• MrsMommy

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Jag har åkt på en rejäl förkylning och har legat hemma sjuk sedan i lördags, hemma från jobbet måndag och och idag. Igår fick jag ett sms från vår sekreterare där hon bad om instruktioner för min eventuella vikarie. Jag blev irriterad och svarade i ett mail till henne och rektorerna (är pedagog) att jag är sjuk och de får lösa det. Jag fick svaret från en rektor att det ju är bättre för verksamheten om jag kan ge några instruktioner, men om jag inte fixar det för att jag är så sjuk så klarar de det nog. Jag hade också meddelat dem att jag hade lämnat lösa instruktioner till mina kollegor. Idag skulle det komma en vikarie. Plötsligt ringer min mobil, då är det vikarien som vill ha instruktioner. Jag svarade inte och ringde inte tillbaka.

Tycker ni att det är okej att man blir kontaktad när man är hemma sjuk för att ge vikarieinstruktioner????? Händer det på era arbetsplatser????

• Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???
  • nettan 70
    Ellie86 skrev 2010-10-19 11:59:37 följande:
    Å vad gäller att jobbet betalar när du är sjukledig, vafan, det är deras SKYLDIGHET.

Jag förstår dig till hundra! Speciellt när du har lämnat instruktioner tidigare.
    Och vad är din skylldighet som anställd?????
  • MrsMommy
    nettan 70 skrev 2010-10-19 12:16:30 följande:
    Och vad är din skylldighet som anställd?????
    Att utföra mina arbetsuppgifter på arbetsplatsen de dagar jag är i tjänst, eller? Skulle jag bli inkallad på ett möte under ett lov, t.ex., för jag övertid. Får jag lite vanlig lön om jag jobbar när jag är hemma sjuk?
  • lillabebben
    MrsMommy skrev 2010-10-19 12:09:33 följande:
    MÅSTE det verkligen det? Överlever inte eleverna en lektion med mindre meningsfullt innehåll? Kanske är annorlunda på gymnasiet, men jag är helt övertygad om att mina elevers chanser att nå målen i grundskolan inte påverkas av en lektion utan vikarieinstruktioner...
    Nja, en lektion utan innehåll är ju inga problem men är jag så pass sjuk att jag är hemma så blir jag oftast hemma längre och då krävs det lite mer planering. Men visst, är man borta en dag så klarar sig både eleverna och undervisningen alldeles utmärkt ändå Gäller det bara en dag ringer de inte heller mig men det är om  jag är borta längre som jag måste instruera vikarien och det är helt ok för mig för jag vinner ju på det i längden. Är jag så sjuk att jag inte klarar av att prata eller maila så skulle rektorn nog inte kräva något av mig heller.
  • cloudberry79

Beror på hur sjuk jag är. Jag är också pedagog och ger lösa instruktioner till rektor/assistent när jag sjukanmäler mig, men är jag för sjuk för att vara på jobbet så är jag ju för sjuk för att sitta och detaljerat beskriva vad varenda elev ska göra. Den som får betalt för arbetet får faktiskt också utföra det, så jag har slutat göra uppsatser om vad varje lektion ska innehålla. Jag tycker också man har rätt att ställa krav att rektorn ringer ut någon som är så pass driftig att de kan göra någon form av planering. På en arbetsdag har jag oftast 3-4 timmar undervisning, övriga 3-4 timmar tycker jag att vikarien också kan göra planering/uppföljning.

