• Alexi

Frågor om örontermometer

Ni som använder örontermometer, hur tillförlitliga upplever ni dem? Lägger ni på någon marginal på resultatet, och i så fall är det olika på olika märken?

På dotterns förskola sa de att man skulle lägga på 0,5 på resultatet (dvs de har menat att hon haft feber även om deras mätning visat på typ 37,5-37,9).

Nu har vi köpt en Braun Thermoscan i helgen och det stod inget på den att man skulle lägga till någonting. Dock visar den under 37 grader på dottern idag (äntligen feberfri efter 5 dagar, igår visade den 39 grader) och det verkar så väldigt lågt, vi har upplevt att hennes normaltemp med rumptermometer låg på runt 37-37,3.
    Det är ju inte jättenoga med exakt men det är ju viktigt att våga lita på den utifrån när man bedömer feberfri dag osv.

• Svar på tråden Frågor om örontermometer
  • bomullshuve

Alltså jag gillar inte de där örontemparna alls. Jobbar på förskola och många barn har för trånga hörselgångar för att man ska få in den tillräckligt för att få ett tillförlitligt svar. Personligen anser jag att rumptemp är bäst. Den är mest exakt.

• Alexi
    bomullshuve skrev 2010-11-01 16:11:14 följande:
    Alltså jag gillar inte de där örontemparna alls. Jobbar på förskola och många barn har för trånga hörselgångar för att man ska få in den tillräckligt för att få ett tillförlitligt svar. Personligen anser jag att rumptemp är bäst. Den är mest exakt.
    jo, vi har kört med en sådan fram till nu (dottern är nästan två år) men hon har verkligen börjat hata den så då ville vi testa med örontemp.
  • bomullshuve

Testa kan man ju alltid göra... Om den ger klockrent svar att barnet har feber så är det ju inget att disskutera. Du kan ju ha kvar rumptempen och använda den i de fall där du känner att svaret inte är helt pålitligt...

• Alexi
    bomullshuve skrev 2010-11-01 16:18:01 följande:
    Testa kan man ju alltid göra... Om den ger klockrent svar att barnet har feber så är det ju inget att disskutera. Du kan ju ha kvar rumptempen och använda den i de fall där du känner att svaret inte är helt pålitligt...
    Tack, jo det gör vi. Men det jag undrade var just detta med om det var vedertaget att lägga på en viss grad.
  • 09Lias

Jag lägger inte till. Men jag tycker inte att dom är pålitliga. Jag annvänder en vanlig.

• Mumin80

Vi har både örontermometer och rump-. Jag upplever att örontermometern kan visa upp till 1 grad för lite på dottern (11 månader). Så på hene använder jag numera alltid rumptermometer, medan jag själv, maken och hunden använder örontermometern (billig variant från biltema, iofs). 

• Åskan

Vi har örontemp. Upplever aldrig att den visat fel. Men man får mäta o se vad de har i normalfall och sen gå efter det.

Viktigt är att stoppa in den så det blir helt tätt. Annars visar den fel. På små barn får man liksom dra upp örat lite så att den kommer in så långt som möjligt.

Använt örontemp ända sen de var små, aldrig varit nåt problem. Är inte bekväm med rumptemp och skulle aldrig vilja använda nåt dylikt varken på mig el mina barn.

Svar på tråden Frågor om örontermometer