• Äldre 7 Nov 07:11
    2674 visningar
    6 svar
    6
    2674

    Blir tokig på mormor

    För 4 månader sen fick jag min son, och nu börjar min mamma beklaga sig över att vi träffar farmor &farfarn mer.
     
    Vi bor 2 min ifrån mina svärföräldrar med bil, och 30 minuter ifrån min mamma och det är alltid vi som ska komma till henne.

    Vi besöker inte svärisarna särskilt ofta, blir bara på helgen eftersom sambon jobbar under vardagarna.

    Varje gång min mamma velat att vi ska komma, så har vi tagit bilen och kommit. Förutom två ggr. Då var vi sjuka och idag skulle vi åkt dit, men då ringde min mamma igår o ställde in för hon var sjuk.
    På kvällen fick jag höra att jag var otacksam o bara bryr mig om svärisarna.

    Hon vägrar förstå att det är lite lättare att åka till dem när de bor 2 min bort och man har vägarna förbi ibland, men vi är inte ens där ofta.

    Mamma jobbar i närheten av där vi bor, o säger att hon ska komma hit efter jobbet o vänta tills hennes man slutat jobbet, men aldrig gjort hittills. 
    Varje gång jag säger till henne att hon får anstränga sig lite själv och faktiskt komma hit någon gång om hon vill träffa sitt barnbarn, så undviker hon att svara på det.
    Vi kan inte åka överallt hela tiden, speciellt inte nu när vår bil krånglar och inte vill åka med den långa sträckor för säkerhetens skull. Borde inte köra med den alls!

    Jag blir gaaaaaaaalen!

    Hon tycker att hon ställt upp så mkt för mig genom alla år, och att jag är otacksam och aldrig ger något tillbaka.
    Ändå försöker vi komma så ofta vi kan, och jag tog med min son och åkte till hennes jobb förra veckan helt spontant, och då jobbar hon inte på ett sådant jobb som jag bara kan komma och gå till hur som helst.
    Men ingen tacksamhet vidsar hon för de nu i efterhand.

    Jag hör bara av mig när jag behöver hjälp lr vill ha ngt enligt henne,

    Behövde åka till akuten förra helgen med min son o ringde då mormor o frågade om hon kunde följa med. Det var tydligen dumt gjort. Men hade jag bett farmorn först, så hade hon blivit sur för det istället.

    Aldrig nöjd.

    Min mamma gillar mina svärföräldrar mkt annars o älskar min sambo, men när det kommer till att vi besöker dem en gång mer än henne, så blir det ett jävla liv.

    Är jag helt knäpp lr är det svårt att förstå att man kanske inte har lust att köra 4-6 mil fram o tbk varje gång hon vill träffa min son, utan faktiskt tycker att hon själv får anstränga sig o komma nån gång?

    Har ni samma problem?

  • Svar på tråden Blir tokig på mormor
  • Äldre 17 Nov 11:46
    #1

    Jag har inga barn men om jag hade det vore det exakt såhär min mamma skulle uppföra sig !  Letade efter jobbiga mammor i allmänhet här på forumet, och jo de verkar vara likadana väldigt många.
    Men varför ?  Ingår det på nåt sätt när man börjar bli äldre eller ?  Så många kompisar berättar liknande saker om sina mammor.  Det är surt och grinigt och "man hör aldrig av sig" och "det är SÅ orättvist" och "man kunde ligga här och dö och ingen skulle bry sig" ..   
    För min del är väl mest problemet att min mamma förväntar sig en relation med mig och min syster som vi aldrig kommer att få för att hon inte har grundat för det. Man kan inte lägga över saker på ett barn, det är ju föräldern som ser till att man får en fin relation från början, det kan sällan fixas till i vuxen ålder.  Som Kim Anderzon sa i tv nångång - man får de barnbarn man förtjänar !  (ämnet var relationer till sina barnbarn och hur man ska agera när de inte hör av sig ).  Min mamma var inte speciellt kul att växa upp med. Hon var sur jämt och bråkade och hotade med stryk och aldrig fick man tröst heller. Nu tror hon att det är glömt och att vi ska komma med våra resp. partners och äta middag och vara gulliga, såsom  hon tror att hennes väninnor (de få hon har kvar) har det ...
    Man drar sig för att ringa för man vet att hon är sur som en citron och svartsjuk på tamejfan allt och alla .. 
    Vi har försökt säga att hon måste ta tag i saker själv och att vi inte kan finnas till för att underhålla henne, att man faktiskt är ansvarig själv för relationer man har eller inte har. Men om hon ens tar in nåt så är det borta nästa gång man hörs. Vem vill vara med nån som är sur och grinig och har alla sjukdomar som finns och vägrar göra nånting åt sin situation ?  Vi har egna problem men det är inte nåt hon lyssnar på ...   Nä usch, vad gör man. Inte kan jag bara ignorera heller utan får ont i magen av att veta att hon sitter där och väntar och är sur.  Måste man vara kompis med sin mamma ?  Det går liksom inte ...

  • Äldre 18 Nov 08:39
    #2

    usch. du verkar inte ha haft den roligaste uppväxten ihop med din mamma. jag ska verkligen inte gnälla, för min mamma har alltid varit underbar och hjälpt till med allt och alltid stöttat o ställt upp. lite dtärför hon antagligen "gnäller" över att hon inte träffar sitt barnbarn så ofta. hon känner väl att hon inte får den tacken som hon förtjänar. men jag har pratat med henne o sagt att hon har ett eget ansvar, o att vill hon träffa min son, så får hon faktiskt ta o komma hit också. hon säger att hon förstår, hoppas det.

    men jag tycker synd om dig o din syster. synd att din mamma inte förstår att hon måste arbeta lite och anstränga sig om hon vill ha någon sorts fungerande relation med er. man glömmer liksom inte sin mammas beteenden genom åren bara för att man blir äldre.

