• Anonym

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

För några år sedan avled min son, och jag hamnade i en slags chock. Vi (min man och jag) planerade sonens begravning och valde att hålla den väldigt liten och intim, bara närmaste familjen, jag orkade inte med fler. Jag har en syster och en mor och en far som fortfarande är i livet, så de var bjudna samt min mans familj, hans mamma och pappa.

Min syster valde att inte komma, hon hävdade att hon hade en viktig tenta som hon behövde ta och hon kunde därmed inte delta, istället skulle hon komma på urnsättningen. Just då var jag i chock och orkade och ville inte ta konflikten, sorgen tog upp all min energi och att ta mig ur sängen på morgonen och andra vardagliga ting. Sagt och gjort så kom hon inte men valde att delta i urnsättningen en månad senare, och jag trodde att jag var ok med detta.

Under åren som har gått sedan dess har jag dock funnit mig bli mer och mer irriterad på hennes ego. Hon är lillasyster och har alltid varit mammas och pappas lilla gullunge, vi har alltid tvingats ta hänsyn till henne och hennes känslor, hon är nämligen "otroligt känslig", mina föräldrars favorituttryck. Det skiljer ett antal år mellan oss också så vi har aldrig varit särskilt tighta.

Nu har jag iaf kommit på att jag är otroligt bitter och ledsen och besviken över att hon inte kom på min sons begraving, självklart finns det fler händelser som fått mig att känna på detta sätt, men just det här väger tyngst. Det finns omtentor, hon valde att prioritera sin tenta framför min sons begravning och jag varken kan eller vill förlåta detta. Överreagerar jag, hur skulle ni tänka?

Just nu har jag sagt upp all kontakt med henne, jag orkar inte med henne, och samtidigt är jag djupt olycklig för det här, hur går jag vidare?

• Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
  • Anonym

Jag skulle känna mig enormt ledsen och besviken om min syster hade prioriterat en tenta före mitt barns begravning och definitivt ha svårt att förstå och förlåta. Det är en normal reaktion tycker jag. Men det är synd om ni inte kan prata och reda ut det hela. Om hon hade förstått i efterhand vad hon gjort och varit ångerfull.......hur ser hon på det såhär i efterhand? Har du tagit upp det överhuvudtaget med henne och förklarat??

• Anonym
    Anonym (VIlken soppa) skrev 2010-11-09 09:01:22 följande:

Hej du.

Jag skulle nog? kunna förlåta det om min relation till min syster hade varit sund, och det tycks inte din vara. Det beror helt och hållet på hur infekterad relationen er emellan är.

Jag är mer intresserad av hur det kan ha blivit så fel emellan er. Jag förstår att du känner dig förfördelad och att era föräldrar alltid tar henne i försvar. De har misslyckats med att förmedla en rättvisa er emellan, ja du har i alla fall inte sett röken av denna rättvisa vad jag förstår.

Men ni är vuxna nu och det måste era föräldrar förstå. Det är dags att lillasyster står på egna ben och lär sig hantera sin "otroliga känslighet", annars kommer hon inte klara av livet. Jag tror att denna känslighet är starkt överdriven och något som era föräldrar alltid dragit upp för att gjuta olja på vågorna medan systern dragit en suck av lättnad och du kokat över inombords. De måste sluta dalta och systern måste ta sina konflikter själv. Du måste fråga dig om du orkar bygga en sund relation med henne eller inte. Och hon i sin tur vet vi inte hur hon mår innan någon frågat henne hur hennes syn på denna soppa är. Är din relation med föräldrarna bra? Hoppas det. Och att du har många goda vänner.

Hoppas att det blir bra i slutänden, men angående frånvaron frånvaron från begravningen vet jag inte...

Är precis hemkommen från min psykolog och det är som du säger, relationen mellan mig och min syster har aldrig varit fantastisk, mycket pga mina föräldrars val att behandla oss olika. Vad jag också har kommit fram till, mycket pga den här tråden faktiskt är att min relation till min syster var mer en illusion. Jag ville ha den nära relationen som man läser om ofta, där systrar hjälper och stöttar varandra i vått och torrt, och jag har kämpat stenhårt för att få den, medan hon bara hängt på. Jag har försökt uppfylla mina plikter som god syster i den idé jag haft om systraskap, medan hon möjligen haft en helt annan syn på det hela eftersom det bara varit jag som ställt upp och offrat mig.

