• Johnny Rebel

    JA eller NEJ till omskärelse av småpojkar

    Eftersom det under en tid diskuterats en hel del kring omskärelse, men på annan plats där diskussionen liksom inte tillåts till syvene och sist kunna vändas åt alla håll och kanter så alla kan tala rätt ut utan att bli bortmodererade så vill jag med denna tråd ånyo ta tag i företeelesen manlig omskärelse.

    Ämnet är känsligt för många och omskärelse skall vara en självklarhet att få utföra på sitt barn anses från en del håll. Hur riktigt ska man egentligen se på omskärelse? Vi lever i en modern tidsålder där exempelvis barnagan förbjöds för mer än trettio år sedan och vi anses av många vara ett föregångsland. Samtidigt tillåts föräldrar göra kirurgiska ingrepp på sina barn i en religionens namn eller för att det är tradition.

    Att som barn bli utsatt för detta enligt mitt förmenande övergrepp sätter sina spår. Det är, precis som alltid när det gäller ingrepp, inte helt riskfritt. Till vilken nytta kan man även passa på att fråga sig? Känselbortfall,sämre njutning,svårare att onanera. Man brukar tala om att alla människor ska ha rätt till sitt religionsyttrande. 
    Vilken frihet har en nyfödd pojke när en mohel skär sönder penisen,skrämd,chockad,kanske fasthållen eller i bästa fall bedövad? 

    Det vore bra med en diskussion som förhoppningsvis vände ut och in på vartenda argument för omskärelse som emot. En disussion där man inte skriker om att man känner sig kränkt eller rasistiskt bemött så fort man får ett mothugg eller känner sig överbevisad. Låt oss undersöka vad som finns att veta i ämnet,vad kan just du bidra med i diskussionen?  

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden JA eller NEJ till omskärelse av småpojkar
  • Quiet thoughts

    Nej, om det inte är av medicinska skäl.
    av övriga anledningar som religioner osv är det fullkomligt nej.


    Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget 2011
  • wity
    Quiet thoughts skrev 2010-11-06 08:42:16 följande:
    Nej, om det inte är av medicinska skäl.
    av övriga anledningar som religioner osv är det fullkomligt nej.
    Håller med! Skål
    ♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • Quiet thoughts
    wity skrev 2010-11-06 08:51:36 följande:
    Håller med! Skål
    Man föds ju faktiskt inte med den om den inte har någon form av nytta om allt annars är i sin ordning.
    Det heter ju att "Gud skapade människan till sin avbild" då måste ju förhuden egentligen ingått från början

    Nej inte vet jag men jag är emot de där religionssnacket som en del kör med, att den skall bort därför.
    Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget 2011
  • wity
    Quiet thoughts skrev 2010-11-06 08:54:16 följande:
    Man föds ju faktiskt inte med den om den inte har någon form av nytta om allt annars är i sin ordning.
    Det heter ju att "Gud skapade människan till sin avbild" då måste ju förhuden egentligen ingått från början

    Nej inte vet jag men jag är emot de där religionssnacket som en del kör med, att den skall bort därför.
    Håller med igen! Skrattande
    Du har så rätt, så rätt! Skål Solig
    ♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • Myshörnan

    Det borde vara förbjudet att stympa en frisk kroppsdel. Å när det ändå är på tapeten så finns ju kvinnlig könsstympning. Vet inte om det utförs på svenska sjukhus dock.. Men fel ändå!

  • Quiet thoughts
    wity skrev 2010-11-06 09:03:07 följande:
    Håller med igen! Skrattande
    Du har så rätt, så rätt! Skål Solig
    Solig
    Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget 2011
  • Rhoda Horswunce

    Jag har läst att andelen personer som drabbas av livmoderhalscancer är mycket lägre i de länder där pojkarna omskärs. Det är ett väldigt vettigt argument för, tycker jag. Samtidigt så anser jag också att det är ett övergrepp, så mitt svar blir ändå nej.

  • Lena
    Rhoda Horswunce skrev 2010-11-06 10:32:38 följande:

    Jag har läst att andelen personer som drabbas av livmoderhalscancer är mycket lägre i de länder där pojkarna omskärs. Det är ett väldigt vettigt argument för, tycker jag. Samtidigt så anser jag också att det är ett övergrepp, så mitt svar blir ändå nej.


    Det finns en hel del andra skillnander i de länderna oxå, tex att det fördöms att ha sex utanför äktenskapet...
  • Ginny

    Jag tycker att de ska låta pojkarna växa upp och sedan kan de själva bestämma om de vill bli omskurna eller inte. Såvida det inte handlar om ett ingrepp på medicinska grunder.
     Kvinnlig omskärelse är jag emot helt och hållet.

Svar på tråden JA eller NEJ till omskärelse av småpojkar