• Anonym

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

För några år sedan avled min son, och jag hamnade i en slags chock. Vi (min man och jag) planerade sonens begravning och valde att hålla den väldigt liten och intim, bara närmaste familjen, jag orkade inte med fler. Jag har en syster och en mor och en far som fortfarande är i livet, så de var bjudna samt min mans familj, hans mamma och pappa.

Min syster valde att inte komma, hon hävdade att hon hade en viktig tenta som hon behövde ta och hon kunde därmed inte delta, istället skulle hon komma på urnsättningen. Just då var jag i chock och orkade och ville inte ta konflikten, sorgen tog upp all min energi och att ta mig ur sängen på morgonen och andra vardagliga ting. Sagt och gjort så kom hon inte men valde att delta i urnsättningen en månad senare, och jag trodde att jag var ok med detta.

Under åren som har gått sedan dess har jag dock funnit mig bli mer och mer irriterad på hennes ego. Hon är lillasyster och har alltid varit mammas och pappas lilla gullunge, vi har alltid tvingats ta hänsyn till henne och hennes känslor, hon är nämligen "otroligt känslig", mina föräldrars favorituttryck. Det skiljer ett antal år mellan oss också så vi har aldrig varit särskilt tighta.

Nu har jag iaf kommit på att jag är otroligt bitter och ledsen och besviken över att hon inte kom på min sons begraving, självklart finns det fler händelser som fått mig att känna på detta sätt, men just det här väger tyngst. Det finns omtentor, hon valde att prioritera sin tenta framför min sons begravning och jag varken kan eller vill förlåta detta. Överreagerar jag, hur skulle ni tänka?

Just nu har jag sagt upp all kontakt med henne, jag orkar inte med henne, och samtidigt är jag djupt olycklig för det här, hur går jag vidare?

• Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
  • Black roses

Nej... Jag hade aldrig förlåtit det...
    Jag förlåter aldrig min syster för att hon slog min son, så definitivt inte något så stort som att mista sitt barn och systern sen uteblir...
    Det handlar inte om småaktighet, det handlar om att kunna lita på sin släkt no matter what, speciellt så pass nära släkt...

Jag beklagar verkligen din situation, både att förlora sonen, och ha en släkt som inte inser hur sårad du faktiskt har blivit...
    *kraam*

Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
  • Anonym (Gå vidare)

Jag hade gått vidare, speciellt i och med att hon kom på urnsättningen. Vem vet? Hon kanske har jättesvårt för sig i skolan och bara vill hålla uppe en yta? Jag hade inte brytt mig så mycket. Man kan inte förändra det förflutna.

• linjes
    Anonym skrev 2010-11-09 16:33:48 följande:
    Det var inte så mycket att hon inte kom på begravningen utan mer hennes prioritering som sårade.
    Då förstår jag hur du tänker
  • Anonym (andra sidan)

Och du är helt säker på att det inte var något annat också som hon inte ville säga till dig?

Jag missade min bästa väns student och det blev hon klart ledsen över. Jag skulle göra en tenta och skyllde på det, men i verkligheten fick jag tid till kirurgisk abort den dagen.

Orkade inte berätta om det ens för min mamma på tre år...

Sen är alla olika och begravningar är väldigt jobbiga för en del, samtidigt som en del människor är mer praktiskt lagda av sig. Den döde lider ju knappast av om hon väljer att komma på urnsättningen, det är bara du som väljer att ta det personligt.

Och om man inte tar en svår tenta när man har läst kanske man missar den nästa gång, och är du hjälpt av om din syster inte får sin examen och tvingas låna pengar av dig i framtiden istället?

• Anonym
    Anonym (andra sidan) skrev 2010-11-09 18:04:14 följande:
    Och du är helt säker på att det inte var något annat också som hon inte ville säga till dig?

Jag missade min bästa väns student och det blev hon klart ledsen över. Jag skulle göra en tenta och skyllde på det, men i verkligheten fick jag tid till kirurgisk abort den dagen.

Orkade inte berätta om det ens för min mamma på tre år...

Sen är alla olika och begravningar är väldigt jobbiga för en del, samtidigt som en del människor är mer praktiskt lagda av sig. Den döde lider ju knappast av om hon väljer att komma på urnsättningen, det är bara du som väljer att ta det personligt.

Och om man inte tar en svår tenta när man har läst kanske man missar den nästa gång, och är du hjälpt av om din syster inte får sin examen och tvingas låna pengar av dig i framtiden istället?
    Jag är helt säker på att det inte var något annat.

Självklart väljer jag att ta det personligt, det är personligt det var MIN sons begravning.
  • jordgubbe0812

TS, jag vill önska lycka till. Du har fått så många goda råd att jag inte har så mycket att tillägga.
    Bara en. Det går inte att få gjorda saker icke gjorda. Antingen får du förlåta din syster eller låta bli. Hon kan inte gå på begravningen i efterhand, och det kan vara svårt att ha en diskussion om något flera år tillbaka i tiden, speciellt om hon har dåligt samvete.