Nu ska jag sörja den illusion om en relation till min syster som jag uppenbarligen aldrig haft och antagligen inte kommer att få. När sorgen lagt sig och jag arbetat med mig själv så kan jag antagligen känna mindre bitterhet mot henne, jag kommer nog aldrig att helt förlåta, men min förhoppning är att kunna lämna det bakom mig och inte låta det ta upp stå mycket energi för min del.

Det är väl där jag är nu, det jag ska tänka på och arbeta med, och det är mycket tack vare alla som svarat i tråden, oavsett de varit på min eller min systers sida, så ett stort TACK ska ni ha.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-09 10:55:58 följande:
    Jag skulle känna mig enormt ledsen och besviken om min syster hade prioriterat en tenta före mitt barns begravning och definitivt ha svårt att förstå och förlåta. Det är en normal reaktion tycker jag. Men det är synd om ni inte kan prata och reda ut det hela. Om hon hade förstått i efterhand vad hon gjort och varit ångerfull.......hur ser hon på det såhär i efterhand? Har du tagit upp det överhuvudtaget med henne och förklarat??
    Jag har försökt ta upp det, men hon bara skriker dramatiskt och vägrar lyssna och förstå. Det är nog väldigt svårt för henne att se et från mitt perspektiv iom att hon är såpass egocentrisk.
  • Anonym (EMMA)

Beklagar din stora förlust och sorg!
    Jag har bara läst ts, och förstår hur upprörd du känner dig. Vet inte vilken relation du och din syster har men hade jag varit i din situation skulle jag varit otroligt besviken om nån av mina syskon gjorde så. Du behövde såklart allt stöd du kunde få, även om du var inne i din egna värld just de dagarna och kanske inte förstod det själv.

När min far blev sjuk och gick bort fick jag och mina fyra syskon en egen säng på hans rum och bodde på sjukhuset i flera veckor. Självklar ver det jobbigt ändå, men om inte vi hade varit tillsammans hade jag mått så enormt mycket sämre. Delad glädje är dubbel glädje sägs det, det borde finnas ett liknande uttryck för delad sorg.

Om din systers tenta var viktig för henne eller inte spelar faktiskt ingen roll, du och din son borde varit viktigare!

När min far insjuknade hade jag svåra relationsproblem med en av mina systrar. Jag såg inget annat alternativ än att reda ut allt och ta oss igenom den här livskrisen tillsammans. För allas skull! Sagt och gjort:) men det var inte lätt! Nu är hon min bästa vän igen och jag skulle göra allt för henne!

Mitt råd till dig är att prata med henne. Även om det är svårt och jobbigt och var längesen. Det spelar ingen roll om det var flera år sen när det är NU du mår dåligt. Försök att inte vara bitter utan visa hur ledsen och besviken du blev/är. Att visa sig själv sårbar och känslig brukar skapa medlidande och förståelse. Hon kanske inte ens vet hur du känner. Så börja med det och ta ett steg i taget. Så småning om kanske du kan fölåta henne, vilket skulle vara det bästa för dig. Och er.- en syster är trots allt bland det bästa som finns:)

• The Hermit

Man har rätt till sina egna känslor även om inte omgivningen förstår dem.

Om min syster inte kunde komma på mitt barns begravning så vill hon inte det. Varför är hennes sak.
    Man har väl fullt upp med sin sorg och alla tankar som surrar i huvudet när ens barn har dött.
    Att människorna omkring inte gör allt som man förväntar sig av dem händer nog nästan alltid när det gäller begravningar. 
    Vissa gör klumpiga kommentarer och andra gör saker som man inte gillar. Och ingen kan veta vad som verkligen förväntas av dem om man inte talar om det ordentligt på förhand. Och ändå kan det bli fel.

