Inlägg från: spunge |Visa alla inlägg
  • spunge

Är du för eller emot dödsstraff?

jag är helt klart för!!

förstår inte varför skyldiga ska sitta på kåken i några år, med tre mål mat, tv, gym..mm, sen komma ut och vara fria till att göra nästan som dom vill? det går inte ihop, alls! dessutom är det svindyrt för skattebetalare med alla som sitter på kåken... nä, ett skott i huvudet så var den saken klar!

det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • spunge
    Ramborg skrev 2011-02-21 11:20:14 följande:
    Kan vi få några argument för dödsstraffet förutom hämnd, då? Eller är hämnd det enda som behövs enligt er som är för?

Se Humleråttans uppställning av motargument här ovan. Finns det bra motargument mot dessa? Eller landar vi i "hämnd är viktigare än rättssäkerhet och allt annat"?
    Att dom inte gör om det.. räcker det som argument?
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • spunge
    Humleråttan skrev 2011-02-21 13:32:14 följande:
    I tråden här ovan finns många argument för varför det inte är så enkelt som du skriver. Exempelvis har siffror tagits fram som visar att dödsstraff kostar 3 gånger mer än livstid. Och vi har pratat om rättssäkerhet, samhällsklimat...

Och risken för att fel person avrättas? Eller säger du som andra att hämnden är viktigast och "lite spill får man räkna med"? (Även om det gäller dig närstående eller dig själv?)
    finns det dna, vittnen.. mm så är det säkert.
  • spunge
    Ramborg skrev 2011-02-21 13:34:44 följande:
    Spunge, gör de om det om de sitter inlåsta?
    men livstid idag är ju inte livstid, dom kommer ju ut igen å ja, då kan dom ju göra om det! 
  • spunge
    snorkan skrev 2011-02-21 13:36:10 följande:
    Men om man för tillfället hamnar i en sk psykos och råkar göra en hemsk handling......man får vård och "blir normal" igen.....tycker du ändå att personen ska behöva dö pga att den var sjuk just då?
    självklart ska det göras utredningar..
  • spunge
    Ramborg skrev 2011-02-21 13:45:52 följande:
    Om det är lämpligt eller ej att tidsbegränsa (vissa) livstidsstraff så som görs i Sverige är en helt annan diskussion och inget relevant argument för dödsstraff.

"han gör inte om det om han är död" är inte heller relevant eftersom det finns andra sätt att hindra återfall (tex livstids fängelse utan möjlighet att bli släppt).

Kom igen, bättre argument har ni väl?
    varför behövs det fler argument?
  • spunge
    woopie skrev 2011-02-22 00:09:34 följande:
    MOT!!!
    1)  Det är fel att döda för att tala om att döda är fel!
    2)  Inte ok att riskera att avrätta någon som faktiskt är oskyldig.
    3) Dödsstraff är för lindrigt! En brottsling ska lida lika mycket som den som drabbats av brottet!
    4) Dödstraff är inte humant och är barbariskt och kan därför inte accepteras i ett modernt samhälle.
    på trean.. lider dom verkligen i fängelset då? med lagad mat, gym, tv..osv
    nope, det är som att bo på hotell hajar du väl! lider gör dom bara om tortyr förekommer, vilket det ju inte gör.
    så ett skott i huvudet är självklart det bästa!
  • spunge
    ashera skrev 2011-02-22 00:14:50 följande:
    Var skrev jag det? Självklart är det inte skitsamma, men deras lidande blir inte mindre för att förövaren dör.

Och offrets anhöriga borde väl vilja att förövaren lider i fängelse än slipper undan straff genom att dö? På vilket sätt är döden ett straff, vad händer efter döden som gör att ni vet att förövaren får lida?
    jo, offrrets anhöriga skulle bli skitglada om förövaren var död!
  • spunge
    kaosmaskinen skrev 2011-02-22 07:58:59 följande:
    MIn bror sitter i fängelse, inte för mord eller dråp eller sexuella övergrepp eller något annat som någon här skulle ha förespråkat dödsstraff eller livstid för. Men det är ingen jävla semester och han mår riktigt jävla uselt av att vara där, det är en våldsam och på andra sätt rätt vidrig miljö oavsett om maten de äter är lagad och oavsett om han har möjlighet att träna och titta på tv. Problemet här är att han släpps ut om ett tag och ut kommer en trasigare, och i mina ögon mycket farligare, människa än när han kom in. Men du vill ha våldsammare och omänskligare fängelser? Eller ska det bara gälla för de interner som sitter på tidsobestämda straff? Du ser inget problem i att vanliga ostraffade människor ska jobba på dessa arbetsplatser
    har också familjemedlemmar som suttit inne.. en gick det jävligt bra för när han kom ut (tredje gången gillt blev det där), för den andra..not so much.
    det beror helt på var och vem det är som sitter.
    men ingen av dom hade det speciellt dåligt på kåken. klart att det är lite våldsam miljö, det sitter ju bara puckon på kåken!
    MEN, som fängelserna ser ut idag är det inte avskräckande. folk vet att gör du ett brott, säg misshandel, så får du skyddtillsyn eller några månader på kåken. ingen blir avskräckt!
  • spunge
    kaosmaskinen skrev 2011-02-22 08:01:47 följande:
    Du talar för alla anhöriga? Hur kommer det sig då att det finns organisationer med anhöriga som vill avskaffa dödsstraffet? För att de INTE mår bra av att förövaren avrättas? 
    klart jag inte gör. men jag talar för mig själv..
    det är jag som är den anhöriga.. OCH offret!
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?