• astro

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

Anonym skrev 2010-11-08 01:30:57 följande:
    Alla ORKAR inte gå på begravning hur myket e än vill stötta? Vem vet om ts sorg var störst?
    Är du riktigt klok? Tror du på allvar att ts lillasyster drabbades hårdare än ts som förlorade sitt barn??

Man kan mycket riktigt inte mäta sorg och varför skulle man göra det - men att ursäkta lillasystern för att hon inte dök upp är helt omöjligt med mindre än att hon suttit på psyket vid den här tidpunkten.
    Ingenting kan vara värre än att förlora sitt barn. Och att inte komma och vara stöd på begravningen för att man har en tenta av alla världsliga saker!

Om man nu av något skäl är så knäckt (eller så sjukt rädd för döden) att man inte orkar komma så kan man väl åtminstone vara medmänniska nog att inte skylla på något annat utan att säga som det är?
    Det är liksom inte som att ställa in en dålig dejt för att man "måste tvätta håret".

Jag tycker systern i det här fallet verkar sakna all empati och såvitt det låter är det detta hon fostrats till. Hu. 
  • astro
    Anonym skrev 2010-11-08 01:53:39 följande:
    Men kära nån, ge er nu. Syskonskap medför inte ett automatiskt ansvar för att följa den andres vilja och helt försaka sitt eget liv och framtid. Dessa två tycks inte stå varandra nära eller ens tycka om varandra - varför ska då TS syster riskera sin framtida försörjning för en symbolisk handling som, hur viktig TS än känner att den är, inte kan ändra det ofattbara som ändå hänt? En yngre syster, med andra prioriteringar i livet än familjelivet, kan inte väntas bli "förstörd" vid förlusten av ett syskonbarn hon med största sannolikhet aldrig träffat. Och med den utgångspunkten - är det då särskilt givande att ha med henne vid ceremonin?

Till TS: Om du nu lyckats "övertala" din syster till att medverka mot vad som uppenbarligen var hennes vilja - skulle det verkligen kännas bra att vid ditt barns jordfästelse ha någon som inte ville vara där och tänkte på annat?
    Men det är väl inte lillasysterns sorg över det döda barnet det handlar om?
    Om min syster (som jag aldrig haft nära kontakt med eftersom hon är 29 år äldre än jag) hade förlorat ett barn skulle jag ha gått för hennes sorgs skull, hennes förlust påverkas ju inte av om jag någonsin träffat hennes barn eller ej.

• astro
    Anonym skrev 2010-11-08 02:16:40 följande:
    Det hedrar dig. Vad jag vänder mig mot är att det på grund av syskonskap skulle uppstå ett slags plikt att sätta den andres prioriteringar i livet (familj) över sina egna (studier) när man uppenbarligen inte är ens särskilt förtjusta i varandra, och att underlåtelse att följa denna plikt medför dramatiska anklagelser. Dessutom, återigen: vid jordfästningen av en nära anhörig/älskad skulle i vart fall inte jag vilja ha en person närvarande som inte alls ville vara där och stod och tänkte på annat istället för att respektera stundens allvar.
    Förstår hur du menar ... men då verkar också den helt logiska konsekvenser vara att ts bryter kontakten med sin syster.

Varför bry sig om att hålla kontakten alls bara för att man är släkt, när den personen tydligt visat att blodsbandet ingenting betyder? Meningslöst. Jag skulle absolut ha sagt "tack och adjö" jag också. 
  • astro
    Cornellia skrev 2010-11-08 21:42:42 följande:
    Just den här delen tycker jag att TS ska tänka lite på. Om till och med TS "trodde hon var okej med det" hur ska då systern veta att det inte var accepterat att inte komma?
    Och hur ska TS syster kunna göra något åt det NU? Hade hon fått höra innan begravningen att TS förväntade sig att systern skulle vara där, och att TS skulle bli mycket besviken att hon inte kom, ja då kanske hon hoppat över tentan.

Jag hoppas ialla fall för din skull TS att du kan förlåta din syster.
    Men man kan inte lägga den känslomässiga bördan på den som är sorgdrabbad. I den situationen reagerar man allt annat än "normalt".

När min pappa dog var det hundratals människor som ringde, vissa för att beklaga men väldigt många för att prata om sin sorg. Han var otroligt beundrad och omtyckt. Mamma orkade inte ta telefon så det fick jag göra. samtal efter samtal med människor som grät, ville veta om han hade haft ont, om det hade gått fort o s v.

Inte förrän långt efteråt förstod jag det absurda i att jag satt och tröstade dem när det var min pappa som hade dött. Då, mitt i sorgen, kändes det rimligt och som om jag inte hade "rätt" att sörja själv när alla andra var så ledsna.

För dessa som ringde lät jag säkert helt ok, men inuti var jag trasig och det tog år innan jag hämtade mig. Antagligen delvis för att min sorgeprocess blev förskjuten.

Man kan aldrig räkna med att en hårt sorgedrabbad ska orka känna, ordna, förstå. Här la ts lillasyster verkligen sten på börda, och att det tog tid innan ts kom fram till att så var fallet förändrar ingenting. 
  • astro
    Cornellia skrev 2010-11-08 22:45:37 följande:
    Jag håller inte med. Man kan inte "skylla" på andra på det sättet.
    Så bara för att du hade sorg så borde alla förstått att du inte ville prata (trots att du gjorde det)? Och dessutom borde alla förstå/veta att det var en massa andra som ringde oxå?

Och jag förstår inte heller resonemanget att man lägger på en börda genom att inte vara på just begravningen. Speciellt om TS hade kommunicerat att det var okej även om systern inte kom. På vilket sätt då?
    Så om t ex din gamla chef (som du tyckte mycket om) dog, så skulle du tycka att det var helt okej att ringa och gråta ut hos hans dotter dagarna efter dödsfallet? Inte en tanke på att hennes förlust rimligen måste vara värre än din; du söker tröst utan att tänka efter?

Jag skyller inte på andra, jag säger bara att man kan vara liiite empatisk. Jag tycker nog att man visst kan respektera andras sorg och förstå att man inte kan (borde) belasta någon som är nyligen drabbad. Man hör t ex inte av sig till en vän som förlorat sitt barn och pratar om hur man själv blir ledsen "för att det är så sorgligt när barn dör". Eller säger något klumpigt i stil med att man vet hur det känns, för kattan fick nyss ungar och en var dödfödd och det var så jätteledsamt.

Det är, tycker jag, skillnad på sådan sorg som man ganska lätt går vidare ifrån (exempelvis, den gulliga äldre granntanten som man brukar säga hej till avlider) och en sorg som förändrar hela livet ( t ex man förlorar ett barn, sin livskamrat, en förälder).

I det här fallet antar jag att sorgen som drabbade lillasystern med största sannolikhet var av övergående natur (hennes systers barn, som hon förmodligen inte kände särskilt väl, om alls, dog) medan däremot ts drabbades av en sådan sorg som lämnar permanenta spår (förlusten av ett barn).
    Och då är det rimligt att en vuxen människa (lillasystern) tänker efter lite och prioriterar den andras behov, inte sina egna. annars är kontakten verkligen inte mycket att ha. 
Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?