• Anonym

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

För några år sedan avled min son, och jag hamnade i en slags chock. Vi (min man och jag) planerade sonens begravning och valde att hålla den väldigt liten och intim, bara närmaste familjen, jag orkade inte med fler. Jag har en syster och en mor och en far som fortfarande är i livet, så de var bjudna samt min mans familj, hans mamma och pappa.

Min syster valde att inte komma, hon hävdade att hon hade en viktig tenta som hon behövde ta och hon kunde därmed inte delta, istället skulle hon komma på urnsättningen. Just då var jag i chock och orkade och ville inte ta konflikten, sorgen tog upp all min energi och att ta mig ur sängen på morgonen och andra vardagliga ting. Sagt och gjort så kom hon inte men valde att delta i urnsättningen en månad senare, och jag trodde att jag var ok med detta.

Under åren som har gått sedan dess har jag dock funnit mig bli mer och mer irriterad på hennes ego. Hon är lillasyster och har alltid varit mammas och pappas lilla gullunge, vi har alltid tvingats ta hänsyn till henne och hennes känslor, hon är nämligen "otroligt känslig", mina föräldrars favorituttryck. Det skiljer ett antal år mellan oss också så vi har aldrig varit särskilt tighta.

Nu har jag iaf kommit på att jag är otroligt bitter och ledsen och besviken över att hon inte kom på min sons begraving, självklart finns det fler händelser som fått mig att känna på detta sätt, men just det här väger tyngst. Det finns omtentor, hon valde att prioritera sin tenta framför min sons begravning och jag varken kan eller vill förlåta detta. Överreagerar jag, hur skulle ni tänka?

Just nu har jag sagt upp all kontakt med henne, jag orkar inte med henne, och samtidigt är jag djupt olycklig för det här, hur går jag vidare?

• Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
  • Anonym (Egogeneration)

Intressant att vissa får ha ett val men inte andra. Jag får tyvärr bara mina fördomar bekräftade.
    (Undrar hur det ska gå för det här landet i framtiden med alla självcentrerade neurotiska egon som ska ha allt på sitt sätt när det inte fungerar så öht utanför leklandet Sverige.)
    Nej, ni kommer inte att övertyga mig med den typen av inkonskvent kvasipsykologiskt trams. Systern förtjänar tolerans och förståelse men inte TS som var/är i en oerhört svår situation? Ologiskt och absurt.  

• Cornellia
    Anonym (Egogeneration) skrev 2010-11-08 22:02:56 följande:
    Intressant att vissa får ha ett val men inte andra. Jag får tyvärr bara mina fördomar bekräftade.
    (Undrar hur det ska gå för det här landet i framtiden med alla självcentrerade neurotiska egon som ska ha allt på sitt sätt när det inte fungerar så öht utanför leklandet Sverige.)
    Nej, ni kommer inte att övertyga mig med den typen av inkonskvent kvasipsykologiskt trams. Systern förtjänar tolerans och förståelse men inte TS som var/är i en oerhört svår situation? Ologiskt och absurt.  
    Givetvis förtjänar båda två förståelse, och att samtala med varandra brukar underlätta det. Det verkar saknas åt alla håll i det här fallet.

Att folk försöker ge TS andra infallsvinklar tycker jag inte alls är konstigt. Det är TS som mår dåligt, hon kan inte förändra vad systern gjorde flera år sedan, och hon kan inte förändra hur systern beeter sig nu. Dock kan hon förändra sina tankar och känslor kring detta. Ett sätt att göra det är att försöka förstå varför systern gjorde som hon gjorde.
  • Vikingakvinnan

Jag tror att din syster inte vågade. Det var för jobbigt, hon visste inte hur hon skulle bete sig etc. Jag tolkar det som att det hela är rädsla.

• Saian
    snillis skrev 2010-11-08 21:59:54 följande:
    Det var mest för att få TS tänka i andra perspektiv än sitt eget.
    Om hon kan se att systern resonerar annorlunda så kanske hon förstår att det inte är så respektlöst.

Men TS verkar ha bestämt sig för att känna bitterhet för sin syster och verkar inte direkt intresserad av att se saken ur olika perspektiv.
    Som vanligt här på FL så startar man en tråd där man ber om andras synpunkter och när människor ger svar man inte vill ha blir man sur.

Well fine, då vet jag att TS inte är intresserad av input! 
    Oavsett ditt motiv så uppfattar jag det som respektöst att fortsätta tjata om information som TS tydligt inte ville dela med sig av. Speciellt när det gäller en människa i sorg. Även fast det är ett internetforum så är det ändå riktiga människor bakom tangenterna.

