• MrsMommy

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Jag har åkt på en rejäl förkylning och har legat hemma sjuk sedan i lördags, hemma från jobbet måndag och och idag. Igår fick jag ett sms från vår sekreterare där hon bad om instruktioner för min eventuella vikarie. Jag blev irriterad och svarade i ett mail till henne och rektorerna (är pedagog) att jag är sjuk och de får lösa det. Jag fick svaret från en rektor att det ju är bättre för verksamheten om jag kan ge några instruktioner, men om jag inte fixar det för att jag är så sjuk så klarar de det nog. Jag hade också meddelat dem att jag hade lämnat lösa instruktioner till mina kollegor. Idag skulle det komma en vikarie. Plötsligt ringer min mobil, då är det vikarien som vill ha instruktioner. Jag svarade inte och ringde inte tillbaka.

Tycker ni att det är okej att man blir kontaktad när man är hemma sjuk för att ge vikarieinstruktioner????? Händer det på era arbetsplatser????

• Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???
  • lillevi

HAHA!
    jag har åxå vart förskyld som fasiken sen i lördags och varit hemma idag och igår. Mina kollegor har ringt mig kanske 3 gånger för att dom behövde hjälp. jag fattar inte hur man kan störa sig på det? det e ju bara o skita i o svara om man tycker det är så jobbigt? det är ju kul att du är så behövd! o när man är sjuk så har man ju ändå inte så värst mycket o göra................. e ju inte direkt upptagen med nåt. :)

• Ellie86
    nettan 70 skrev 2010-10-19 12:16:30 följande:
    Och vad är din skylldighet som anställd?????
    MrsMommy skrev 2010-10-19 12:17:51 följande:
    Att utföra mina arbetsuppgifter på arbetsplatsen de dagar jag är i tjänst, eller? Skulle jag bli inkallad på ett möte under ett lov, t.ex., för jag övertid. Får jag lite vanlig lön om jag jobbar när jag är hemma sjuk?
    PRECIS!

Min skyldighet som anställd är att göra mitt jobb när jag ÄR PÅ JOBBET. INTE när jag är hemma. Å faktum kvarstår: Hon har ju inte lämnat sina kollegor i sticket! Hon har ju mejlat dom instruktioner!

Jag vet inte hur ni har på ditt jobb, men på mitt jobb har vi arbetsbeskrivning, där står INGET om att jag måste rycka in när jag är sjuk. Är jag sjuk så är jag sjuk. Å om jag orkar sitta här å skriva på FL eller inte har inget med mitt jobb att göra! Är man sjuk så är man liksom.
  • Atamon
    Bling1975 skrev 2010-10-19 12:31:47 följande:
    Oj, tänk om man hade ett jobb där man kunde stänga av telefonen bara för att man "inte är i tjänst". Visst kan man inte förväntas arbeta när man är sjuk, men att ställa upp i 5-10 minuter för att hjälpa den som ska ta över ens arbetsuppgifter tycker jag är en självklarhet om man bara är hemma och är vanligt sjuk (förkylning, influensa etc). För mig är det självklart att min telefon kommer att ringa om jag är sjuk för mina kollegor och kunder har garanterat frågor som bara jag kan svara på.

Medarbetare som lämnar sina kollegor/kunder etc i sticket och ser allt som arbetsgivarens problem att lösa skulle inte jag vilja ha anställda. Jag anser att man har ett helhetsansvar för sina arbetsuppgifter och där i ingår överlämning om man själv inte kan utföra dem.

Om det är mer än några minuters arbete som krävs så får du väl helt enkelt tidrapportera den tiden om det är pengarna det hänger på, man måste inte vara sjuk en heldag.
    Instämmer fullt ut!  (och jag är inte arbetsgivare)
  • MrsMommy
    Ellie86 skrev 2010-10-19 12:52:49 följande:
    MrsMommy skrev 2010-10-19 12:17:51 följande:
    Att utföra mina arbetsuppgifter på arbetsplatsen de dagar jag är i tjänst, eller? Skulle jag bli inkallad på ett möte under ett lov, t.ex., för jag övertid. Får jag lite vanlig lön om jag jobbar när jag är hemma sjuk?
    PRECIS!

