• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • Moderator
    Vill påminna alla om att vi är  i känsliga rummet och be er tänka på vad ni skriver. Diskussioner som inte rör TS tas lämpligen någonannanstans.

/Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • MattssonE
    Moderator skrev 2011-02-05 08:40:37 följande:
    Vill påminna alla om att vi är  i känsliga rummet och be er tänka på vad ni skriver. Diskussioner som inte rör TS tas lämpligen någonannanstans.

/Moderator
    det är inte lätt att försöka hålla sig till TS när man blir påhoppad för allt man säger.
  • Anonym (Orolig mamma)

Sov väldigt oroligt inatt å ska ringa min advokat på mån för att kolla upp detta med flytt, jag kommer ju kontakta Fr på den nya orten direkt för att få till ett passande umgänge å jag kommer erbjuda mig att betala halva resan, men e superorolig att han ska kunna hävda umgängessabotage pga vår flytt å få vår lille boendes hos sig, för finns den risken så flyttar jag inte på mig en meter.

• MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 13:04:48 följande:
    Sov väldigt oroligt inatt å ska ringa min advokat på mån för att kolla upp detta med flytt, jag kommer ju kontakta Fr på den nya orten direkt för att få till ett passande umgänge å jag kommer erbjuda mig att betala halva resan, men e superorolig att han ska kunna hävda umgängessabotage pga vår flytt å få vår lille boendes hos sig, för finns den risken så flyttar jag inte på mig en meter.
    Vårdnadens utövande

11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Lag (1983:47).

Domstol kan besluta om hos vem av föräldrarna barnet ska bo, inte om var barnet ska bo. Avgörande är vad som är bäst för barnet. Särskilt ska barnets behov av en god kontakt med båda föräldrarna beaktas.

rätten kan alltså inte döma VAR barnet ska bo, bara hos vilken förälder, och eftersom att du har ensam vårdnad så bor barnet hos dig och pappan kan inte bestämma var ni ska bo.
  • Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-05 13:20:33 följande:
    Vårdnadens utövande

11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Lag (1983:47).

Domstol kan besluta om hos vem av föräldrarna barnet ska bo, inte om var barnet ska bo. Avgörande är vad som är bäst för barnet. Särskilt ska barnets behov av en god kontakt med båda föräldrarna beaktas.

rätten kan alltså inte döma VAR barnet ska bo, bara hos vilken förälder, och eftersom att du har ensam vårdnad så bor barnet hos dig och pappan kan inte bestämma var ni ska bo.
    Ok, tusen tack för ett bra svar :) ska ringa advokaten å dubbelkolla på mån...
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 13:29:25 följande:
    Ok, tusen tack för ett bra svar :) ska ringa advokaten å dubbelkolla på mån...
    Varsågod, ja gör det :)
  • Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-05 13:30:15 följande:
    Varsågod, ja gör det :)
    För det låter ju helt orimligt att jag ska behöva stanna kvar här i 18 år pga vi har barn när jag faktiskt kommer samarbeta för ett bra umgänge å jag har dessutom ensam vårdnad..känns som ett jättestort steg, men jag å barnen behöver en nystart.
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 13:34:13 följande:
    För det låter ju helt orimligt att jag ska behöva stanna kvar här i 18 år pga vi har barn när jag faktiskt kommer samarbeta för ett bra umgänge å jag har dessutom ensam vårdnad..känns som ett jättestort steg, men jag å barnen behöver en nystart.
    ja det låter orimligt. Ja och så länge du samarbetar så mycket du kan för ett bra umgänge med barnet och dess far så har han verkligen ingenting att säga till om.
    Däremot kan han ju stämma dig på vårdnaden om han anser att du inte samarbetar för umgänget.
  • Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-05 13:38:22 följande:
    ja det låter orimligt. Ja och så länge du samarbetar så mycket du kan för ett bra umgänge med barnet och dess far så har han verkligen ingenting att säga till om.
    Däremot kan han ju stämma dig på vårdnaden om han anser att du inte samarbetar för umgänget.
    han har redan skickat papper via advokat om hot om stämning ang gv. Vilket jag INTE kommer gå med på.
    såg att du skrev i en annan tråd att dom dömer oftast emot mammans vilja? så sa dom INTE till mig.
  • Anonym (Orolig mamma)

Hans förslag till umgänge är helt absurt dessutom så jag kommer komma med ett motförslag. När tom Fr sa åt mig-NU slutar du,vill han inte så kan du inte göra mer. du måste tänka på barnen i första hand å det e inte alltid som en föräldrer är lämplig.

Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?