• Free Spirit

    Islam en farlig religion?

    Det er mye tals om Islam både i media og dermed også her..og funder på hva tycker du som ikke muslim:
    Er Islam en farlig religion og hvorfor og på hvilken måte då anser du?

    Om du (ikke muslim) anser at det er en fredens relgion hvordan anser du du då at det kommer til uttrykk hvor du bor og ellers i verden?

  • Svar på tråden Islam en farlig religion?
  • Posh

    Islam är inte en farlig religion. Det finns däremot inslag i religionen som kan trigga farliga människor att potentiellt göra mycket farliga saker.
    Det är en viss skillnad. Hur är en religion farlig i sig menar du? Utveckla gärna.
    Allt handlar om uttolkningar - ALLT.

    Det finns möjlighet att se även andra religioner som farliga redskap, farliga plattformer. Det finns möjlighet att se politik, statsskick och individer som farliga.
    Jag tror det blir svårt att argumentera för att just islam är en farlig religion men du får försöka?

  • VirrigaVerna

    Islam är inte en farligare religion än t.ex kristendom. Det som är farligt är fanatism och det hittar du i alla religioner även kristendom. Så mitt svar blir nej religion är inte farligt men fanatism är det.


    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • ViceGuy

    1. Islam är en farlig religion, då den går ut på världsherravälde.
    Dess utövare är dock i regel helt ofarliga.

    2. Islam är en religion av fred. Eftersom koranen uttrycker att fred enbart kan uppkomma när hela världen är islamiserad och går under Sharia.

    Visst det är inte samma slags freds-budskap som vi är vana vid när vi tänker på en "fredlig religion", men rent tekniskt så måste man väl kalla religionen fredlig :S


    The most exciting phrase to hear in science, is not Eureka! (I found it!) but 'That's funny...' -Isaac Asimov
  • Nami08
    ViceGuy skrev 2010-10-31 19:06:40 följande:
    1. Islam är en farlig religion, då den går ut på världsherravälde.
    Dess utövare är dock i regel helt ofarliga.

    2. Islam är en religion av fred. Eftersom koranen uttrycker att fred enbart kan uppkomma när hela världen är islamiserad och går under Sharia.

    Visst det är inte samma slags freds-budskap som vi är vana vid när vi tänker på en "fredlig religion", men rent tekniskt så måste man väl kalla religionen fredlig :S
    Tack , jag ser mig själv som rätt så ofarlig faktiskt ;)
    Jag väljer fred och ödmjukhet.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    ViceGuy skrev 2010-10-31 19:06:40 följande:
    Visst det är inte samma slags freds-budskap som vi är vana vid när vi tänker på en "fredlig religion", men rent tekniskt så måste man väl kalla religionen fredlig :S
    Vad är en fredlig religion? 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    ViceGuy skrev 2010-10-31 19:06:40 följande:
    2. Islam är en religion av fred. Eftersom koranen uttrycker att fred enbart kan uppkomma när hela världen är islamiserad och går under Sharia.
    Källa på det, tack!
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Nami08 skrev 2010-10-31 22:53:09 följande:
    Tack , jag ser mig själv som rätt så ofarlig faktiskt ;)
    Jag väljer fred och ödmjukhet.
    Tack för vad? Han anklagar islam i sitt inlägg och du tackar honom. 
  • Kakmonstret

    Alla religioner är livsfarliga förtryckande pesthärdar.

    Bara betänk hur mycket religioner ställt till med i historien, och hur religioner fortfarande tillåts utföra vidrigheter i skydd av guds namn.

  • M C

    Islam är lika farlig som kristendomen, tyvärr är den muslimska delen av världen sorgligt underutbildade och kan inte ställa sig utanför sin egen religion och tappar därmed den förståelse för andra som är livsviktig för en fredlig värld. Samma tänk förekommer inom vit makt-rörelsen, "vi och dom".


    Det finns och har funnits kluster av kristna terrorister med, men just nu är det bättre där än i muslimska länder.


    Fast tittar vi lite närmare på de djupt fundamentalistiska områdena i US är det nästan lika illa där - säger bara Waco. Men blotta storleken på dessa områden gör dem ofarliga i världsfreds-sammanhang.


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden Islam en farlig religion?