If you love me - please don't feed me!
  • Madeleine 86
    MrsMommy skrev 2010-10-19 12:12:32 följande:
    Visst har jag en långsiktig planering utifrån målen i mitt huvud, men jag detaljplanerar sällan tidigare än samma dag som jag ska ha lektionen. (Jag vet inte hur det ser ut på andra skolor, men min planeringstid är minimal!) Vi brukar ofta lösa vikarielektioner med att eleverna får ha "arbetspass" där de får jobba vidare med saker de gör i valfritt ämne, t.ex. kan de alltid jobba vidare med matten. Är det alltid fel?
    Det är väl det vanligaste efter några år i yrket att man inte detaljplanerar så mycket men vikarien vet ju ingenting om klassen och har inga av dina förkunskaper att utgå ifrån. Vad innebär jobba vidare i matten? Typ traggla tal? Det är väl inte särskilt utvecklande. Är det kris så är det kris, då får väl vikarien göra vad som finns att tillgå men det bästa är ju om man inte snuvar eleverna på pedagogisk verksamhet.
  • MrsMommy
    Madeleine 86 skrev 2010-10-19 12:19:30 följande:
    Det är väl det vanligaste efter några år i yrket att man inte detaljplanerar så mycket men vikarien vet ju ingenting om klassen och har inga av dina förkunskaper att utgå ifrån. Vad innebär jobba vidare i matten? Typ traggla tal? Det är väl inte särskilt utvecklande. Är det kris så är det kris, då får väl vikarien göra vad som finns att tillgå men det bästa är ju om man inte snuvar eleverna på pedagogisk verksamhet.
    Men den biten tänker jag att mitt arbetslag kan ta, eller? Eftersom jag alltid brukar få ta den biten när någon annan är sjuk....
  • MrsMommy
    cloudberry79 skrev 2010-10-19 12:19:06 följande:
    Beror på hur sjuk jag är. Jag är också pedagog och ger lösa instruktioner till rektor/assistent när jag sjukanmäler mig, men är jag för sjuk för att vara på jobbet så är jag ju för sjuk för att sitta och detaljerat beskriva vad varenda elev ska göra. Den som får betalt för arbetet får faktiskt också utföra det, så jag har slutat göra uppsatser om vad varje lektion ska innehålla. Jag tycker också man har rätt att ställa krav att rektorn ringer ut någon som är så pass driftig att de kan göra någon form av planering. På en arbetsdag har jag oftast 3-4 timmar undervisning, övriga 3-4 timmar tycker jag att vikarien också kan göra planering/uppföljning.
    Tack! Precis så tänker jag! Annars kanske man inte ska jobba som vikarie... (Men så finns det ju knappt några vikarier där jag jobbar heller...)
  • nettan 70
    MrsMommy skrev 2010-10-19 12:17:51 följande:
    Att utföra mina arbetsuppgifter på arbetsplatsen de dagar jag är i tjänst, eller? Skulle jag bli inkallad på ett möte under ett lov, t.ex., för jag övertid. Får jag lite vanlig lön om jag jobbar när jag är hemma sjuk?
    Men om du är så pass frisk så att du kan sitta här och skriva massa svar så kan du väl ge vikarien lite direktiv oxå.
  • Bling1975

Oj, tänk om man hade ett jobb där man kunde stänga av telefonen bara för att man "inte är i tjänst". Visst kan man inte förväntas arbeta när man är sjuk, men att ställa upp i 5-10 minuter för att hjälpa den som ska ta över ens arbetsuppgifter tycker jag är en självklarhet om man bara är hemma och är vanligt sjuk (förkylning, influensa etc). För mig är det självklart att min telefon kommer att ringa om jag är sjuk för mina kollegor och kunder har garanterat frågor som bara jag kan svara på.

Medarbetare som lämnar sina kollegor/kunder etc i sticket och ser allt som arbetsgivarens problem att lösa skulle inte jag vilja ha anställda. Jag anser att man har ett helhetsansvar för sina arbetsuppgifter och där i ingår överlämning om man själv inte kan utföra dem.

Om det är mer än några minuters arbete som krävs så får du väl helt enkelt tidrapportera den tiden om det är pengarna det hänger på, man måste inte vara sjuk en heldag.

Stitch längtar efter Lilo
  • nettan 70
    Bling1975 skrev 2010-10-19 12:31:47 följande:
    Oj, tänk om man hade ett jobb där man kunde stänga av telefonen bara för att man "inte är i tjänst". Visst kan man inte förväntas arbeta när man är sjuk, men att ställa upp i 5-10 minuter för att hjälpa den som ska ta över ens arbetsuppgifter tycker jag är en självklarhet om man bara är hemma och är vanligt sjuk (förkylning, influensa etc). För mig är det självklart att min telefon kommer att ringa om jag är sjuk för mina kollegor och kunder har garanterat frågor som bara jag kan svara på.

Medarbetare som lämnar sina kollegor/kunder etc i sticket och ser allt som arbetsgivarens problem att lösa skulle inte jag vilja ha anställda. Jag anser att man har ett helhetsansvar för sina arbetsuppgifter och där i ingår överlämning om man själv inte kan utföra dem.

Om det är mer än några minuters arbete som krävs så får du väl helt enkelt tidrapportera den tiden om det är pengarna det hänger på, man måste inte vara sjuk en heldag.
    Håller med dig till fullo. Men sen är jag ju arbetsgivare oxå *S*
Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???