Och nog tror jag att du kan komma med goda råd utan den biten av information.  
  • elocin

När du pratar om din syster låter det inte som om hon skulle kunna vara ett bra stöd för dig. Detta helt baserat på vad du tycker om henne. Förlåt henne eller håll henne kort men ägna dig inte åt att vara bitter. 

If a tree falls in the forest and noone hears it, it's still a tree right? (Jason, True blood)
  • Libbe7

Först vill jag beklaga din sorg som jag inte kan fatta hur svår den är. Sen vill jag bara säga att när min farmor dog ville jag inte gå på begravningen av någon anledning jag inte kan förklara. Men det fanns inte på kartan att stanna hemma.
    Från början till slut satt jag och skrattade så jag grät. Mina systrar blev skitförbannade på mig och slog på mig men hur gärna jag än ville så kunde jag inte sluta.

Det har gått lång tid nu. Inte i sorgen utan ang din syster. Bitterheten gräver i dig och om du inte gör något åt det nu så kommer du att leva bitter resten av ditt liv. Du behöver inte bli vän med henne men du måste acceptera vad som hänt och gå vidare. Hon kan ju ändå inte göra det ogjort hur gärna hon än vill.

• astro
    Cornellia skrev 2010-11-08 21:42:42 följande:
    Just den här delen tycker jag att TS ska tänka lite på. Om till och med TS "trodde hon var okej med det" hur ska då systern veta att det inte var accepterat att inte komma?
    Och hur ska TS syster kunna göra något åt det NU? Hade hon fått höra innan begravningen att TS förväntade sig att systern skulle vara där, och att TS skulle bli mycket besviken att hon inte kom, ja då kanske hon hoppat över tentan.

Jag hoppas ialla fall för din skull TS att du kan förlåta din syster.
    Men man kan inte lägga den känslomässiga bördan på den som är sorgdrabbad. I den situationen reagerar man allt annat än "normalt".

När min pappa dog var det hundratals människor som ringde, vissa för att beklaga men väldigt många för att prata om sin sorg. Han var otroligt beundrad och omtyckt. Mamma orkade inte ta telefon så det fick jag göra. samtal efter samtal med människor som grät, ville veta om han hade haft ont, om det hade gått fort o s v.

Inte förrän långt efteråt förstod jag det absurda i att jag satt och tröstade dem när det var min pappa som hade dött. Då, mitt i sorgen, kändes det rimligt och som om jag inte hade "rätt" att sörja själv när alla andra var så ledsna.

För dessa som ringde lät jag säkert helt ok, men inuti var jag trasig och det tog år innan jag hämtade mig. Antagligen delvis för att min sorgeprocess blev förskjuten.

Man kan aldrig räkna med att en hårt sorgedrabbad ska orka känna, ordna, förstå. Här la ts lillasyster verkligen sten på börda, och att det tog tid innan ts kom fram till att så var fallet förändrar ingenting. 
  • Cornellia
    astro skrev 2010-11-08 22:34:13 följande:
    Men man kan inte lägga den känslomässiga bördan på den som är sorgdrabbad. I den situationen reagerar man allt annat än "normalt".

När min pappa dog var det hundratals människor som ringde, vissa för att beklaga men väldigt många för att prata om sin sorg. Han var otroligt beundrad och omtyckt. Mamma orkade inte ta telefon så det fick jag göra. samtal efter samtal med människor som grät, ville veta om han hade haft ont, om det hade gått fort o s v.

Inte förrän långt efteråt förstod jag det absurda i att jag satt och tröstade dem när det var min pappa som hade dött. Då, mitt i sorgen, kändes det rimligt och som om jag inte hade "rätt" att sörja själv när alla andra var så ledsna.

För dessa som ringde lät jag säkert helt ok, men inuti var jag trasig och det tog år innan jag hämtade mig. Antagligen delvis för att min sorgeprocess blev förskjuten.

Man kan aldrig räkna med att en hårt sorgedrabbad ska orka känna, ordna, förstå. Här la ts lillasyster verkligen sten på börda, och att det tog tid innan ts kom fram till att så var fallet förändrar ingenting. 
    Jag håller inte med. Man kan inte "skylla" på andra på det sättet.
    Så bara för att du hade sorg så borde alla förstått att du inte ville prata (trots att du gjorde det)? Och dessutom borde alla förstå/veta att det var en massa andra som ringde oxå?

Och jag förstår inte heller resonemanget att man lägger på en börda genom att inte vara på just begravningen. Speciellt om TS hade kommunicerat att det var okej även om systern inte kom. På vilket sätt då?
  • Anonym (ALDRIG)

Jag hade ALDRIG förlåtit min syster om hon inte kom på mitt barns begravning!

Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?