons utveckling i kollegans ämnen. Undrar vad de kommer att säga om jag kommer med samma besked... Vi har ju ingen rätt att vara människor, läraryrket är inte ett jobb utan en livsstil, eller? Sorry, men jag är privatperson också, även om jag bryr mig om mina elever och deras utveckling. Men jag är också övertygad om att det finns andra som kan fylla mina skor när jag är borta.

Dessutom hade jag redan lämnat instruktioner, så uppenbarligen är jag väl inte helt hjärtlös.
    Du måste förstå att läraryrket är precis som mitt sjuksköterskeyrke - ett kall! Att vara sjuk är inte en ursäkt för att inte jobba! Lön? Det behöver man väl inte ha? Du måste ju OFFRA ditt eget liv för barnens skull, det förstår du väl? Flört

Nej. Jag tycker att om man är sjuk så är det upp till kollegorna eller rektorn som arbetar den dagen att ge vikarien instruktioner om vad som ska göras. Är man sjuk så är man. Då ska man inte jobba. Eller, om man förväntas jobba hemifrån så ska man banne mig ha full lön också.

Är så trött på att man inte förväntas ha något eget liv inom vissa yrken.
  • peolexa

Men alla ni som tycker att man ska jobba hemifrån trots att man är sjuk: ska man inte ha lön då också? Eller tycker ni faktiskt att det är rimligt att man jobbar hemifrån när man är sjuk ändå? Volontärarbete? För det kan inte ingå i någons arbetsbeskrivning att man ska behöva jobba när man är sjukskriven. Ingen ställer väl upp på det, med en enkel lärarlön? (och nej, jag själv tjänar inte ett dugg bättre, därför förstår jag till fullo att man inte vill ställa upp).

Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???