Det finns många som inte har en minsta aning om hur ett barns dödsfall påverkar föräldrarna. Särskilt om man inte är förälder själv.
    Döden är så skrämmande för många människor så det är inte ovanligt att man förtränger alla känslor och försöker köra på som vanligt.
    Om nu systern är en sådan känslosam och hysterisk person så kanske det var lika bra att hon inte kom med på begravningen och tog all uppmärksamhet. 
    En sån sak kunde kanske varit mycket jobbigare. Man behöver lugna trygga människor omkring sig vid ett nära dödsfall. 

• Anonym (Sofia)
    Gullan från Arkadien skrev 2010-11-09 05:38:03 följande:
    Men hur ska man kunna veta att det är just begravningen som är viktig om den sörjande inte säger det? För mig betyder begravningen inte mycket alls, den är ett nödvändigt ont som man har för att ge de som inte är riktigt lika närstående en chans att få delta i en sorg som de ändå inte kommer att kunna delta i. Vad som är viktigt för en person är det inte för en annan. 
    Man kan inte i det läget utgå ifrån att den sörjande kan svara på om hur viktigt hon tycker att det är. Hon är i chock och har nog med sin sorg. Hon ska inte behöva fatta beslut åt andra. Hon har redan nog med beslut att fatta själv, sådana beslut ingen människa någonsin borde behöva fatta. Dessa beslut ska dessutom fattas när hon befinner sig i ett känslomässigt kaos.

Som vän och närstående går man dit även om man inte vet om det betyder något för föräldrarna. Man gör det man kan som eventuellt kan stötta och man tar inte risken att förvärra situationen genom att inte närvara.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Sofia) skrev 2010-11-09 13:35:40 följande:
    Man kan inte i det läget utgå ifrån att den sörjande kan svara på om hur viktigt hon tycker att det är. Hon är i chock och har nog med sin sorg. Hon ska inte behöva fatta beslut åt andra. Hon har redan nog med beslut att fatta själv, sådana beslut ingen människa någonsin borde behöva fatta. Dessa beslut ska dessutom fattas när hon befinner sig i ett känslomässigt kaos.

Som vän och närstående går man dit även om man inte vet om det betyder något för föräldrarna. Man gör det man kan som eventuellt kan stötta och man tar inte risken att förvärra situationen genom att inte närvara.
    Det skall inte vara något "om" i den första meningen...
  • Anonym (Storasyster)
    Anonym (VIlken soppa) skrev 2010-11-09 09:01:22 följande:

Hej du.

Jag skulle nog? kunna förlåta det om min relation till min syster hade varit sund, och det tycks inte din vara. Det beror helt och hållet på hur infekterad relationen er emellan är.

Jag är mer intresserad av hur det kan ha blivit så fel emellan er. Jag förstår att du känner dig förfördelad och att era föräldrar alltid tar henne i försvar. De har misslyckats med att förmedla en rättvisa er emellan, ja du har i alla fall inte sett röken av denna rättvisa vad jag förstår.

Men ni är vuxna nu och det måste era föräldrar förstå. Det är dags att lillasyster står på egna ben och lär sig hantera sin "otroliga känslighet", annars kommer hon inte klara av livet. Jag tror att denna känslighet är starkt överdriven och något som era föräldrar alltid dragit upp för att gjuta olja på vågorna medan systern dragit en suck av lättnad och du kokat över inombords. De måste sluta dalta och systern måste ta sina konflikter själv. Du måste fråga dig om du orkar bygga en sund relation med henne eller inte. Och hon i sin tur vet vi inte hur hon mår innan någon frågat henne hur hennes syn på denna soppa är. Är din relation med föräldrarna bra? Hoppas det. Och att du har många goda vänner.

Hoppas att det blir bra i slutänden, men angående frånvaron frånvaron från begravningen vet jag inte...

Jag tänker likadant.. Grundproblemet i frågan verkar gå mycket längre tillbaka än begravningen.. Hade ni haft en sund relation från början så hade hon ju kommit. Min lillasyster kom 5 år efter mig och jag har haft svårt för henne hela uppväxten. Nu är vi vuxna och kommer mkt bättre överens än när mamma är där och ska "ta parti". Som ovanstående säger så är ni ju vuxna nu och bestämmer själva hur ni ska ha det.

