• Anonym

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

För några år sedan avled min son, och jag hamnade i en slags chock. Vi (min man och jag) planerade sonens begravning och valde att hålla den väldigt liten och intim, bara närmaste familjen, jag orkade inte med fler. Jag har en syster och en mor och en far som fortfarande är i livet, så de var bjudna samt min mans familj, hans mamma och pappa.

Min syster valde att inte komma, hon hävdade att hon hade en viktig tenta som hon behövde ta och hon kunde därmed inte delta, istället skulle hon komma på urnsättningen. Just då var jag i chock och orkade och ville inte ta konflikten, sorgen tog upp all min energi och att ta mig ur sängen på morgonen och andra vardagliga ting. Sagt och gjort så kom hon inte men valde att delta i urnsättningen en månad senare, och jag trodde att jag var ok med detta.

Under åren som har gått sedan dess har jag dock funnit mig bli mer och mer irriterad på hennes ego. Hon är lillasyster och har alltid varit mammas och pappas lilla gullunge, vi har alltid tvingats ta hänsyn till henne och hennes känslor, hon är nämligen "otroligt känslig", mina föräldrars favorituttryck. Det skiljer ett antal år mellan oss också så vi har aldrig varit särskilt tighta.

Nu har jag iaf kommit på att jag är otroligt bitter och ledsen och besviken över att hon inte kom på min sons begraving, självklart finns det fler händelser som fått mig att känna på detta sätt, men just det här väger tyngst. Det finns omtentor, hon valde att prioritera sin tenta framför min sons begravning och jag varken kan eller vill förlåta detta. Överreagerar jag, hur skulle ni tänka?

Just nu har jag sagt upp all kontakt med henne, jag orkar inte med henne, och samtidigt är jag djupt olycklig för det här, hur går jag vidare?

• Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
  • astro
    Cornellia skrev 2010-11-08 22:45:37 följande:
    Jag håller inte med. Man kan inte "skylla" på andra på det sättet.
    Så bara för att du hade sorg så borde alla förstått att du inte ville prata (trots att du gjorde det)? Och dessutom borde alla förstå/veta att det var en massa andra som ringde oxå?

Och jag förstår inte heller resonemanget att man lägger på en börda genom att inte vara på just begravningen. Speciellt om TS hade kommunicerat att det var okej även om systern inte kom. På vilket sätt då?
    Så om t ex din gamla chef (som du tyckte mycket om) dog, så skulle du tycka att det var helt okej att ringa och gråta ut hos hans dotter dagarna efter dödsfallet? Inte en tanke på att hennes förlust rimligen måste vara värre än din; du söker tröst utan att tänka efter?

Jag skyller inte på andra, jag säger bara att man kan vara liiite empatisk. Jag tycker nog att man visst kan respektera andras sorg och förstå att man inte kan (borde) belasta någon som är nyligen drabbad. Man hör t ex inte av sig till en vän som förlorat sitt barn och pratar om hur man själv blir ledsen "för att det är så sorgligt när barn dör". Eller säger något klumpigt i stil med att man vet hur det känns, för kattan fick nyss ungar och en var dödfödd och det var så jätteledsamt.

Det är, tycker jag, skillnad på sådan sorg som man ganska lätt går vidare ifrån (exempelvis, den gulliga äldre granntanten som man brukar säga hej till avlider) och en sorg som förändrar hela livet ( t ex man förlorar ett barn, sin livskamrat, en förälder).

I det här fallet antar jag att sorgen som drabbade lillasystern med största sannolikhet var av övergående natur (hennes systers barn, som hon förmodligen inte kände särskilt väl, om alls, dog) medan däremot ts drabbades av en sådan sorg som lämnar permanenta spår (förlusten av ett barn).
    Och då är det rimligt att en vuxen människa (lillasystern) tänker efter lite och prioriterar den andras behov, inte sina egna. annars är kontakten verkligen inte mycket att ha. 
  • Anonym

Du är säkert irriterad, ledsen.. ja jättemycket MEN tjänar du något på detta. Det hör till det förflutna och det är massa onödig energi som går åt till att störa dig på detta. Din syster hade säkert inte sörjt mer för att hon kom på begravningen och hon skulle säkert funnits där om du behövde prata.

Vad är en begravning egentligen om man plockar isär den.. och är det bara dem som kommer som sörjer och alla andra gör det inte? Din syster kommer finnas kvar i ditt liv sålänge hon lever och DET betyder något. Hon finns förmodligen som ditt stöd och om du visar det kommer hon att trösta.
    Däremot kan en bra sak vara att ta upp dina känslor med henne..även om det gått en tid för att få höra HUR hon tänkte i det hela. Hon har säkert ingen aning om hur dåligt du mår av detta.

Hoppas du snart kan se på det annorlunda ts.. för din egen skull
    *kram*

• Gullan från Arkadien
    Anonym (Sofia) skrev 2010-11-09 00:23:58 följande:
    Det är ens jobb som närstående att stötta den som sörjer. Om det finns minsta lilla möjlighet att man kan stötta genom att närvara vid begravningen - ja, då deltar man.
    Men hur ska man kunna veta att det är just begravningen som är viktig om den sörjande inte säger det? För mig betyder begravningen inte mycket alls, den är ett nödvändigt ont som man har för att ge de som inte är riktigt lika närstående en chans att få delta i en sorg som de ändå inte kommer att kunna delta i. Vad som är viktigt för en person är det inte för en annan. 
  • Gullan från Arkadien
    Anonym (Sofia) skrev 2010-11-08 23:58:38 följande:
    Otroligt odynamiskt inlägg! "Det är du som väljer att känna dig bitter..." Så enkelt styr vi inte våra känslor ska du veta. Vi måste reda ut dem för att inte känna oss så jävla bittra och det är ju det TS gör precis just nu. Det är inget man kan förändra från en dag till en annan. Så lätt är det inte med känslor...
    Fast blir det verkligen bättre av att folk spär på bitterheten genom att bara hålla med "systern är självisk och dum"? Man kanske inte kan välja sina känslor totalt, men man kan välja om man ska haka upp sig på en sak och gräva ner sig i den eller om man ska försöka gå vidare.

