• AngelEye

    Ni som läst Naturkunskap B på Hermods, behöver er hjälp!

    Jag sitter här med panikångest över att inte klara kursen.

    Jag har två hemlaborationer som ska vara klara på tisdag. Den första handlar om effekten på min spisplatta.
    Någon som gjort den? Jag fick starttemperaturen 20.6 och kokpunkt på 98.3(ska det inte vara 100?)
    Temperaturen höjdes inte regelbundet heller, så hur ska jag räkna ut lutningen på grafen? 0-30 sekunder höjdes det med 2.6 grader. 30-60 sekunder höjdes det med 5.7 grader. 60-90 sekunder höjdes det med 8.4 grader, osv.

    Men.. Hur räknar man ut effekten överhuvudtaget? Fattar ingenting av E=c*m*delta(t) och allt det där.

    Laboration nummer två kan jag inte ens genomföra och då säger dom att jag inte får något betyg heller.
    Inköpslistan för att kunna göra den var för det första väldigt lång, en kostnad på nästan 600 kronor blev det. Kopparsulfat fick jag inte ens tag i, jag frågade alla affärer som skolan föreslagit som kunde ha det.
    Dessutom gjorde kaustiksodan att jag och min sambo drabbades av hosta och andningssvårigheter, trots att vi vädrade och hade munskydd. Så det blev ingenting av den laborationen, bara en sjukt onödig utgift som studerande knappast behöver direkt.

    Läraren har inget överseende alls. Det är båda labbarna eller inget betyg som gäller.
    Vad ska jag göra? :(

  • Svar på tråden Ni som läst Naturkunskap B på Hermods, behöver er hjälp!
  • AngelEye

    Nessie: det går inte att svara dig på gästboken, jag är oinbjuden till ditt konto. tror jag måste finnas med i din adressbok eller så får du ändra inställningarna :)

  • Nessie84

     


    AngelEye skrev 2010-11-06 11:40:47 följande:
    Nessie: det går inte att svara dig på gästboken, jag är oinbjuden till ditt konto. tror jag måste finnas med i din adressbok eller så får du ändra inställningarna :)

    jag har mejlat dig nu =)


     

  • blomma1

    hej, finna det något som kan hjälpa mig med naturkunskap B labb 2 . jag är helt nervos och läst om om boken. hjälp mig tusen tack

  • Nanny01

    Hej alla!
    Ny här,
    ska läsa Na.B och Ma.B nu på Hermods.....några tips från er som gjort det???

    Sedan en undran.....vad händer om man inte klara "muntan", man kan ju inte få IG på hela kursen då eller???

    Gärna råd om labbar i Na.B....är det verkligen så svårt????

    Ha det gött!

  • Sweet life

    Jag mailade min lärare och sa att jag inte fick tag på kopparsulfatet, och då behövde jag inte göra den delen av labben.. Så maila läraren du också!

  • Sweet life
    Nanny01 skrev 2011-05-12 22:19:33 följande:
    Hej alla!
    Ny här,
    ska läsa Na.B och Ma.B nu på Hermods.....några tips från er som gjort det???

    Sedan en undran.....vad händer om man inte klara "muntan", man kan ju inte få IG på hela kursen då eller???

    Gärna råd om labbar i Na.B....är det verkligen så svårt????

    Ha det gött!
    Nej, labbarna är skitenkla.. Du ska räkna ut effekten på din spis och formlerna står i boken...

    Den andra labben går ut på att identifiera protein, kolhydrater och stärkelse med hjälp av jodopax, kaustiksoda och kopparsulfat..
  • Sorrow

    Nu har jag gjort lab där man använder Jod (huh!). Nu ska jag göra Del 2. Vart får man tag på natriumhydroxid?

     

  • Sweet life
    Sorrow skrev 2011-05-16 08:36:24 följande:
    Nu har jag gjort lab där man använder Jod (huh!). Nu ska jag göra Del 2. Vart får man tag på natriumhydroxid?

     
    Kaustiksoda i mataffären. Fråga efter kaustiksoda så vet dom vad du behöver...
  • Sweet life
    Sorrow skrev 2011-05-16 08:36:24 följande:
    Nu har jag gjort lab där man använder Jod (huh!). Nu ska jag göra Del 2. Vart får man tag på natriumhydroxid?

     
    Fast har du ingen kopparsulfat kan du inte göra del två, efterosm man ska blanda kopparsulfat med natriumhydroxiden...
  • Sorrow
    Life as we know it skrev 2011-05-16 08:44:56 följande:
    Fast har du ingen kopparsulfat kan du inte göra del två, efterosm man ska blanda kopparsulfat med natriumhydroxiden...
    Jag har kopparsulfat, det fick jag från skolan.
  • Sweet life
    Sorrow skrev 2011-05-16 08:52:44 följande:
    Jag har kopparsulfat, det fick jag från skolan.
    Perfekt.. Jag fick inte tag i det och kunde därför inte göra den delen av labben..
  • TheMess

    Jag har precis samma problem som AngelEye gällande laboration nummer två; Identifiera kolhydrater och protein, skulle vara otroligt tacksam för all hjälp!

  • Sweet life
    TheMess skrev 2012-02-16 08:08:01 följande:
    Jag har precis samma problem som AngelEye gällande laboration nummer två; Identifiera kolhydrater och protein, skulle vara otroligt tacksam för all hjälp!
    Genomför labben, skriv ner allt du tror skulle hända och allt som sedan händer eller inte händer.. Sen kan du fråga oss om specifika saker.. Det är svårt att svara på en så stor generell fråga när man inte vet exakt vad det är du har för problem.

    Kan du inte genomföra hela labben för att du saknar produkter du inte får tag i. Skicka ett mail till läraren, det gjorde jag och han strök då de delar ur labben som jag inte kunde genomföra...
  • Skillis
    Nessie84 skrev 2010-11-05 21:09:19 följande:
    Jag har gjort laborationerna och fått MVG på dom. Kan återkomma imorgon om du fortfarande vill ha hjälp!

    Nessie84 skrev 2010-11-05 21:09:19 följande:
    Jag har gjort laborationerna och fått MVG på dom. Kan återkomma imorgon om du fortfarande vill ha hjälp!

    Hejsan! Vill du hjälpa mig med denna laboration också?
  • poolfan20

    Gjorde samma laboration häromdagen i Fysik 1 och skriver rapporten nu, fick spisplattans effekt till 1000 W = 1 kW. Har försökt googla på vad spisar brukar ha för effekt, men hittar inget om det. Kan mitt svar vara rimligt?

  • Dejana83

    Hej behöv lite hjälp har min muntliga examinationen snart med en lärar Karina adolfson

    Jag börjar bli nervös .. Vilka färger ställer hon kan någon hjälpa mig

Svar på tråden Ni som läst Naturkunskap B på Hermods, behöver er hjälp!