Min sambo fixar inte att jag är bisexuell !
Problemet ligger hos honom och det är något han kanske behöver hjälp med att inse. Att du är bi är egentligen ingen särskild anledning, han hade troligen varit lika osäker/orolig om du vore straight också (men hittat andra orsaker till sin oro).
Egentligen gäller ju samma sak för oss alla i alla förhållanden, det finns inga garantier.
Man får leva på så gott man kan, göra varandra lycklig och försöka bygga något hållbart för framtiden. Tillit och förtroende är den allra viktigaste byggstenen i det fallet.
Om man ny har en partner som är osäker så kan man egentligen bara vara så tydlig som möjligt med sina känslor och sin kärlek samt bolla tillbaka frågan. Dvs (ungefär);
"- Gör det du behöver för att förstå att jag älskar dig, jag själv kan inte göra mer än att vara mig själv och öppet visa/förklara min kärlek. Om inte det räcker för dig så får du bestämma dig för hur du vill hantera detta. Kan det vara så att du är osäker på vad du känner för mig?"
Om känslan hos partnern är väldigt stark så skulle jag rekommendera honom (eller er båda?) att tala med en familjerådgivare. Där kan man få precis det stöd man behöver för att komma förbi såna här mentala blockeringar.
Personligen så håller jag med föregående talare, det vore riktigt läckert om min fru hade varit bi, då hade hon gärna fått underhålla mig med gamla minnen och berättelser.. :) Eller rent av hitta en "kollega" att bjuda hem till en gemensam omgång...