• Äldre 6 Nov 12:52
    1857 visningar
    10 svar
    10
    1857

    frågeställning

    Om ni fick chansen att välja hur era barns skolgång skulle se ut, vilket av följande alternativ skulle ni då välja? Motivera gärna era svar.


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden frågeställning
  • Äldre 6 Nov 13:06
    #1

    Ursäkta men jag tycker att detta är en dum fråga ungefär som vilket skulle du äta: kräk eller bajs?  Så jag kan inte rösta.

    Men visst, jag kan väl direkt säga att jag skulle bli fruktansvärt förtvivlad om jag fick veta att min dotter var en mobbare. Skulle inte mot några odds välja att se henne som det.

  • Äldre 6 Nov 13:21
    #2

    Anledningen till frågan var en diskussion här på hemmaplan, med delade meningar. Jag blev nyfiken på hur andra tänker. Om du inte vill så behöver du verkligen inte svara Flört


  • Golden­G
    Äldre 6 Nov 13:22
    #3

    Mobbad, det brukar gå bättre för dom i slutändan och dom mår bättre i efterhand. Generellt då alltså.

  • Äldre 6 Nov 13:24
    #4

    Nä d förstår jagFlört  Men blev ändå nyfiken till varför man ställer en sån fråga. Hur resonerar du själv då?

  • Äldre 6 Nov 13:38
    #5

    Jag själv skulle absolut välja (om jag var tvungen att välja mellan denna pest eller kolera...) att mitt/mina barn skulle bli mobbade. Den mobbade har förhoppningsvis sin värsta tid bakom sig när den väl vuxit upp, men för mobbaren kan det mycket väl vara tvärt om.

    Förutsatt att den mobbade lyckas uthärda eländet och inte går ner sig så har den bra förutsättningar och då blir erfarenheterna en styrka snarare än en last. Ett mobbat barn har inte gjort något fel, och så länge barnet förstår det så tror jag att h*n har alla chanser att bevara sin självkänsla.


  • Äldre 6 Nov 13:43
    #6

    Ja, håller med. Den som mobbar har ju känslomässiga störningar eller nåt annat fel. Den mobbade har bara råkat ta på sig fel tröja eller klippt fel frisyr typ.

  • 7 små apor
    Äldre 6 Nov 15:08
    #7

    Vad är syftet med detta, vad är det för diskussion du vill få igång?

    Jag är hittills inte sådär jätteimponerad av tråden utan funderar om människor svarar utefter vad som är PK snarare än att tänka till vad mobbing innebär för den utsatta.

    Jag har svårt att se det filosofiska i TS fråga utan det blir mest ett statistiskt beräknande.  Risken för psykiska men är långt mindre för mobbare än mobbade, därför är det självklart att jag väljer att mitt barn är en mobbare.

    Eftersom det förekommer att en hel klass eller arbetsplats mobbar en enda individ är förklaringsmodellen att mobbare alltid mår dåligt alltför enkel. Grupptryck är en stark kraft man inte kan bortse ifrån.

    Tror självklart att alla föräldrar skulle välja det som det egna barnet mår bäst av, eller minst illa av.
    Att säga att en mobbare mår sämre än mobbaren är antingen ett medvetet hån eller så har man inte tänkt efter utan går på PK-linjen.  Att det är så enkelt som att barnet kommer att må bara bara den själv vet att den inte gjort något fel blir väldigt fel. Det blir alltid, förr eller senare att barnet tror på det som sägs. Vad du som förälder eller annan vuxen säger spelar ingen roll. Mobbingen blir på så sätt en självuppfyllande profetia. Samma mekanismer hittar du vid fysisk och psykisk misshandel i hemmet.

     

  • Äldre 6 Nov 23:55
    #8
    7 små apor skrev 2010-11-06 15:08:05 följande:
    Vad är syftet med detta, vad är det för diskussion du vill få igång?
    Som tidigare nämnt; diskussionen kom upp på hemmaplan med delade åsikter och jag blev nyfiken på om fler hade någonting att säga om saken. Med tanke på att allting mellan himmel och jord verkar få diskuteras här på FL så trodde jag att min frågeställning skulle få ett lite trevligare bemötande...
  • Äldre 7 Nov 00:09
    #9

    Självfallet mobbad. Den mobbade har inte gjort något fel. Om mitt barn blev en mobbare skulle jag ju totalt ha misslyckats i att uppfostra mitt framtida barn till en snäll och omtänksam person.

  • 7 små apor
    Äldre 7 Nov 13:39
    #10
    Yiskah skrev 2010-11-06 23:55:53 följande:
    Som tidigare nämnt; diskussionen kom upp på hemmaplan med delade åsikter och jag blev nyfiken på om fler hade någonting att säga om saken. Med tanke på att allting mellan himmel och jord verkar få diskuteras här på FL så trodde jag att min frågeställning skulle få ett lite trevligare bemötande...
    Jag såg det och jag svarade på din frågeställning.
    Med tanke på forumet du valt, filosofi,  tog jag nästan förgivet att du ville ha lite mer eftertänksamma och nyanserade svar än du ditills fått, vilket jag även skrtiver som du kanske såg?

    Öht ska man vara beredd på att få olika typer av svar, även ovälkomna om man ger sig ut på ett internetforum.
    Kort sagt har jag inte bemött dig otrevligt, annat kan man faktiskt säga om nerklankande på svar som inte stryker medhårs.
Svar på tråden frågeställning