• Maria05

    Behandling med Trimetoprim vid urinvägsinfektion

    Min dotter står på Trimetoprim för att förhindra att hon får urinvägsinfektion. Läkaren gav idag beskedet att vi skall fortsätta med detta till dottern är 1 år. Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av behandlingar med Trimetoprim.
    Hur länge gav du Trimetoprim?
    Märkte du av några biverkningar?
    Har du gett andra antibiotika under längre tid och har tips på hur man gör detta så skonsamt som möjligt för barnet så är jag intresserad.

  • Svar på tråden Behandling med Trimetoprim vid urinvägsinfektion
  • jessica BFapril05

    Hej! Våran Cornelia har ätit Trimetoprim tillsammans med Ciproxin sedan hon var tre månader (är idag 8mån) När hon låg i magen såg dom att hon hade vidgat njuräcken på höger sida. Var frisk fram tills hon var tre månader då hon åkte på sin första njurbäckeninflamatin. Efter det skulle vi utreda henne med diverse undersökningar, men det hans aldrig med innan hon insjuknade i en ny njurbäckensinflamation! Denna gången var hon riktigt dålig och medtagen, blev inlagda i 2v med intravinöst dropp. Under utredningarnas gång, (mucg, ultraljud, mag3) så har det visat sej att våran lilla tjej har sk dubbla system av urinledare + att hennes njure är skadad, så vi väntar på operation där dom skall ta bort ca 30-50% av hennes högra njure. Just nu vet vi inte när operationen skall ske, (den är rätt ovanlig på så här små barn, görs bara ca 4st i göteborg varje år)Så hennes läkare har sagt att så länge hon inte får ett nytt återfall av njurbäckeninflamation så kör vi vidare med medecinen tills vidare.
    Sedan är det också väldigt jobbigt för Cornelia med alla undersökningar, dom får nämnligen göras i narkos, för hon är inte svår stucken, utan helt OMÖJLIG att sätta nål eller ta venprover på! Så hitills är hon redan sövd fem ggr, vilket inte alls känns kul!

  • Majsan70

    Hejsan!!

    Jag har en fråga till alla er som har barn med problem i urinvägar osv.

    1. Hur märkte ni vad det var för problem?
    2. Hur fick ni diagnoser?
    3. Vilka bakterier fanns i urinen??

    *S* Tre frågor blev det...

    Orsaken till frågorna är att vi under kvälle här fått ett oroande samtal från vår dotters läkare. Hon har resistenta pseudomonas bakterier i urinen och vi skall genast lämna nya urinprov. Hon har varit långvarigt sjuk med olika varianter på infektioner o är xtremt infektionskänslig.
    I dag har vi varit o lämnat blodprover på Kem Lab för att kolla eventuella orsaker..
    När läkaren ringde så blev man så ställd att man hittade några frågor o nu har dessa poppat upp igen.

    Han sa att blev hon sjuk igen o får känningar av UVI så skall vi in o be att få cipro...nånting... Nu vaknade hon o hade feber igen trots dag 9 i en stor penicillinkur som skall täcka in även UVI...

    Ursäkta nu om jag inkräkade på TS frågor...*lånar bara lite tråd*

  • mmonika77

    Läs i mina tidigare inlägg och fråga gärna något.

  • Majsan70

    mmonika

    Var det till mig??

    Hittar inga inlägg från dig i denna tråden..Mnade du en anna tråd i såna fall?

  • Madden

    1. Hur märkte ni vad det var för problem?
    Gjorde undersökningar direkt han föddes pågrund av refluxsjukdom som jag själv har. Jag är med i en undersökning bland 100 pers, angående om det e ärftlligt. Nog va de det. Liam fick min sjukdom. Men värre. Jag fick reflux på en njure. Liam fick på båda. Han ska nu käka Trimetoprim varje kväll i 1 år. Och gemongå många undersökningar med jämna mellanrum.

    2. Hur fick ni diagnoser?
    Vi gjorde först ett ultraljud på Hans njurar när han va ca 1 eller 2 dagar gammal. Då seg de enn vidgning på ena njuren. Sedan gjorde vi en röntgen som visade samma sak. Så då ville jag genomgå Ytterligare en röntgen. Tur va väll det att ja va enveten som själv ville veta va han hade för fel sammtidigt som läkarna sa att det va nog inget större fel å att han inte behövde äta medicin.. Men jag gav mejj inte, jag fick som jag ville. Vi gjorde en till Röntgen med Kontrast som de sprutade in genom en kateter. Där visade det sig att han hade värre fel än va jag har. Hade ja inte vart enveten om att ja ville veta,så hade vi fortfarande inte vetat nått, å han inte hade ätit sin medicin nu....