  • Äldre 21 Nov 16:16
    #3

    Jag berättade för en kollega om min mamma och hon sa ungefär samma sak om sin. Lite märkligt är det att väldigt många uppfattar det likadant. Hörde också om en pappa som ville säga upp bekantskapen med sin dotter för att hon inte hörde av sig tillräckligt ofta.  Hänger de inte med i frigörelseprocessen kanske, men de måste ju förstå att man bygger upp ett eget liv med egna relationer, intressen m.m som gör att man inte får lika mycket tid för dem. Inte vill man väl att ens barn ska vara utan vänner och intressen utan bara ha tid för sina föräldrar och umgås med dem ?  Inte så normalt tycker jag ...   Hursomhelst, efter att ha haft ont i magen i några dagar och dragit mig för att ringa (jag är SÅ konflikträdd) så tänkte jag ta tjuren vid hornen och märkligt nog var hon inte alls sur, vilket jag hade laddat för. Hon har tydligen återfått kontakten med en väninna från förr (och hoppas nu att hon inte säger upp kontakten med henne igen, för det gjorde hon för typ 20 år sen av en helt sjuk anledning) så då får hon lite utbyte och social kontakt iallafall.  So far so good ...   Så då är det kanske lugnt någon vecka igen.  Ibland har syrran och jag pratat om att man är rädd att bli likadan som hon, vi har tänkt att man kanske inte borde skaffa barn om det är så att man själv kommer bli knäpp och jobbig mot dem .. ränderna verkar ju aldrig gå ur ...

  • ica
    Äldre 21 Nov 16:28
    #4

    Så underbara föräldrar jag har! De har en fulltecknad almenacka och verkar alltid ha nåt kul på gång. Ändå ställer de alltid upp som barnvakter. Tyvärr får inte jag njuta av det då vi bor för långt bort. Och inte gnäller de på att jag flyttat!

  • Äldre 21 Nov 21:58
    #5
    Vanja01 skrev 2010-11-21 16:16:39 följande:
    Jag berättade för en kollega om min mamma och hon sa ungefär samma sak om sin. Lite märkligt är det att väldigt många uppfattar det likadant. Hörde också om en pappa som ville säga upp bekantskapen med sin dotter för att hon inte hörde av sig tillräckligt ofta.  Hänger de inte med i frigörelseprocessen kanske, men de måste ju förstå att man bygger upp ett eget liv med egna relationer, intressen m.m som gör att man inte får lika mycket tid för dem. Inte vill man väl att ens barn ska vara utan vänner och intressen utan bara ha tid för sina föräldrar och umgås med dem ?  Inte så normalt tycker jag ...   Hursomhelst, efter att ha haft ont i magen i några dagar och dragit mig för att ringa (jag är SÅ konflikträdd) så tänkte jag ta tjuren vid hornen och märkligt nog var hon inte alls sur, vilket jag hade laddat för. Hon har tydligen återfått kontakten med en väninna från förr (och hoppas nu att hon inte säger upp kontakten med henne igen, för det gjorde hon för typ 20 år sen av en helt sjuk anledning) så då får hon lite utbyte och social kontakt iallafall.  So far so good ...   Så då är det kanske lugnt någon vecka igen.  Ibland har syrran och jag pratat om att man är rädd att bli likadan som hon, vi har tänkt att man kanske inte borde skaffa barn om det är så att man själv kommer bli knäpp och jobbig mot dem .. ränderna verkar ju aldrig gå ur ...
    Er mamma känner sig kanske ensam. Det är väl kanske där allt grundar sig. Och kanske har hon insett innerst inne att hon inte varit den bästa mamma under era uppväxt år som hon kunnat vara. Kanske därför hon vill umgås mer nu, ta igen förlorad tid. Men visst är det så att man får egna liv, egna familjer, egna intressen och egna planer när man blir äldre. Man har ju inte tid för allt och alla som man vill.

    Hoppas din mamma behåller vänskapen med väninnan,så kanske hon finner glädjen i livet igen på ett annat sätt än att enbart vilja vara med er och beklaga sig över att ni inte ses. :)

    Och jag tror inte att du och din syster kommer bli likadana. Uppenbarligen har det satt spår hos er, och då tror jag verkligen att man kommer göra allt annorlunda. Man vill ju inte att ens egna barn ska gå igenom det man själv gått igenom, om man är missnöjd över ngt. =)
  • Äldre 21 Nov 22:00
    #6

    Vilka underbara föräldrar! :) Vad härligt att de har så mkt att göra. Precis så det ska vara när man blir äldre tycker ja. Då ska man ha ett fullspäckat schema och verkligen passa på att njuta av livets goda.

    Jag har också underbara föräldrar, men även de bästa kan ha sina dåliga stunder. :)

    Tror min mamma är lite rädd för att svärmor ska komma i första hand. Dvs. farmor och inte mormor. Jag är ju hennes enda dotter, så hon vill väl ha en riktigt nära relation till sin dotterson. :)

    Vilket jag förstår, och vill själv. :)

Svar på tråden Blir tokig på mormor