• Znuffe82

Fy för!!! Jag gråter när jag läser detta. Min systerson dog för 1 månad sen och jag skulle inte för allt i världen missa hans begravning. En sista chans att få ta farväl innan han åkte vidare till en bättre värld. Nej jag tror inte min syster skulle förlåtit mig om jag inte kommit. Och jag hade inte förlåtit henne heller om det varit tvärtom. Många kramar till dig

• Anonym
    Znuffe82 skrev 2011-03-16 20:53:28 följande:
    Fy för!!! Jag gråter när jag läser detta. Min systerson dog för 1 månad sen och jag skulle inte för allt i världen missa hans begravning. En sista chans att få ta farväl innan han åkte vidare till en bättre värld. Nej jag tror inte min syster skulle förlåtit mig om jag inte kommit. Och jag hade inte förlåtit henne heller om det varit tvärtom. Många kramar till dig
    Men alla sörjer olika. Att gå på en begravning betyder inta att man sörjer mest.... När min syster dig kom inte hennes bästa vän. Hon tyckte det var för tungt att gå på begravningen. Ingen av oss närstående tyckte att det var fel att hon avstod. Man kan inte döma andra för hur de väljer att sörja.
  • Astarte

Oj! Jag hade nog aldrig kunnat förlåta. Hon har valt bort er med all önskvärd tydliget.

• solvindoch vatten
    Anonym (för fan!) skrev 2010-11-08 00:52:04 följande:
    Hej TS! Vill bara säga att jag beklagar din förlust otroligt mycket. Och så vill jag säga att jag blir otroligt irriterad på alla här inne som tycker att du får skylla dig själv eller hade lika gärna klarat dig utan din syster på begravningen. Fyfan vilken taskig jävla attityd, de kan ju inte veta vad det innebär att ha en familj. Jag förstår dig till 100%! Jag har läst alla dina inlägg om vad för slags person din syster är och hur hon har betett sig under åren. Och eftersom jag inte känner dig så får jag ju ta dig på orden helt enkelt, och varför skulle jag inte? Det finns ju ingen anledning till att gå in och försöka reda ut hela ditt liv heller! Nej jag håller med dig. Hur tajt man än är med sin syster så är det väl för fan helt jävla självklart att man ska gå på hennes eget barns begravning! Säger som ett par få stycken sagt innan, det är ju DIN förlust, DITT barn, klart att hon förmodligen sörjer (eller kanske inte, det spelar ingen roll), men hennes uppgift blir ju till att finnas där för DIG! Jag fattar inte hur de andra tänker.. Alls. Och som sagt, det finns omtentor, man får dispans, och dessutom så får du missa max 2 tentor under höstterminen och max 1 tenta under våren, innan CSN vägrar en pengar. Så hennes anledning duger inte för mig, absolut inte. Och jag klandrar dig absolut inte för att ha brutit kontakten med henne. Med tanke på att hon har uppmuntrats till detta beteende är det inte konstigt att hon utnyttjar detta, men du har all rätt i världen att inte tycka att det är OK. I och med att du mår dåligt över detta föreslår jag att du ber om ett möte, inleder med att du vill berätta något för henne och att du inte vill bli avbruten. Allt hon behöver göra att lyssna, sen kan hon gå om hon vill. För du måste inse att det viktigaste för dig är inte att hon ber om förlåtelse och ändrar på sig. Det viktigaste för dig är att du får uttrycka dina tankar och känslor. Att du får säga ifrån. När du berättar detta så koncentrera dig på att uttrycka dig i ett tydligt JAG-perspektiv. Dvs, JAG känner, JAG tycker, JAG blev besviken, osv. Inte en massa "du är si, du är så, du gör det och det". Då kommer ditt budskap inte att komma fram. Så du berättar om dina tankar och känslor. Och börjar hon bråka (skrika och tjafsa) om detta så säg ifrån. Säg att du är medveten om att hon är "känslig" och inte tål att få kritik, men att det här är något du måste få ur dig och hon måste få höra. Och så lämnar du över bollen till henne. Nu har jag fått sagt det jag vill säga. Du är välkommen att höra av dig när du vill prata med mig utan att skrika. Och så går du därifrån. Dvs behåll kontroll över situationen hela tiden. Du startar den, och du avslutar den! Du kan också söka upp en samtalskontakt innan och berätta om detta och om hur dåligt du mår pga detta. Om du skulle vilja göra den här "konfrontationen" sen, så kan du alltid be din samtalskontakt att närvara, för att hjälpa dig att behålla kontrollen över situationen och ge dig stöd och styrka! Långt inlägg, ber om ursäkt. Men jag har varit i den här situationen ett par gånger så jag känner igen mig mycket och jag vill verkligen hjälpa dig! Lycka till!

Håller med!!!
Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?