• Anonym

    Jag har vidriga mardrömmar varje natt!

    Jag orkar inte mer! Jag har vidriga mardrömmar varje natt. Jag blir alltid jagad, skjuten, knivhuggen, mitt flygplan kraschar osv och jag orkar inte mer. Jag är helt slut när jag vaknar på morgonen.

    Jag tar ingen medicin och vet inte vad som skulle ge mig dessa mardrömmar vareviga natt. Det har varit så sen jag flyttade utomlands för många år sen.

  • Svar på tråden Jag har vidriga mardrömmar varje natt!
  • Anonym

    Kan säga att jag inte flyttat utomlands eller något och det har alltid varit såhär mer eller mindre :-P

  • Anonym

    har också väldigt mycket mardrömmar. Så tack för tipsen! =)

    men kan dock inte komma med några egna.. Har haft mardrömmar hela livet och har väl som "vant" mig.

  • Anonym (hrmmm)

    Bor utomlands med, hehe, börjar vi se ett mönster här? Har haft perioder med riktigt hemska mardrömmar sedan tonåren, sådana hemska så man vaknar av att man skriker och fläktar med armarna. Levande som skräckfilmer, håller på i någon vecka och sedan går de över.

    Ingen som försökt styra sina drömmar? Då brukar de försvinna.

  • Rafael90

    Jag har alltid haft väldigt livliga drömmar. Drömmer varje natt, 4-5 olika drömmar varje gång och minns alltid vad jag drömt. Brukar ha 1-2 mardrömmar varje natt som oftast är riktigt obehagliga. Jag tror att det började efter att jag flyttat hemifrån, men har svårt att tro att det har nån koppling eftersom de började 2-3 månader efter flytten och allt var perfa. Det har nu hållt på i ca 2 år, flera mardrömmar varje natt, och jag reagerar knappt längre. Förut kunde jag ligga vaken hela natten och vara rädd efter en dröm, nu somnar jag bara om även om jag vaknat av att jag skriker. Det har blivit vardagsmat.

    Jag röker inte, dricker inte, tar inte droger, inga mediciner. Har haft en historia med psykisk ohälsa (depression och anorexia) men tar inga antidepressiva eller liknande nu. Har aldrig riktigt fått reda på varför jag har mardrömmar, men det vore såklart trevlig att veta varför och få nån bot på det.

  • Anonym

    Det verkar som om vi måste flytta hem igen kamrater.

  • Felicias mamma

    Ända sedan jag var liten så har jag haft svårt att kunna slappna av och somna till. Jag tänker alldeles för mycket och speciellt på kvällarna.
    Precis som Rafael90 så har jag 4-5 olika drömmar och minst 2 st som är riktigt ohyggliga narje natt. Jag tror inte att jag alltid har haft så många mardrömmar och inte varje natt.
    Sedan min dotter kom till världen för 4 år sedan så har det nog kommit fler och fler mardrömmar och oftare. Jag flyttade hemifrån för första gången 2 månader innan hon föddes.
    Ofta drömmer jag mardrömmar som taget ur en skräckfilm och jag är alltid offret i den kategorin.
    Jag drömmer också att min dotter försvinner eller blir kidnappad ur något som först var en helt vanlig dröm men som då blev till en mardröm. Ibland kommer jag ihåg, men omedvetet och ibland medvetet så försöker jag förtränga mina mardrömmar. När jag försöker tyda de drömmar jag kommer ihåg så kan jag ändå inte komma fram till en tänkbar anledning; Jag är en förbaskat bra mamma och älskar min dotter mer än allt annat, så varför drömma om att min dotter försvinner eller blir kidnappad? Jag älskar att leva mitt liv så varför drömma att folk vill hota och mörda mig? Varför ständigt bli jagad i mina drömmar? Allt från naturkatastrofer till skräck.
    I de mardrömmar som min dotter är involverad i vaknar jag upp gråtandes ur, just i dessa drömmar är jag som mest sårbar.

  • Anonym
    Felicias mamma skrev 2010-11-13 02:21:07 följande:

    Ända sedan jag var liten så har jag haft svårt att kunna slappna av och somna till. Jag tänker alldeles för mycket och speciellt på kvällarna.
    Precis som Rafael90 så har jag 4-5 olika drömmar och minst 2 st som är riktigt ohyggliga narje natt. Jag tror inte att jag alltid har haft så många mardrömmar och inte varje natt.
    Sedan min dotter kom till världen för 4 år sedan så har det nog kommit fler och fler mardrömmar och oftare. Jag flyttade hemifrån för första gången 2 månader innan hon föddes.
    Ofta drömmer jag mardrömmar som taget ur en skräckfilm och jag är alltid offret i den kategorin.
    Jag drömmer också att min dotter försvinner eller blir kidnappad ur något som först var en helt vanlig dröm men som då blev till en mardröm. Ibland kommer jag ihåg, men omedvetet och ibland medvetet så försöker jag förtränga mina mardrömmar. När jag försöker tyda de drömmar jag kommer ihåg så kan jag ändå inte komma fram till en tänkbar anledning; Jag är en förbaskat bra mamma och älskar min dotter mer än allt annat, så varför drömma om att min dotter försvinner eller blir kidnappad? Jag älskar att leva mitt liv så varför drömma att folk vill hota och mörda mig? Varför ständigt bli jagad i mina drömmar? Allt från naturkatastrofer till skräck.
    I de mardrömmar som min dotter är involverad i vaknar jag upp gråtandes ur, just i dessa drömmar är jag som mest sårbar.


