• Anonym

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

För några år sedan avled min son, och jag hamnade i en slags chock. Vi (min man och jag) planerade sonens begravning och valde att hålla den väldigt liten och intim, bara närmaste familjen, jag orkade inte med fler. Jag har en syster och en mor och en far som fortfarande är i livet, så de var bjudna samt min mans familj, hans mamma och pappa.

Min syster valde att inte komma, hon hävdade att hon hade en viktig tenta som hon behövde ta och hon kunde därmed inte delta, istället skulle hon komma på urnsättningen. Just då var jag i chock och orkade och ville inte ta konflikten, sorgen tog upp all min energi och att ta mig ur sängen på morgonen och andra vardagliga ting. Sagt och gjort så kom hon inte men valde att delta i urnsättningen en månad senare, och jag trodde att jag var ok med detta.

Under åren som har gått sedan dess har jag dock funnit mig bli mer och mer irriterad på hennes ego. Hon är lillasyster och har alltid varit mammas och pappas lilla gullunge, vi har alltid tvingats ta hänsyn till henne och hennes känslor, hon är nämligen "otroligt känslig", mina föräldrars favorituttryck. Det skiljer ett antal år mellan oss också så vi har aldrig varit särskilt tighta.

Nu har jag iaf kommit på att jag är otroligt bitter och ledsen och besviken över att hon inte kom på min sons begraving, självklart finns det fler händelser som fått mig att känna på detta sätt, men just det här väger tyngst. Det finns omtentor, hon valde att prioritera sin tenta framför min sons begravning och jag varken kan eller vill förlåta detta. Överreagerar jag, hur skulle ni tänka?

Just nu har jag sagt upp all kontakt med henne, jag orkar inte med henne, och samtidigt är jag djupt olycklig för det här, hur går jag vidare?

• Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
  • Michas

Jag kände mig mycket besviken på avsaknaden av stöd när vår son dog - vi var helt ensamma vid kremeringen och spridningen av vår sons aska - men jag funderar inte ens i termer om att förlåta eller inte. Det blev som det blev och det finns inget som kan förändra det i efterhand. Och så tänker jag att det är mer deras förlust än vår att de inte kunde, ville eller orkade säga farväl till vår son.

• MiScHoOo

Jag har själv varit om detta. Min mammas morbros fru gick bort, Jag kunde inte gå till kusinen och beklagar sorgen. Jag kunde inte gå till kyrkogården. Jag var feg och rädd och knappt en månad senare så går min pappa bort,,, Sorgen blev stor och jag blev tvungen att gå till kyrkogården. Jag har 4barn som ligger på kyrkogården och är fortfarande rädd att gå dit. Jag tänker på dem, Jag hälsar på dem ett par gånger om året, men aldrig ensam, det klarar jag inte. Så din syster kanske hade en tenta som hon hade som ursäkt, Det är fel av dina föäldrar att dem bryr sig mer om din syster än dig... men det kan även bli så när man flyttar hemifrån och föräldrarna har ett barn som inte står på benen än och har det ansvaret och det har du redan gjort.

• Gullan från Arkadien

Ja, det är bara man själv som mår dåligt av att inte förlåta.                                                                          
    Dessutom  har man olika syn på begravningar, jag upplever dem enbart som skådespel och det är inte där jag sörjer.

• Anonym (Erika)

Min mormor och morfar kom inte på min sons begravning. Dom skulle på semester... Kommer aldrig någonsin förlåta dom för det, men precis som du så orkade jag inte ta konflikten då. Vet inte ens om jag reagerade över det vid tidpunkten. Men efter begravningen kom ilskan. Jag kan aldrig förlåta dom. Det är så förbannat själviskt så det finns inte. Hade det varit min syster som står ännu närmre hade förstås sveket varit ännu större. Förstår dig. Många varma kramar!!

• Anonym (Sofia)

Jag hade nog känt som du. Varit bitter, ledsen och besviken. Jag hade nog varit arg och undrat hur hon kunde prioritera en tenta. Men jag hade nog inte velat säga upp kontakten med min syster för det. Jag älskar henne för mycket för det. Jag vill ha så många närstående omkring mig som möjligt. Inte färre. 

Om jag orkat så hade jag kanske så småningom tagit upp det med henne, inte för att förlåta men för att rensa luften och för att förstå henne bättre. För utan någon mer förklaring hade jag inte förstått hur hon kunnat prioritera en tenta framför min sons begravning. Det finns ju som sagt omtentor. 

Din syster kanske inte förstod hur viktigt hennes deltagande var för dig, hon kanske tyckte att urnsättningen var ett tillräckligt avsked för hennes del, hon kanske tyckte att hon stod tillräckligt nära dig för att komma på själva begravningen... Vi kan bara spekulera kring varför hon inte kom!

Oftast beror konflikter och den här typen av besvikelser på missförstånd, tror jag, och därför kan det kännas bättre av att prata! Hon kanske inte minns precis hur hon tänkte men hon kanske i alla fall kan förklara litet grand? 

