• MrsMommy

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Jag har åkt på en rejäl förkylning och har legat hemma sjuk sedan i lördags, hemma från jobbet måndag och och idag. Igår fick jag ett sms från vår sekreterare där hon bad om instruktioner för min eventuella vikarie. Jag blev irriterad och svarade i ett mail till henne och rektorerna (är pedagog) att jag är sjuk och de får lösa det. Jag fick svaret från en rektor att det ju är bättre för verksamheten om jag kan ge några instruktioner, men om jag inte fixar det för att jag är så sjuk så klarar de det nog. Jag hade också meddelat dem att jag hade lämnat lösa instruktioner till mina kollegor. Idag skulle det komma en vikarie. Plötsligt ringer min mobil, då är det vikarien som vill ha instruktioner. Jag svarade inte och ringde inte tillbaka.

Tycker ni att det är okej att man blir kontaktad när man är hemma sjuk för att ge vikarieinstruktioner????? Händer det på era arbetsplatser????

• Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???
  • MrsMommy

För min del är det en principsak. Jag är alltid den som får ta hand om vikarierna som kommer när mina kollegor är sjuka (japp, även när det gällde att täcka upp för en utbränd kollega i 4-5 månader innan det kom en behörig vikarie) och jag har ju redan lämnat instruktioner. Varför kan de inte fråga mina kollegor som är på plats? Så är det ju alltid när någon annan är borta....

Till saken hör att min rektor är "orolig för mig", jag antar att det handlar om att jag tar för mycket ansvar och att det blir för stressigt. Hur ska jag någonsin kunna varva ner när jag inte ens får släppa jobbet när jag är hemma sjuk???? Dessutom fick jag igår ett sms om det klockan 8.00. Förväntas man vara vaken kl 8 när man ligger hemma sjuk? Jag trodde att vika var rekommenderat....

• Erki

Självklart skulle jag vilja att mitt jobb ringde mig även om jag var sjuk för att verksamheten skulle fungera. Jag vill ju komma tillbaka till ordning och inte kaos för att ingen vet vad som skall göras?? 
    Självklart om du är dålig ska de inte ringa och störa för småsaker hela tiden utan det ska finnas lämnade av dig klara direktiv om hur ditt arbete sköts.

Vi har så på min arbetsplats att vem som helst ska kunna gå in och göra mitt arbete om jag blev okontaktbar av någon anledning. Det finns klart och tydligt nedskrivet alla arbetsmoment. (arbetar med administration av löner och anställningar så det är många moment under en dag)

• jeeri74

Tycker det är helt okej, det är väl till och med bra att vikarien ska veta vad hon/han ska göra. Annars är det ju eleverna som i slutändan drabbas.

Jobbar själv inte som lärare, men måste ha vikarier när jag är sjuk/vab, säger alltid att de får ringa om de undrar något.

• MrsMommy
    BuoBä skrev 2010-10-19 11:49:17 följande:

När jag jobbade som lärarvikarie för några år sedan fick man alltid telefonnumret till den ordinarie läraren när man blev inringd. Det kändes ju lagom kul att ringa upp en sjuk person kl 7 på morgonen, men hur skulle man annars veta vad man skulle göra??

Nog för att rektor och kollegor finns på plats, men de vet väl inte exakt vad du hade planerat för just de här lektionerna?

Fast jag hade ju mailat mina instruktioner till hela mitt arbetslag, duger inte det? Och jag planerar inte alltid mina lektioner i förväg, jag lämnar fritt spelrum till vikarien att improvisera ihop en lektion. Enligt facket ska jag inte planera lektioner jag inte ska hålla....
  • Bottis

På min sambos arbete har de som policy att ringa hem till sina anställda och höra hur de mår när de är sjuka.

På mitt arbete, är också pedagog ringer de inte hem men det är däremot självklart att jag slänger iväg ett mail med instruktioner för mina lektioner så de vet vad som ska göras och eleverna inte står där utan ngt att göra. 

• elektra1

har ni ingen pärm på jobbet eller nåt där det står hur vikarien ska göra? Det brukar ju finnas. Eller att vikarien vet vad som ska göras. Vikarien lär ju ha varit där förut?

• studentbruttan29

Varför frågar du våra åsikter när du inte ville ha några??

• MrsMommy
    elektra1 skrev 2010-10-19 11:54:52 följande:
    har ni ingen pärm på jobbet eller nåt där det står hur vikarien ska göra? Det brukar ju finnas. Eller att vikarien vet vad som ska göras. Vikarien lär ju ha varit där förut?
    Vi har en sådan men rutinen att lämna ut den har inte funkat ännu, men det ska vara på g. Det kan komma nya vikarier, men med enkla instruktioner ska de väl fixa det, eller?
  • Mullet

Kan ju inte påstå att det är särskilt roligt när jobbet ringer hem när man är hemma sjuk.
    Beror ju klart lite på hur sjuk man är men är jag hemma med feber eller magsjuka så uppskattar jag inte ett samtal från en kollega eller chef. Men då brukar jag inte heller svara..räcker med att dom oftast väcker en..

• MrsMommy
    studentbruttan29 skrev 2010-10-19 11:55:11 följande:
    Varför frågar du våra åsikter när du inte ville ha några??
    Jag är mest överraskad att alla tycker att man ska jobba trots att man är sjuk. Ingen lön = inget jobb, eller? Är alla så superlojala mot sina arbetsplatser?
Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???