    Känner igen allt du skriver nästan, drömmarna är som en skräckfilm av värsta sorten. Tror ni att det kan vara något i våra sovrum som gör det? Att det inte är Feng Shui liksom? Att sängen är vänd åt fel håll eller står i något konstigt kors kanske? Jag är desperat för lösningar som ni märker.
  • seriousally
    Anonym skrev 2010-10-31 14:56:50 följande:
    Jag orkar inte mer! Jag har vidriga mardrömmar varje natt. Jag blir alltid jagad, skjuten, knivhuggen, mitt flygplan kraschar osv och jag orkar inte mer. Jag är helt slut när jag vaknar på morgonen.

    Jag tar ingen medicin och vet inte vad som skulle ge mig dessa mardrömmar vareviga natt. Det har varit så sen jag flyttade utomlands för många år sen.
    Jag känner igen mig i ditt problem. Jag drömmer mardrömmar varje natt och har gjort det så länge jag kan minnas. Jag har försökt att få hjälp för detta i flera års tid. Men det finns ingen hjälp att få. Det är som att man inte blir trodd och inget tar problemet på allvar.

    Resultatet är att jag aldrig vaknar utvilad. Jag är ständigt trött och minnen från drömmarna förstör mitt goda humör så drömmarna äv väldigt verkliga och detaljerade.
  • gardocki

    Jag har samma problem som många andra här.
    Jag har mardrömmar varje natt. Det varierar hur många men mellan en gång i timmen till 3 per natt. Jag har haft mycket problem när jag var yngre som jag börjat förstå är grund till detta. Ibland vaknar jag skrikandes, jag drömmer att det står någon i mitt rum med en yxa, sen när jag vaknar ser jag att någon står i mitt rum och min sambo får lugna mig minst 10 min innan jag förstår att det inte är någon och att jag inbillar mig. Jag har gått så långt att jag hoppat upp ur sängen, skrikandes att det är någon hemma hos oss som vill döda mig.

    Jag läste nu att många bor utomlands osv men jag tror inte det beror främst på detta. Jag tror att det beror främst på problem/stress eller likande som man har/haft oavsett vart man bor.

    Jag har pratat med psykolog osv om detta. Det hjälpte ett tag att göra det seriöst, men nu måste jag gå till en ny av olika anledningar.
    Jag rekommenderar alla att komma ihåg drömmarna (om man kan det, skriva upp den lite kort när man har haft) även om det är lite luddigt och jobbigt att göra det på natten. Sen sitta ner och ofta prata om drömmarna, vad man tänker, hur det har vart, vilka drömmar osv.
    Efter detta minskade de enormt mycket. Nu har jag ibland drömmar jag inte ens kommer ihåg, även om jag var så rädd att jag skrek på natten. Min sambo måste vakna hela tiden för att trösta mig så vi är trötta hela dagen, speciellt jag.

    Jag rekommenderar att prata om drömmarna regelbundet, alltså med någon som tar en seriöst, inte någon som får en att känna sig dum.. Säg till någon närastående (om man inte vill gå till en psykolog eller liknande) att man har detta problem och behvöer denna hjälp seriöst..

  • Garbo

    Jag har perioder av väldigt otäcka mardrömmar. Jag bor också utomlands sedan 7 år tillbaka, jag var 19 när jag flyttade och det var en stor omställning att lämna familj och vänner men tyckte ändå att jag hanterade det bra. Sen efter ca 6 månader började jag få hemska mardrömmar där min familj och vänner figurerade. Drömde bla att mormor föll nerför ett stup och spräckte skallen, att familjemedlemmar och vänner var med om olyckor och dog etc. Det gjorde mig orolig och jag underade varför jag drömde så.

    Sen läste jag att om man drömmer att personer som står en nära dör så betyder det att man är med om en stor omställning i livet och att drömma så kan ses som en metafor för att de numera har en mindre roll i ens vardag och att man bryter med sitt gamla liv. Det fick mig att känna mig lygnare och förstå varför jag hade dessa drömmar under just den perioden.

    När jag flyttat till nytt hus eller varit med om uppbrott av olika slag så har ofta mardrömmarna kommit tillbaka. T ex har jag drömt om att mitt gamla hus gått sönder/svämmat över/varit läskigt. På sistone har jag gjort slut med min pojkvän som jag var tillsammans med i 8 år och allt kändes väldigt uppochner och osäkert. Då drömde jag en hemsk mardröm om att mina föräldrars hus brann upp och att alla saker blev förstörda. Vaknade alldeles skräckslagen, tills jag kollade upp vad en sån dröm kan betyda och fick då veta att det kan symbolisera en nystart, att ens gamla liv försvinner och får ge plats åt något nytt. Så av detta mönster har jag förstått att jag har värst drömmar när något omvälvande händer i min livssituation eller när jag är orolig/stressad över något.

    Om du drömmer mycket mardrömmar kan det nog vara bra att skriva ner dem och försöka ta reda på lite mer om vad drömsymbolerna kan betyda, för då kanske de ter sig lite mindre skrämmande. Ofta handlar det just om omställningar i ens liv, saker ändras, människor försvinner, det som var trygghet kanske är långt bort t ex i ett annat land.

Svar på tråden Jag har vidriga mardrömmar varje natt!