Om din syster fortfarande betyder mycket för dig och du vill ha en fortsatt relation med henne så råder jag dig att så snart du orkar prata med henne och fråga henne rakt ut varför hon prioriterade tentan framför din sons begravning. Tala om för henne hur ledsen du är för det!

Jag tänker så här: Hade din syster förstått hur oerhört viktigt det var för dig att hon kom på begravningen så hade hon antagligen kommit!

• Anonym (Sofia)
    Kamme skrev 2010-11-07 23:10:43 följande:
    Det är du som väljer att känna dig bitter över det här. Jag säger inte att jag skulle ha känt annorlunda eller tyckt på ett annat sätt och jag säger inte heller att det är fel att känna som du gör. 
    Men du kan välja att låta henne sköta sin skola och stå för sina egna beslut, tycka att det var synd och beklaga att hon missade begravningen men var fint att hon visade respekt och att hon iaf bryr sig genom att komma på urnsättningen.
    Otroligt odynamiskt inlägg! "Det är du som väljer att känna dig bitter..." Så enkelt styr vi inte våra känslor ska du veta. Vi måste reda ut dem för att inte känna oss så jävla bittra och det är ju det TS gör precis just nu. Det är inget man kan förändra från en dag till en annan. Så lätt är det inte med känslor...
  • oväntatväntatgravid

Jag hade ALDRIG förlåtit min syster om hon gjorde så, men jag vet att hon ALDRIG skulle göra så heller.. förstår om du är fruktansvärt besviken. Det är så otroligt själviskt. Hur tänkte hon egentligen?! Oavsett om hon ville komma eller ej så skulle hon ha gjort det för din skull, för att visa dig stöd.
    Förstår fullt om du sagt upp kontakten med henne. Hon var inte där när du mest behövde henne så varför ska du finnas för henne då? Nej... så ledsen för din skull. Det här gjorde mig arg. Så gör man inte!

• Anonym (Sofia)
    Anonym skrev 2010-11-08 08:12:16 följande:
    Som student förstår jag din syster då hon måste få in sina poäng för att få fortsatt studiestöd..eller du kanske tycker att hon ska riskera sina framtida studier och att inte få inkomst?  Har bara lärs ts. 
    Men nu får ni ge er! För det första måste man inte ta ALLA poäng för att få fortsatt studiestöd. Det räcker med 75 % per läsår. I särskilda fall (och detta torde vara ett sådant) kan man få dispens och få fortsatt studiestöd ändå. Det finns omtentor och de ligger i regel 1-2 månader efter ordinarie tenta så man hinner få in sina poäng även när man skriver omtentan istället för ordinarie tenta. I värsta fall får man låna pengar av någon! Man behöver inte svälta och nej, hela ens framtid är inte förstörd för att man inte skriver en tenta...

• Anonym (Sofia)
    astro skrev 2010-11-08 22:34:13 följande:
    Men man kan inte lägga den känslomässiga bördan på den som är sorgdrabbad. I den situationen reagerar man allt annat än "normalt".

När min pappa dog var det hundratals människor som ringde, vissa för att beklaga men väldigt många för att prata om sin sorg. Han var otroligt beundrad och omtyckt. Mamma orkade inte ta telefon så det fick jag göra. samtal efter samtal med människor som grät, ville veta om han hade haft ont, om det hade gått fort o s v.

Inte förrän långt efteråt förstod jag det absurda i att jag satt och tröstade dem när det var min pappa som hade dött. Då, mitt i sorgen, kändes det rimligt och som om jag inte hade "rätt" att sörja själv när alla andra var så ledsna.

För dessa som ringde lät jag säkert helt ok, men inuti var jag trasig och det tog år innan jag hämtade mig. Antagligen delvis för att min sorgeprocess blev förskjuten.

Man kan aldrig räkna med att en hårt sorgedrabbad ska orka känna, ordna, förstå. Här la ts lillasyster verkligen sten på börda, och att det tog tid innan ts kom fram till att så var fallet förändrar ingenting. 
    Känner igen det där och vill vidga det lite: När jag har drabbats av dödsfall (min son dog) så har jag fått ta alla andras skit också. Nu har de inte pratat på så fasligt mycket, de har visat hänsyn ändå, och de har inte varit så många men ändå. Det blir mycket ibland. När jag vill ha stöd i min sorg så anförtror de mig all skit de har varit med om... 
  • Anonym (Sofia)
    Cornellia skrev 2010-11-08 22:45:37 följande:
    Jag håller inte med. Man kan inte "skylla" på andra på det sättet.
    Så bara för att du hade sorg så borde alla förstått att du inte ville prata (trots att du gjorde det)? Och dessutom borde alla förstå/veta att det var en massa andra som ringde oxå?

Och jag förstår inte heller resonemanget att man lägger på en börda genom att inte vara på just begravningen. Speciellt om TS hade kommunicerat att det var okej även om systern inte kom. På vilket sätt då?
    Det är ens jobb som närstående att stötta den som sörjer. Om det finns minsta lilla möjlighet att man kan stötta genom att närvara vid begravningen - ja, då deltar man.
Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?