Skriv till henne och berätta hur du känner, att du är arg eller besviken och vad du vill ska hända. Annars kommer du aldrig kunna gå vidare (säger inte att du ska förlåta, det bestämmer du själv, men man måste gå vidare). Bitterhet smakar bara värre mer åren..
  • Anonym (Sofia)
    Gullan från Arkadien skrev 2010-11-09 06:38:00 följande:
    Jag har själv en tendens att gräva ner mig i saker som jag tycker att andra borde ha gjort annorlunda. Det gör mig arg, bitter och får mig att må dåligt. Trots allt så är det ju faktiskt så att det är bara mig själv jag har kontroll över, jag kan inte bestämma hur andra ska agera och jag kan definitivt inte göra det om det är i förfluten tid. Då återstår bara att antingen förlåta och gå vidare eller att inte förlåta och stanna kvar, ska man stanna kvar så kan man lika gärna bryta. 
    Den enda man straffar med att hålla fast vid oförrätten är sig själv, jag har gjort det så många gånger ... det är inte värt det. Gå vidare med eller utan din syster, för din egen skull. 
    Jag tyckte bara att det var så förenklat att säga att det bara är att välja... men det var kanske inte så du menade. TS tar ju liksom i allra högsta grad tag i problemet, bland annat i och med den här tråden.
    Anonym skrev 2010-11-09 12:10:52 följande:
    Jag har försökt ta upp det, men hon bara skriker dramatiskt och vägrar lyssna och förstå. Det är nog väldigt svårt för henne att se et från mitt perspektiv iom att hon är såpass egocentrisk.
     Ja, hon verkar vara oerhört egocentrisk och det låter som om hon inte alls förstod att det hade betytt något för dig om hon närvarat. Att ni inte har en nära relation gör ju tyvärr att det är än mindre skäl för henne att närvara vid begravningen, tror jag. Jag tycker det är svinigt som fan av henne att inte gå. Jag hade gått på min systers sons begravning om jag var bjuden - även om vi inte stod varandra så nära! Men din syster verkar inte alls fatta detta och verkar dessutom ha en del problem med sig själv - dramatisk och egocentrisk...

Jag har själv förlorat en son och jag vet att i det läget blir det oerhört tydligt vilka som står en nära och vilka som inte gör det och hur pass bra folk förstår. Det är oerhört smärtsamt att inse vilka som inte finns där när man trodde att man skulle finnas där för varandra genom svårigheter. 

Önskar dig all lycka till i framtiden!

Stor kram! 
  • Cornellia
    Anonym skrev 2010-11-09 12:08:10 följande:
    Är precis hemkommen från min psykolog och det är som du säger, relationen mellan mig och min syster har aldrig varit fantastisk, mycket pga mina föräldrars val att behandla oss olika. Vad jag också har kommit fram till, mycket pga den här tråden faktiskt är att min relation till min syster var mer en illusion. Jag ville ha den nära relationen som man läser om ofta, där systrar hjälper och stöttar varandra i vått och torrt, och jag har kämpat stenhårt för att få den, medan hon bara hängt på. Jag har försökt uppfylla mina plikter som god syster i den idé jag haft om systraskap, medan hon möjligen haft en helt annan syn på det hela eftersom det bara varit jag som ställt upp och offrat mig.

Nu ska jag sörja den illusion om en relation till min syster som jag uppenbarligen aldrig haft och antagligen inte kommer att få. När sorgen lagt sig och jag arbetat med mig själv så kan jag antagligen känna mindre bitterhet mot henne, jag kommer nog aldrig att helt förlåta, men min förhoppning är att kunna lämna det bakom mig och inte låta det ta upp stå mycket energi för min del.

Det är väl där jag är nu, det jag ska tänka på och arbeta med, och det är mycket tack vare alla som svarat i tråden, oavsett de varit på min eller min systers sida, så ett stort TACK ska ni ha.
    Jag önskar dig lycka till och hoppas på att du kan hitta en balans där du mår bra.
Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?