• konkelbär

    Hur gör man med barnets grav när föräldrarna är separerade? (snälla läs)

    Av olika orsaker börjar vi här hemma att fundera över hur man gör om något av våra barn skulle gå bort och begravas. En nära anhörig har nyligen förlorat sitt barn, och de har upprättat en familjegrav med plats för barnet, för mamman och för pappan.

    Men som i våran familj, där jag och min sambo har barn från tidigare förhållanden, hur gör man då? Om exempelvis min dotter skulle gå bort under barndomen. Jag vill ju inte ligga i samma grav som min exsambo (dotters pappa), utan vill ju vid min bortgång begravas med min nuvarande sambo.

    Är det jättekonstigt eller fel att begrava ett barn, ensam i en egen grav?

    Konstig fråga, men av olika anledningar har vi börjat fundera kring dessa saker...

     

  • Svar på tråden Hur gör man med barnets grav när föräldrarna är separerade? (snälla läs)
  • prilset

    Min dotter har egen grav. Hon ligger mellan en "farmor/mormor" och en farfar/morfar (som jag då inte känner men det känns fint.)
    Samt att tre andra barn ligger begravda nära henne.
    mamma till *Tindra * och tre barn på jorden

  • PVeraB

    vår son ligger helt själv. Vi kommer inte ligga hos honom. För jag har aldirg haft den tanken ens. När jag dör är jag död. När min son dog finns han inte mer för mig. Eller ja så klart finns han men absolut inte på kyrkogården.
    Därför har jag inte haft de funderingarna ens.
    Han ligger för övrigt i en askgravlund. Ngt mitt mellan en grav och minneslund. De finns en liten skylt där hans namn och datum står men hans grav är inte utmärkt.
    Han var 2½mån när han dog

  • Pixiefied

    Min son ligger i sin egen grav, men han har släktingar i gravarna omkring sig, och främlingar såklart.

  • Ann Lee

    Min dotter ligger begraven vid barngravs-delen på kyrkogården, ingen familjegrav alltså.

  • Lyckosam

    Vi begravde våran dotter i min släkts familjegrav. Så hon är den 10.e i den graven. Sedan kommer ju även min mamma och hennes  2 ogifta syskon att begravas där. Så det blir ju ganska fullt där, Så vi får säkert inte själva plats där. Men den tanken hade vi aldrig heller.

    Våran tanke var snarare att vi kan inte tänka oss att våran dotter skulle ligga i en ny grav helt ensam i en 50 år typ.
    Nej min man sa genast att hon skulle ligga i min släkts familjegrav,för då är hon inte ensam.

    Vi är mycket nöjda med det beslutet. Min mormor och morfar är blandannat begravda där. Dom tar hand om henne åt oss!

    Dock hade vi inga tankar på att vi kanske skiljer oss,för då hade vi aldrig gift oss. Men vi ville inte att hon skulle ligga ensam..


    Stolt Mamma till Melvin 040924, Patricia 060203, Alexandra 070808,och ängeln Fredrika född 090526,död 090627
  • Ängeln Teo

    Vi valde att begrava vår son Teo i egen grav och egen sten. Men... vi har bokat i hans grav plats åt alla i familjen, vi är fem till som får plats där.
    Så platsen för oss andra finns hos honom men sen om jag och pappan separerar eller om något av de andra barnen inte vill ligga där är det ju bara att "avboka" plats.
    Hoppas du förstod vad jag menar.
    För mig är han inte ensam för det. Han har en pojke i graven brevid och sen har han två gammelmostrar som tar hand om honom i himlen...


    Ängeln Teo
  • klurifax

    Det barn jag känt som dött ligger alla i egen grav. Trodde inte alls det var vanligt med familjegravar längre, pga platsbrist på kyrkogårdarna...

  • Misery

    Jag har en familjegrav med plats för två. Sonen ligger på ena sidan och hans syster vill ligga bredvid sen. Ångrar nu att jag inte tog en större familjegrav för jag vill ligga där sen jag med. Men när man stod där och skulle välja gravplats och åt hur många så visste jag inget så jag bara sa något...

  • Ängelpappa

    Vi har en egen grav till vår dotter. Sedan begravde vi hennes lillebror i samma grav. Han var så liten så vi har inte hans namn på den "stora" gravstenen utan har ett lite stenhjärta vid sidan om.
    Det finns även några barngravar runt om deras plats.   

  • Nossmiarfe

    Min dotter får en egen grav med en egen sten och bild på sig, men när jag och min man "går bort" finns det plats för oss och då ska vi ha en liggande bok framför hennes sten med våra namn på varsin sida och ev bild. Graven har plats för 9 urnor. Så fler får plats men det blir nog inte snyggt med en massa gravstenar i hög.

  • Akela05

    Jag valde minneslund åt min son, den är alltid besökt och jag tror ändå att han är här hos mig.

Svar på tråden Hur gör man med barnets grav när föräldrarna är separerade? (snälla läs)