• MrsMommy

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Jag har åkt på en rejäl förkylning och har legat hemma sjuk sedan i lördags, hemma från jobbet måndag och och idag. Igår fick jag ett sms från vår sekreterare där hon bad om instruktioner för min eventuella vikarie. Jag blev irriterad och svarade i ett mail till henne och rektorerna (är pedagog) att jag är sjuk och de får lösa det. Jag fick svaret från en rektor att det ju är bättre för verksamheten om jag kan ge några instruktioner, men om jag inte fixar det för att jag är så sjuk så klarar de det nog. Jag hade också meddelat dem att jag hade lämnat lösa instruktioner till mina kollegor. Idag skulle det komma en vikarie. Plötsligt ringer min mobil, då är det vikarien som vill ha instruktioner. Jag svarade inte och ringde inte tillbaka.

Tycker ni att det är okej att man blir kontaktad när man är hemma sjuk för att ge vikarieinstruktioner????? Händer det på era arbetsplatser????

• Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???
  • PruttPottan

Det var väl inte vidare pedagogiskt tänkt? Det hade varit bättre om du skrivit ner vad de behövde veta ist för att ge lösa intruktioner. Det måste ju vara ett gott betyg att de inte klarar sig helt utan dig tycker jag.

• Fiyali

Om de behöver mig får de gärna ringa! Skulle jag vara så dålig att jag inte kan eller orkar prata, så hade jag om jag orkat - svarat och förklarat läget, eller hört av mig senare och förklarat.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • MrsMommy

Oj, vad många kommentarer. Jag har läst igenom allt och funderat. Jag tror att det hänger lite på hur oumbärlig man är/tycker att man är på arbetsplatsen. Visst har jag ansvaret för att eleverna får möjlighet att lära sig det de ska utifrån alla mål, men innebär det att jag har ansvar för varenda undervisningsminut? Varför ska man arbeta i arbetslag om det bara är individen som har ansvar för sina timmar? Alla har ju olika personligheter och olika saker att bidra med, om en vikarie vill hoppa in och undervisa något helt annat som de inte kan få av mig så är jag tacksam för det. Eller? Jag förstår att det finns vissa situationer då man akut måste ringa (t.ex. med skolbussen, stackare!), men jag tror att man med goda rutiner och ett väl samarbetande arbetslag kan se till att man slipper bli uppringd när man är hemma sjuk. Jag ska ta upp det här med mitt arbetslag och ledningen när jag kommer tillbaka.

Någon skrev att det beror på vad de betalar, vi har en högskoleutbildning på minst 9 terminer, hysteriskt mycket ansvar och en ingångslön på under 20.000:-. Inte värt att svara i telefon för... (Yes, jag är bitter över våra kassa löner!)

• studentbruttan29
    Trasan99 skrev 2010-10-20 12:22:53 följande
    Någon skrev att det beror på vad de betalar, vi har en högskoleutbildning på minst 9 terminer, hysteriskt mycket ansvar och en ingångslön på under 20.000:-. Inte värt att svara i telefon för... (Yes, jag är bitter över våra kassa löner!)
    Hahaha..okej TS..Jag ger mig!  Solig

Skulle vara väldigt roande och höra den konversationen med Rektorn, "jag skulle svara i telen när jag är sjuk om lönen vore högre":  Tungan ute

Håller med, HÖGRE LÖNER till oss lärare. :)
  • MizzTez

Tycker inte det är okej att jobbet ska ringa när man är sjuk, visst kanske engång för att fråga om en enkel sak men inte mer än så och svarar man inte så ska de fatta piken! Man blir inte frisk om man ska behöva jobba hemmifrån och dessutom är det stressande för istället för att ligga och vara sjuk börjar man fundera på jobbet. Nä blä!

• Ramborg

Håller med om slutsatsen att det beror på vilket jobb man har. På inget av mina jobb har det funnits vikarier, och ingen har koll på mina uppgifter, så det är bara till att ringa någon av kollegorna och be om hjälp med att ställa in mötet med x, kontakta kunden y och säga varför han inte får sitt dokument förrän jag är frisk, etc. Inget att be för. Så gjorde alla och det var normalt. Skulle man kräva att någon annan gjorde det när man bara var förkyld skulle man nog få glömma löneförhöjning nästa gång. Det skulle ses som ogint, illojalt och konstigt.

Och sen ta itu med högarna på skrivbordet när man är frisk igen. Samma som efter semestern för övrigt.

• slangbella
    MrsMommy skrev 2010-10-19 11:38:30 följande:
    Jag har åkt på en rejäl förkylning och har legat hemma sjuk sedan i lördags, hemma från jobbet måndag och och idag. Igår fick jag ett sms från vår sekreterare där hon bad om instruktioner för min eventuella vikarie. Jag blev irriterad och svarade i ett mail till henne och rektorerna (är pedagog) att jag är sjuk och de får lösa det. Jag fick svaret från en rektor att det ju är bättre för verksamheten om jag kan ge några instruktioner, men om jag inte fixar det för att jag är så sjuk så klarar de det nog. Jag hade också meddelat dem att jag hade lämnat lösa instruktioner till mina kollegor. Idag skulle det komma en vikarie. Plötsligt ringer min mobil, då är det vikarien som vill ha instruktioner. Jag svarade inte och ringde inte tillbaka.

Tycker ni att det är okej att man blir kontaktad när man är hemma sjuk för att ge vikarieinstruktioner????? Händer det på era arbetsplatser????
    Jag ser inget fel i att någon från jobbet skulle ringa fast jag var sjuk. Det ligger ju i mitt intresse också att allt flyter på när jag är borta. Kan jag/orkar jag prata i telefon och använda tankeverksamheten på nån nivå så är det helt ok.
    (¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • JaneDoe10

Du orkar skriva ett inlägg här men inte svara och ge några instruktioner?

♥ Vecka 19 ♥ BF 19 Mars ♥
  • deelah

Jag förstår inte, jag menar är du så sjuk att du inte ens kan prata..?

• Alessia

Dålig planering på skolan!  Varje lärare bör ha en terminsplanering dvs vad som skall arbetas med i resp. ämne ämne under terminen och dessutom en detaljplanering för det arbetsområde man arbetar med just nu. På mina barns skola finns detta. Terminsplaneringen finns på skolans hemsida, detaljplaneringen i en pärm och en fil i arbetslaget. När en lärare är sjuk går vikarien till pärmen/filen och vet då vad  klassen ska arbeta med. Läraren får vara sjuk i lugn och ro.
    Är ett barn hemma med sjukdom eller har lov för resa, får man ett papper eller mejl hem med uppgifter i alla ämnen om vad som klassen jobbar med under elevens frånvaro.  Otroligt bra!

Något för TS skola att ta efter kanska???

Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???