Inlägg från: Ljushuvud |Visa alla inlägg
  • Ljushuvud

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Har bara läst ett par inlägg, men ser tydligt vad de flesta anser,,

Visst, det är inte konstigt att arbetsgivaren känner att de "måste" ringa för att få verksamheten att fungera som vanligt.

Min lilla twist på det hela är att arbetsgivaren har misslyckats om man inte klarar sig utan en person som är hemma i ett par dagar!

Det är ju faktiskt inte tillåtet att arbeta när man är sjukskriven! Låter säkert byråkratiskt i mångas öron, men om man hårddrar det så finns det en potentiell risk att den sjukskrivne inte blir berättigad den ersättning som han/hon borde få. Arbetsgivaren har ju knappast tänkt sig att betala ut lön för den aktuella konsultationen?!

Givetvis skall man alltid försöka hjälpa till, även om man är sjuk så skall man försöka och arbetsgivaren måste vara både ödmjuk och förstående! Vill eller orkar den sjukskrivne inte hjälpa till så är det helt ok!

Det finns något som fint kallas för "risk management". D.v.s man lägger inte alla äggen i samma korg.

• Ljushuvud

Jag tycker att "ansvarskänslan" skall vara klart mycket tydligare lagd på arbetsgivaren! Men givetvis skall man själva försöka hjälpa till...

• Ljushuvud

Tror också att det beror på arbetsgivarens attityd. Är det en bra chef/arbetsgivare så är det mycket lättare att ha överseende med att man blir uppringd när man är sjuk.

Min förra arbetsgivare? Jag hade skrikit rakt ut "Dra åt hvt!" och slängt på luren...

Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???