• uff
    Äldre 2 Nov 23:47
    1583 visningar
    7 svar
    7
    1583

    beroende på vem som?

    vaför är det skillnad på vem som säger en sak? betyder inte orden samma sak vem som än säger dom?

  • Svar på tråden beroende på vem som?
  • Äldre 3 Nov 02:53
    #1
    uff skrev 2010-11-02 23:47:26 följande:
    vaför är det skillnad på vem som säger en sak? betyder inte orden samma sak vem som än säger dom?
    Så klart de inte gör.
    Om påven ber någon "dra åt helvete" betyder det inte samma sak som när en tonårskille säger samma sak. 
  • Myshör­nan
    Äldre 3 Nov 07:49
    #2

    Det hade förmodligen inneburit att alla troende tagit livet av sig

  • psykfa­ll13
    Äldre 3 Nov 09:44
    #3

    Beror ju på vad man menar.


    Överlever <3
  • Äldre 3 Nov 13:20
    #4

    Nej. Om min kompis säger "jag lovar att..." betyder det en helt annan sak än om t ex en politiker säger det. Om min treåring säger "jag ska döda dig" betyder det en helt annan sak än om t ex grannen säger det.
    Etc.

  • Äldre 3 Nov 13:29
    #5

    Ord är ju helt meningslösa utan sammanhang. Sammanhang skapas av t.ex. vem/hur/var/när/till vem osv. de yttras/skrivs. Också en persons historia, ensam eller tillsammans med en annan persons historia kan ha betydelse.

    Därför kan också samma ord få olika betydelse beroende på vem som säger det: det sammanhang (alltså allt som jag nämnt ovan sammantaget) som finns för en person kan nog aldrig helt och fullt bli samma sammanhang som för någon annan. Sedan kan vissa faktorer ha mer eller mindre betydelse, vilket gör att två sammanhang kan vara "samma" på alla sätt som betyder något, även om man också kan hitta skillnader.

    Det är min teori iaf

  • uff
    Äldre 5 Nov 17:04
    #6

    tänkte mest på två vuxna människor som pratar.
    ex om jag skulle säga att jag vill flytta isär så skulle det betyda att vi gjorde det, och om sambon sa det så är det bara ett sätt för henne att visa att hon är arg... eller kommer hon bara med ett tomt hot?

  • Äldre 5 Nov 17:16
    #7
    uff skrev 2010-11-05 17:04:09 följande:
    tänkte mest på två vuxna människor som pratar.
    ex om jag skulle säga att jag vill flytta isär så skulle det betyda att vi gjorde det, och om sambon sa det så är det bara ett sätt för henne att visa att hon är arg... eller kommer hon bara med ett tomt hot?
    Jag vet inte om jag tycker att frågan känns så mycket filosofisk som personlig, men ok.

    Hur tungt "hotet" väger beror nog inte på vem som uttalar det men hur det uttalas och naturligtvis, hur ofta hotet upprepas utan att genomföras.

    Att "göra slut" som en del av en argumentation är ohederligt då det placerar den som blir "dumpad" i en situation då h*n omedelbart måste släppa den pågående konflikten för att försäkra sig om att inte bli lämnad.

    Mitt råd till dig är: När hon "gör slut" säg: OK! då har vi ingen anledning att fortsätta bråka, jag slösar inte min tid på att reda ut saker med dig om vi inte ska ha en fortsatt relation (man bråkar ju för att målsättningen är att relationen ska bli bättre efteråt) ta resten av diskussionen med din mamma! (eller vem som helst som inte är du)

    Bete dig som om relationen verkligen är över och om hon ångrar sig, säg att du aldrig mer vill höra talas om separation om det inte verkligen är vad hon vill.
     
     
Svar på tråden beroende på vem som?