Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
Det du beskriver låter som två olika problem, 1.) du orkar inte med henne och 2.) du är djupt olycklig. Bådadera är förståeliga tycker jag men de kan lösas på olika sätt. Om du verkligen absolut har fått fullständigt nog av henne och inte vill se röken av henne så tycker jag att du kan avsluta den relationen. Du måste inte ha kontakt med henne om det inte ger dig något, och du har ett fullt legitimt skäl enligt min uppfattning att sluta umgås med någon som är så ego. Om du däremot "bara" är väldigt sårad och besviken, och vill att hon verkligen ska fatta det så kan du förklara det förslagsvis i ett mail eller brev. Du kanske även ska skriva till era föräldrar så får de din sida av saken svart på vitt vilket gör det svårare för dem att rättfärdiga sitt daltande med lillasyster. Beroende på hur du hanterar "problem 1" kan du gå vidare med 2. Om du känner dig helt färdig med systern så tror jag att dina känslor lättar efter att ha förklarat för henne och sagt tack och hej. Om du vill bygga vidare på relationen tror jag att det viktigaste är att hon någonstans fattar hur du tänker, hur du mådde och hur illa hon gjorde dig och det kan hända först när du förklarat det för henne. Var saklig när du beskriver det för henne, eftersom det annars finns risk att det vänds till att du är överkänslig.