    3. Vilka bakterier fanns i urinen??
    Vet ej vilka.. Men Liam hade några stycken...

  • Majsan70

    Madden!
    Tack så hemskt mycket.
    Vi söker på nätet just nu, men hittar inte så mycket matnyttigt. Inte som täcker det vi behöver veta så att sägs.

    Hoppas att lillknodden mår bra ändå!

  • Madden

    Majsan70: Varsågod. E lite deppig nu eftersom han fick detta av mig. Men ja kan ju inte hjälpa detta... Han verkar då må bra ändå. Som tur e.. Men han har ännu inte nån UVI. Som tur e..
    Har oxå många ggr sökt på detta. Men hittar inget speciell fakta.. Tråkigt nog.. Hoppas din lilla flicka blir bra snart och att hon slipper massa elände.. Kram

  • Maria05

    mmonkan - ???? Kommentaren var nog inte till mig.

    Majsan - såhär är det för oss:
    1. Hur märkte ni vad det var för problem?
    Problemen med vidgat njurbäcken såg de redan under graviditeten. Det föjdes upp med ultraljud då Klara var 7 dagar. Sedan har vi även gjort mucg och mag-3-scint (röntgen) när Klara var 3 månader.

    2. Hur fick ni diagnoser?
    Se ovan och svaren på undersökningarna visar ett vidgat njurbäcken på höger sida men ingen reflux eller hinder på urinledaren.

    3. Vilka bakterier fanns i urinen??
    Klara har aldrig haft UVI eller bakterier i urinen.

  • wilmas mor

    Majsan70 :

    Om din dotter har feber, så ska du nog kontakta läkaren på en gång...
    Min dotter har också förstorat njurbäcken och äter Trimetoprim för andra gången i sitt liv.
    Hon är snart 1,5år gammal och hon fick uvi när hon var 3 månader gammal. Fick då genomgå de sedvanliga utredningarna och sedan fick hon antibiotika som hon åt tills hon var ca 12 ´månader. Läkaren sa att om det blev problem med medicinen så kunde vi sluta med den om vi ville, hon fick svamp i underlivet, så bestämde att sluta.
    Efter en tid, och när vi hade fått reda på att utredningssvaren, som visade att det hade skett en förbättring och ingen op behövdes...åkte hon på en till uvi..
    Vi fick ligga inne på sjukhuset en natt..så att de kunde ge henne medicin snabbt intraviöst (tror det stavas så)...men hon har så små och krokiga blodådror att de inte kan sticka henne (de har försökt massor med ggr) så det gick inte att ge henne medicinen på sjukhuset. Vi fick åka hem och ge henne medicinen oralt...
    Nu äter hon Trimetoprim igen, som förebyggande...

    Blev så ledsen när vi trodde att hon var friskförklarad, men det verkar inte som det och nu så ska hon göra en till kontraströntgen för att se om de kanske behöver operera henne...

    Första gången hon fick uvi, så ville hon inte äta, var dåsig och hade ca 38 grader i feber. Hon var då 3 månader...
    Andra gången hon fick uvi, så märktes det i hennes blöja, andra dagen med 38 grader i feber...Blöjan var full med illaluktande flytningar och det stank amoniak. Åkte in direkt med henne och de såg på en gång att hon hade ulv. Jag krävde att de skulle göra ett ultraljud på hennes njurar, då läkaren inte verkade så insatt i hennes fall...(de är alltid så stressade och man måste alltid tala om för dom om hennes sjukdomshistoria) PÅ ultraljudet kunde de se att hennes vänstra njure var kraftigt förstorad och sen så fick hon läggas in.....

    Om hon skulle få feber igen, ska vi åka in direkt till sjukhuset, inte ens ringa innan...det är jätteviktigt att åka då!

    Det jag funderar lite över när det gäller medicinen, är om era barn också är mer gasiga? MIn dotter pruttar hela tiden, å då menar jag verkligen hela tiden!! har inte tänkt så mycket på det innan tills jag läste den här tråden...Hon är rätt gnällig och blir lite lugnare om man smeker henne på magen...kan hon ha ont i magen av medicinen och kan det vara det som gör atthon har så mycket gaser?
    När vi hade uppehåll med medicinen så pruttade hon inte alls lika mycket....

Svar på tråden Behandling med Trimetoprim vid urinvägsinfektion