Det är ts som förlorar mest på att inte kunna släppa det, om hon kan få andra synvinklar på det där hon kan förstå systerns agerande på något plan så går det kanske lättare. 
  • Gullan från Arkadien

Jag har själv en tendens att gräva ner mig i saker som jag tycker att andra borde ha gjort annorlunda. Det gör mig arg, bitter och får mig att må dåligt. Trots allt så är det ju faktiskt så att det är bara mig själv jag har kontroll över, jag kan inte bestämma hur andra ska agera och jag kan definitivt inte göra det om det är i förfluten tid. Då återstår bara att antingen förlåta och gå vidare eller att inte förlåta och stanna kvar, ska man stanna kvar så kan man lika gärna bryta. 
    Den enda man straffar med att hålla fast vid oförrätten är sig själv, jag har gjort det så många gånger ... det är inte värt det. Gå vidare med eller utan din syster, för din egen skull. 

• Putte11
    Gullan från Arkadien skrev 2010-11-09 06:38:00 följande:
    Jag har själv en tendens att gräva ner mig i saker som jag tycker att andra borde ha gjort annorlunda. Det gör mig arg, bitter och får mig att må dåligt. Trots allt så är det ju faktiskt så att det är bara mig själv jag har kontroll över, jag kan inte bestämma hur andra ska agera och jag kan definitivt inte göra det om det är i förfluten tid. Då återstår bara att antingen förlåta och gå vidare eller att inte förlåta och stanna kvar, ska man stanna kvar så kan man lika gärna bryta. 
    Den enda man straffar med att hålla fast vid oförrätten är sig själv, jag har gjort det så många gånger ... det är inte värt det. Gå vidare med eller utan din syster, för din egen skull. 
    Bra inlägg. Det är så ungefär så här jag resonerar och, i all välmening, hoppas att TS ska kunna agera - förhoppningsvis genom att förlika sig med att systern inte kom, men att hon inte för det är en ond människa, så att den fortsatta kontakten kan bli på bästa möjliga vis.
  • Anonym (VIlken soppa)

Hej du.

Jag skulle nog? kunna förlåta det om min relation till min syster hade varit sund, och det tycks inte din vara. Det beror helt och hållet på hur infekterad relationen er emellan är.

Jag är mer intresserad av hur det kan ha blivit så fel emellan er. Jag förstår att du känner dig förfördelad och att era föräldrar alltid tar henne i försvar. De har misslyckats med att förmedla en rättvisa er emellan, ja du har i alla fall inte sett röken av denna rättvisa vad jag förstår.

Men ni är vuxna nu och det måste era föräldrar förstå. Det är dags att lillasyster står på egna ben och lär sig hantera sin "otroliga känslighet", annars kommer hon inte klara av livet. Jag tror att denna känslighet är starkt överdriven och något som era föräldrar alltid dragit upp för att gjuta olja på vågorna medan systern dragit en suck av lättnad och du kokat över inombords. De måste sluta dalta och systern måste ta sina konflikter själv. Du måste fråga dig om du orkar bygga en sund relation med henne eller inte. Och hon i sin tur vet vi inte hur hon mår innan någon frågat henne hur hennes syn på denna soppa är. Är din relation med föräldrarna bra? Hoppas det. Och att du har många goda vänner.

Hoppas att det blir bra i slutänden, men angående frånvaron frånvaron från begravningen vet jag inte...

• ThereseNyman

Först och främst vill jag bara säga att jag beklagar att du ens behöver ställa en sån här fråga, ingen ska behöva förlora ett barn!!

Och NEJ, jag hade INTE förlåtit min syster (nu har jag ingen, dock tre bröder) om hon inte kommit på min sons begravning.
    Det är höjden av egoism, tänkte hon inte på att ni behöver stöd? Ville inte hon ta ett sista farväl? o HUR kunde hon fokusera på en tenta i sånt läge???

Jag är själv student, med viktiga tentor, men nånstans dras gränsen. Skulle mina bröder förlorat ett av sina barn, finns det INGET som skulle kunna göra att jag missade dennes begravning.

Det gör mig ledsen att se att det finns så korkade människor på denna jord!

Stor kram till dig, TS.

~~ISABELLE 020915 & LUDWIG 050404 & ALICE 081004~~
  • Älskarlivet

Beklagar er sorg!

Kanske är det så att din syster faktiskt ångrar sig väldigt mycket och känner sig dum nu i efterhand att hon inte gick... utan att hon säger något till dig.

• HEARM

klart  som 17 att man går på sin systers sons begravning om man ä normalt funtad..  Jag är student och skulle ALDRIG sätta skolan föra familjen. Jag var hemma från en tenta när barnen hade vattkoppor just för att de är viktigare n skolan o ja jag hade kunnat löst det på annat sett så jag hade kunat åkt in o gjort tentat. men familjen är viktigast. Skulle min syrras son dö så skulle jag oavsett vad jag hade haft inplanerat den dagen åkt på begravningen hade ställt in bröllop om det hade varit samma månad ja till  o med halvår oxå!!!    Jag skulle Aldrig förlåta nån i min familj om de valde semester tenta eler vad som helst framför mina barns begravning. ville inte de sttta mig när det värst tänkbara har hänt så är inte de värdiga att ha kontakt med.

Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?