Cornellia skrev 2010-11-08 22:45:37 följande:
Jag håller inte med. Man kan inte "skylla" på andra på det sättet.
Så bara för att du hade sorg så borde alla förstått att du inte ville prata (trots att du gjorde det)? Och dessutom borde alla förstå/veta att det var en massa andra som ringde oxå?
Och jag förstår inte heller resonemanget att man lägger på en börda genom att inte vara på just begravningen. Speciellt om TS hade kommunicerat att det var okej även om systern inte kom. På vilket sätt då?
Så om t ex din gamla chef (som du tyckte mycket om) dog, så skulle du tycka att det var helt okej att ringa och gråta ut hos hans dotter dagarna efter dödsfallet? Inte en tanke på att hennes förlust rimligen måste vara värre än din; du söker tröst utan att tänka efter?
Jag skyller inte på andra, jag säger bara att man kan vara liiite empatisk. Jag tycker nog att man visst kan respektera andras sorg och förstå att man inte kan (borde) belasta någon som är nyligen drabbad. Man hör t ex inte av sig till en vän som förlorat sitt barn och pratar om hur
man själv blir ledsen "för att det är så sorgligt när barn dör". Eller säger något klumpigt i stil med att man vet hur det känns, för kattan fick nyss ungar och en var dödfödd och det var så jätteledsamt.
Det är, tycker jag, skillnad på sådan sorg som man ganska lätt går vidare ifrån (exempelvis, den gulliga äldre granntanten som man brukar säga hej till avlider) och en sorg som förändrar hela livet ( t ex man förlorar ett barn, sin livskamrat, en förälder).
I det här fallet antar jag att sorgen som drabbade lillasystern med största sannolikhet var av övergående natur (hennes systers barn, som hon förmodligen inte kände särskilt väl, om alls, dog) medan däremot ts drabbades av en sådan sorg som lämnar permanenta spår (förlusten av ett barn).
Och då är det rimligt att en vuxen människa (lillasystern) tänker efter lite och prioriterar den andras behov, inte sina egna. annars är kontakten verkligen inte mycket att ha.