Min skyldighet som anställd är att göra mitt jobb när jag ÄR PÅ JOBBET. INTE när jag är hemma. Å faktum kvarstår: Hon har ju inte lämnat sina kollegor i sticket! Hon har ju mejlat dom instruktioner!

Jag vet inte hur ni har på ditt jobb, men på mitt jobb har vi arbetsbeskrivning, där står INGET om att jag måste rycka in när jag är sjuk. Är jag sjuk så är jag sjuk. Å om jag orkar sitta här å skriva på FL eller inte har inget med mitt jobb att göra! Är man sjuk så är man liksom.
    Tack!

Misstänker att det finns gott om "duktiga flickor" här som gärna alltid vill göra sitt bästa och riskerar att bli sjukskrivna pga stress.... Jag vill inte hamna där, det är därför jag försöker sätta ner foten!

Det har nu framkommit att det inte alls är sekreteraren som lämnat ut mitt nummer, troligtvis är det någon i arbetslaget. Har tagit upp det där och det kommer att diskuteras vidare.
  • Ellie86
    MrsMommy skrev 2010-10-19 13:17:18 följande:
    Tack!

Misstänker att det finns gott om "duktiga flickor" här som gärna alltid vill göra sitt bästa och riskerar att bli sjukskrivna pga stress.... Jag vill inte hamna där, det är därför jag försöker sätta ner foten!

Det har nu framkommit att det inte alls är sekreteraren som lämnat ut mitt nummer, troligtvis är det någon i arbetslaget. Har tagit upp det där och det kommer att diskuteras vidare.
    Absolut! Jag håller med dig. Men det är väl olika för olika generationer, hur man ser på dessa situationerna. Vissa lever för att arbeta, andra arbetar för att leva.
  • Ingiz
    MrsMommy skrev 2010-10-19 12:15:51 följande:
    Det verkar vara mycket rrevligare samtal!

Jag förstår vad du menar, men min planering är ofta att kolla vad som kommer framåt i boken och utgå från det, det mesta jag gör finns i mitt huvud och inte nedskrivet. Ännu mer svammligt, kanske...
    Ja, det är mer en rar dam som ger råd och tips.

Förstår precis vad du menar med planering i huvudet och vad som kommer framåt i boken.

Såg också att du hade skrivit att det inte var sekreteraren som gett ditt nummer. Tråkigt att det var en kollega! Men förhoppningsvis kommer det inte hända igen.

Vissa saker är principsaker! Jag har mina och då ska du få ha dina! Så enkelt är det.

Hoppas allt löser sig till det bästa och att förkylningen släpper.
  • Ellie86

Ja! Det har ju jag glömt å säga! Krya på dig TS! :)

• MrsMommy
    Ellie86 skrev 2010-10-19 13:33:55 följande:
    Ja! Det har ju jag glömt å säga! Krya på dig TS! :)
    Tack!
  • cloudberry79

Som sagt, det beror ju också på varför man är hemma. Om jag vabbar är det inga problem, bara att ringa. Ligger jag hemma i vinterkräksjuka så har jag inte energin att tänka. Förra året svimmade jag i hallen på väg till sängen, jag visste knappt vad jag hette. När jag fick sonen så ringde de som tokar, men fick lämna meddelanden, eftersom jag låg på IVA och sen på BIVA där telefoner inte är tillåtna.

If you love me - please don't feed me!
  • Fru U

Om det är jätteviktigt så förstår jag samtalet och svarar även om jag blir irriterad.

Skulle jag vara nyopererad eller nåt sånt svarar jag nog inte (då brukar man vara helt väck i huvudet ändå) men vanlig sjukdom (förkylning, maginfluensa eller så) så svarar jag

har ont i handen o skriver därför som en kråka
Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???